• NonnoE

Vi som har eller ska börja med Pergotime i Maj 2013 och vill följas åt :)

Vet att det finns många sånna hör trådar, men tänkte att jag startar en från början ;) Jag och min sambo har försökt skaffa barn i 1,5 år, om inte mer. Fick reda på för ett tag sen att jag har PCO, lindrig men ändå. Jag fick först bara Provera av en läkare, som trodde att det skulle hjälpa. Men efter att ha ätit det i 9-10 omgångar och inget hände så började jag googla lite. Och fick då fram att det inte gjorde att man fick ÄL utan bara en "fejkmens". Eftersom jag inte har någon mens alls typ av mig själv, så gjorde ju ändå provera att jag fick mens.. Men utan ÄL ingen bebis. Så ringde då till min läkare och ville få mer hjälp, men hon sa att jag skulle komma tillbaka i augusti. Så länge tänkte jag inte vänta! Så dåligt man mår och alls tankar och känslor man har, ville inte gå utan hopp ett halv år till. Så ringde och ringde, men fick inte hjälp någonstans. Sen var de det sista stället som jag hade gått för andra grejer innan, som jag inte tyckte om läkaren så ville egentligen inte gå dit. Men ringde iaf, var sista annars skulle jag få vänta till augusti. Hon som svarade sa att man måste vara 25 för att få hjälp (jag är 23) men att jag gärna fick träffa läkaren för att ställa frågor Och prata med henne. Så bokade tid för det iaf. Men när jag kom dit så var hon jätte bra! Kom fram till att jag förmodligen inte hade någon ÄL alls som jag trodde. Så hon började utredningen med en gång och skippade hur gammal jag var. Så nästa gång ville hon att min sambo skulle följa med så hon fick prata med honom. Nästa gång gjorde hon VUL och hade såklart ingen mogen äggblåsa den gången heller. Så då skrev hon äntligen ut pergotime! Ska ta min sista tablett idag, enkelkur. Och VUL på tisdag, nervös för hur det ska gå! Så tänkte att det kanske fanns någon som ville dela tankar och erfarenheter :)

• Svar på tråden Vi som har eller ska börja med Pergotime i Maj 2013 och vill följas åt :)
  • Linnea77
    Vela81 skrev 2013-08-28 20:37:43 följande:
    Har idag varit på VUL, hade ägg på båda äggstockarna men de var bara 7 mm  livmoderslemhinna var också 7 mm.

Ska tillbaka på måndag för nytt VUL och hoppas att jag bara är en som ÄL lite senare, har ju cykler på 35-42 dagar

någon som vill komma med glada tillrop om det varit så här för er men att äggen vuxit mycket på 5 dagar?

Min läkare sa jag inte skulle kunna bli gravid med mitt ägg. Jag fick positiv ÄL dag 24, sitter nu gravid 6+3, så allt går. Jag hade med pergotime en cykel på 40 dagar. Allt kan hända tro jag
  • Primolut88

Har varit på vul idag. 2 ägg var 16mm och ett var ca 14. Är på dag 13 idag så är i lite av ett lyckorus att det äntligen händer nått. Nu väntar ett par veckor med väntan :)

• Babe85

I dag har jag varit på VUL.. Inget glädjande dock.. =(
    Hade endast ett ägg på 10 mm...
    Återbesök på måndag för att se om det växt till sig!

Tar ett djupt andetag och drar till gymmet!

Hoppas ni alla får en trevlig kväll och helg!

• mylady

Nu har mensen kommit igång med provera och det är dags för en dubbelkur pergo. Blir spännande att se hur jag reagerar på två...

Behövde inte äta alla provera innan jag började blöda. Och det blöder mycket!! Och mer mensvärk än vanligt också! Hoppas jag slipper provera igen.

Skönt dock att jag blöder så vi kan börja igen. Det är segt när cykeln går över 50 dagar. Känns som att man förlorat ett halvår!

• Pling123

Det blev inget med fjärde pergotimekuren heller :( Nästa månad blir utan Pergo. Det är bara att fortsätta kämpa!

• PCO85
    Babe85 skrev 2013-08-30 16:33:41 följande:
    I dag har jag varit på VUL.. Inget glädjande dock.. =( Hade endast ett ägg på 10 mm... Återbesök på måndag för att se om det växt till sig! Tar ett djupt andetag och drar till gymmet! Hoppas ni alla får en trevlig kväll och helg!

Hej Babe85! Då är du i samma läge som mig, är påväg till kliniken as we speak för att se eventuell tillväxt. Har sovit lite dåligt inatt, blir lite pirrigt. Men jag håller tummarna för dig, någon av oss borde lyckas. Annars blir det sprutor för mig. --> Primulo, jag håller tummarna för dig också, så skönt att det kommer goda nyheter till och från. :)
  • PCO85
    zion skrev 2013-09-01 23:31:09 följande:
    en dum fråga men varför äter man provera?

Hej! Inte alls dum fråga, det är inte helt lätt att veta allt. Provera äter man för att få igång en menstruation. Jag får inte mens av mig själv, spontant alltså utan Provera eller P-piller. (det kan ta 6-12 månader mellan gångerna)
  • zion
    PCO85 skrev 2013-09-02 06:02:07 följande:
    Hej! Inte alls dum fråga, det är inte helt lätt att veta allt. Provera äter man för att få igång en menstruation. Jag får inte mens av mig själv, spontant alltså utan Provera eller P-piller. (det kan ta 6-12 månader mellan gångerna)

Okej tack för svaret, då förstår jag lite mer!
  • Vela81

Precis varit på VUL igen, idag på dag 17. Hade en folikel på hö äggstock som var 17x24 mm så läkaren gissade att det var på g eller precis varit ÄL - HAPPY
    första gången jag testat med ÄL stickor denna cykel och i lördags var det inget, missade igår och idag var det positivt, tänkte testa imorgon också bara för att se...
    ska lämna blodprov om en vecka för att se om jag haft ÄL och isf så räcker det med enkelkur OM jag skulle få mens - men det hoppas vi INTE på ....

fortfarande lite hög på känslor - att den kan växa till sig så på fem dagar ... 

Svar på tråden Vi som har eller ska börja med Pergotime i Maj 2013 och vill följas åt :)