• NonnoE

Vi som har eller ska börja med Pergotime i Maj 2013 och vill följas åt :)

Vet att det finns många sånna hör trådar, men tänkte att jag startar en från början ;) Jag och min sambo har försökt skaffa barn i 1,5 år, om inte mer. Fick reda på för ett tag sen att jag har PCO, lindrig men ändå. Jag fick först bara Provera av en läkare, som trodde att det skulle hjälpa. Men efter att ha ätit det i 9-10 omgångar och inget hände så började jag googla lite. Och fick då fram att det inte gjorde att man fick ÄL utan bara en "fejkmens". Eftersom jag inte har någon mens alls typ av mig själv, så gjorde ju ändå provera att jag fick mens.. Men utan ÄL ingen bebis. Så ringde då till min läkare och ville få mer hjälp, men hon sa att jag skulle komma tillbaka i augusti. Så länge tänkte jag inte vänta! Så dåligt man mår och alls tankar och känslor man har, ville inte gå utan hopp ett halv år till. Så ringde och ringde, men fick inte hjälp någonstans. Sen var de det sista stället som jag hade gått för andra grejer innan, som jag inte tyckte om läkaren så ville egentligen inte gå dit. Men ringde iaf, var sista annars skulle jag få vänta till augusti. Hon som svarade sa att man måste vara 25 för att få hjälp (jag är 23) men att jag gärna fick träffa läkaren för att ställa frågor Och prata med henne. Så bokade tid för det iaf. Men när jag kom dit så var hon jätte bra! Kom fram till att jag förmodligen inte hade någon ÄL alls som jag trodde. Så hon började utredningen med en gång och skippade hur gammal jag var. Så nästa gång ville hon att min sambo skulle följa med så hon fick prata med honom. Nästa gång gjorde hon VUL och hade såklart ingen mogen äggblåsa den gången heller. Så då skrev hon äntligen ut pergotime! Ska ta min sista tablett idag, enkelkur. Och VUL på tisdag, nervös för hur det ska gå! Så tänkte att det kanske fanns någon som ville dela tankar och erfarenheter :)

• Svar på tråden Vi som har eller ska börja med Pergotime i Maj 2013 och vill följas åt :)
  • PCO85

Halloj igen! Härligt att höra Vela81, måste verkligen kännas skönt!! :)) Jag var hos min läkare idag, samma sak som förra gången, inga ägg kvar :( Så nu ska jag direkt börja med en ny proverakur och sen hormonsprutan vid namn Gonal-F. Jag ska ta en spruta om dagen fom. cykel dag 2 och tills det har växt till sig ägg mogna att lossa. Då ska jag ta en ägglossningsspruta. Kalset kommer kosta 2200kr (med högkostnadskort) Det känns både bra och jobbigt. Det jobbiga ligger nog i det ekonomiska, Men vårt framtida barn är värt varje öre. Det som känns bra är att jag kommet få ÄL nu med hjälp av sprutorna, så ingen mer ovisshet i det :)

• zion

Men hur länge måste man vänta på att kunna få provera utskrivet? Måste man vänta i hela 6 månader?

• Babe85

I dag var jag på återbesök hos Gyn..
    Det visade sig att de ägget som jag hade i fredags på 100, hade endast växt till sig till 12 mm.
    Kommer inte att ta fler Pergotabletter nu.. utan vi ska lugna kroppen och sen framkalla en mens om den inte hinner komma själv på 20 dagar..
    Efter menstruation så ska vi köra igång med sprutor.. Kommer dock inte ihåg vd dom hette :/

Det positiva i det hela var ändå att ägget växt till sig något och att jag hade ägg som stannade kvar! Glad

Nu ska jag ägna mig åt sambon, träning och vettig kost de närmste 3 veckorna..

• Babe85
    PCO85 skrev 2013-09-02 16:36:01 följande:
    Halloj igen! Härligt att höra Vela81, måste verkligen kännas skönt!! :)) Jag var hos min läkare idag, samma sak som förra gången, inga ägg kvar :( Så nu ska jag direkt börja med en ny proverakur och sen hormonsprutan vid namn Gonal-F. Jag ska ta en spruta om dagen fom. cykel dag 2 och tills det har växt till sig ägg mogna att lossa. Då ska jag ta en ägglossningsspruta. Kalset kommer kosta 2200kr (med högkostnadskort) Det känns både bra och jobbigt. Det jobbiga ligger nog i det ekonomiska, Men vårt framtida barn är värt varje öre. Det som känns bra är att jag kommet få ÄL nu med hjälp av sprutorna, så ingen mer ovisshet i det :)
    Hej!
    Tråkigt att ni inte hittade något ägg, men tappa inte gnistan för de =)
    Va skönt att börja med sprutor och slippa ovissheten!
    Själv så får jag avvakta till den 24e för att ta en ny omgång med primolut-nor...
    Sen blir det sprutor även för oss =)

Vad har du fått kostnaden ifrån?
    Min gyn nämnde ingenting om priser nämligen.

• PCO85
    Babe85 skrev 2013-09-02 20:29:29 följande:
    Hej!
    Tråkigt att ni inte hittade något ägg, men tappa inte gnistan för de =)
    Va skönt att börja med sprutor och slippa ovissheten!
    Själv så får jag avvakta till den 24e för att ta en ny omgång med primolut-nor...
    Sen blir det sprutor även för oss =)

Vad har du fått kostnaden ifrån?
    Min gyn nämnde ingenting om priser nämligen.

Hej!

Nej, gnistan finns kvar! :))) Man får kämpa vidare och min man var helt underbar idag när jag kom hem och var inte alls lika orolig för kostnaden.

Jag var på apoteket idag för att hämta ut alltsammans, Provera, Gonal-F och ägglossningssprutan och då frågade jag innan hur mycket det skulle kosta efter högkostnadskort (som jag får nu på en gång efter summan blir så pass hög). Men det var tydligen beställningsvara och jag ska hämta det imorgon. ;P Sen kör vi igång. Så slutsiffran landade på 2200kr! :)  

• Primolut88

Nu tror jag att ägglossningen har varit. Mina tummar kommer ju att bli blåa innan jag får göra ett test eller Gud förbjude mensen kommer.

• Babe85
    PCO85 skrev 2013-09-02 21:19:10 följande:

Hej!

Nej, gnistan finns kvar! :))) Man får kämpa vidare och min man var helt underbar idag när jag kom hem och var inte alls lika orolig för kostnaden.

Jag var på apoteket idag för att hämta ut alltsammans, Provera, Gonal-F och ägglossningssprutan och då frågade jag innan hur mycket det skulle kosta efter högkostnadskort (som jag får nu på en gång efter summan blir så pass hög). Men det var tydligen beställningsvara och jag ska hämta det imorgon. ;P Sen kör vi igång. Så slutsiffran landade på 2200kr! :)  

Hur går det för dig? Börjat med sprutorna?

Priset har jag som sagt inte hört något om, men som du säger.. Det är bara pengar som man lägger på något underbart =)
  • PCO85
    Babe85 skrev 2013-09-05 13:16:08 följande:
    Hur går det för dig? Börjat med sprutorna? Priset har jag som sagt inte hört något om, men som du säger.. Det är bara pengar som man lägger på något underbart =)

Hej! Jag har goda nyheter! Jag missförstod hela systemet, jag betalde 1800kr och sen har jag HELT gratis i ett helt år. Jag åkte hem med världens leende på läpparna och med en känsla att ha vunnit högsta vinst :) Jag är på dag tre på Provera och ska ha mens runt den 16 oktober och börja alltså med sprutorna den 17:e oktober på mensdag 2. Det känns sjukt pirrigt och på något sätt mer på riktigt, solklart och underbart. Med pergotime var det fortfarande så ovisst. :) ----->Primolut, jag håller verkligen tummen för dig!!
  • Babe85
    PCO85 skrev 2013-09-05 17:18:16 följande:

Hej! Jag har goda nyheter! Jag missförstod hela systemet, jag betalde 1800kr och sen har jag HELT gratis i ett helt år. Jag åkte hem med världens leende på läpparna och med en känsla att ha vunnit högsta vinst :) Jag är på dag tre på Provera och ska ha mens runt den 16 oktober och börja alltså med sprutorna den 17:e oktober på mensdag 2. Det känns sjukt pirrigt och på något sätt mer på riktigt, solklart och underbart. Med pergotime var det fortfarande så ovisst. :) ----->Primolut, jag håller verkligen tummen för dig!!
    Okej =) Ja men det var ju riktigt bra nyheter!

Hoppas tiden går snabbt nu så vi kommer vidare =)

Var på Ullared igår.. Kan ju inte säga att man längtar mindre tills man blir gravid själv, när man ser en gravid/höggravid eller familjer med små typ överallt!
  • LillaJagMaria

Jag har ju ätit Provera för att få igång mensen, tog min sista tablett måndag förra veckan. Tidiagre gånger jag har ätit det så har det som längst tagit 6 dagar efter avslutad kur så har mensen kommit.....men denna gången har den inte kommit än....

Gjorde ett gravtest i lördags men det var lika negativt som vanligt....hur länge tycker ni jag ska vänta innan jag ringer och kollar med min läkare??

Jag har haft molande värk i magen (som jag brukar få när mensen är på gång) under hela förra veckan så känns ju ändå som den är på gång men den kommer ju aldrig....vill ju börja med pergotime igen ju!! 

Svar på tråden Vi som har eller ska börja med Pergotime i Maj 2013 och vill följas åt :)