• NonnoE

Vi som har eller ska börja med Pergotime i Maj 2013 och vill följas åt :)

Vet att det finns många sånna hör trådar, men tänkte att jag startar en från början ;) Jag och min sambo har försökt skaffa barn i 1,5 år, om inte mer. Fick reda på för ett tag sen att jag har PCO, lindrig men ändå. Jag fick först bara Provera av en läkare, som trodde att det skulle hjälpa. Men efter att ha ätit det i 9-10 omgångar och inget hände så började jag googla lite. Och fick då fram att det inte gjorde att man fick ÄL utan bara en "fejkmens". Eftersom jag inte har någon mens alls typ av mig själv, så gjorde ju ändå provera att jag fick mens.. Men utan ÄL ingen bebis. Så ringde då till min läkare och ville få mer hjälp, men hon sa att jag skulle komma tillbaka i augusti. Så länge tänkte jag inte vänta! Så dåligt man mår och alls tankar och känslor man har, ville inte gå utan hopp ett halv år till. Så ringde och ringde, men fick inte hjälp någonstans. Sen var de det sista stället som jag hade gått för andra grejer innan, som jag inte tyckte om läkaren så ville egentligen inte gå dit. Men ringde iaf, var sista annars skulle jag få vänta till augusti. Hon som svarade sa att man måste vara 25 för att få hjälp (jag är 23) men att jag gärna fick träffa läkaren för att ställa frågor Och prata med henne. Så bokade tid för det iaf. Men när jag kom dit så var hon jätte bra! Kom fram till att jag förmodligen inte hade någon ÄL alls som jag trodde. Så hon började utredningen med en gång och skippade hur gammal jag var. Så nästa gång ville hon att min sambo skulle följa med så hon fick prata med honom. Nästa gång gjorde hon VUL och hade såklart ingen mogen äggblåsa den gången heller. Så då skrev hon äntligen ut pergotime! Ska ta min sista tablett idag, enkelkur. Och VUL på tisdag, nervös för hur det ska gå! Så tänkte att det kanske fanns någon som ville dela tankar och erfarenheter :)

• Svar på tråden Vi som har eller ska börja med Pergotime i Maj 2013 och vill följas åt :)
  • PCO85
    mylady skrev 2013-09-29 02:20:06 följande:
    Och där kom mensen inatt.
    Jag går sönder

Jag känner verkligen med dig. Man bygger upp en sån förhoppning och längtan. Längtan efter ett barn kan vara så intensiv.

Men det är riktigt bra att din make kan vara ett starkt stöd för dig. Man får sörja och sen bita ihop för att starta om sig för en ny omgång. Du får glädjas åt att du hade ÄL, jag har inte ens kommit så långt.

Skickar en styrke kram till dig och håller tummarna för nästa försök!    
  • PCO85
    Babe85 skrev 2013-09-28 13:54:56 följande:
    Jag går hos en statlig, och jag tror att min gyn är något gammaldags men ändå bra.
    Tror att hon vill att jag går ner några kilon innan vi fortsätter, kan ju kännas lite som pengar i sjön annars..
    Så nu lever jag på och försöker äta ännu vettigare..

Hur högt ligger ditt BMI på? Jag kämpar också med min vikt, men det är inte helt lätt alla gånger. Men jag har lyckas banta ner 3 kilo i alla fall.

Jag känner mig super nervös inför imorgon. Jag stressar så mycket och äter dåligt och jag är rädd att det ska påverka behandlingen negativt. Jag har funderat på att gå ner i tid på jobbet, så jag inte behöver stressa så under behandlingsperioden, men ekonomiskt skulle det inte funka. Men jag får se vad han säger imorgon, med ökad dos och allt.    
  • PCO85
    melissa8601 skrev 2013-09-29 14:04:23 följande:
    Hoppar in här

Slutade med p-piller för 7 månader sen, ingen mens i sikte.
    Var hos Gyn i början på sommaren, hade mensen inte kommit tillbaka skulle jag få en ny tid.
    Denna tid är nu 1 oktober.

Kan man få Pergotime direkt, vad är "kraven"?
    Vill förbereda mig så jag har lite argument och inte bara få till svar "vänta och se lite till".

Vi gjorde VUL innan sommaren, lite låga hormonvärden och tunn slemhinna..

Tacksam för lite tips nu innan 1 oktober Glad
    Hej Melissa!

Har du gjort någon vidare utredning? Oftas kan de se direkt på UL om man PCO och sen på blodprov. Jag vet inte hur det fungerar att få pergotime utan PCO. Men har man PCO brukar det inte vara något problem.    
  • melissa8601

Hej

Nej PCO nämndes inte något om, vi tog blodprov som visade låga värden men inte "alldeles för låga"
    För ägglossning har jag inte... =/
    Men om detta beror på p-piller eller tidigare matmisshandlad kropp vet gyn inte tyvärr.
    Känns bara så frustrerande att få svaret "det kommer nog igång snart ska du se" Varje vecka utan en fungerande kropp känns som en smäll i ansiktet.....
    Hade bara velat ha ÄL så jag och sambon hade kunnat börja ens försöka få en liten en..

• Babe85
    PCO85 skrev 2013-09-29 15:22:16 följande:

Hur högt ligger ditt BMI på? Jag kämpar också med min vikt, men det är inte helt lätt alla gånger. Men jag har lyckas banta ner 3 kilo i alla fall.

Jag känner mig super nervös inför imorgon. Jag stressar så mycket och äter dåligt och jag är rädd att det ska påverka behandlingen negativt. Jag har funderat på att gå ner i tid på jobbet, så jag inte behöver stressa så under behandlingsperioden, men ekonomiskt skulle det inte funka. Men jag får se vad han säger imorgon, med ökad dos och allt.    
    Just nu ligger jag på bmi 32, har gått upp och ner med alla tabletter som man trycker i sig..
    Sen blir jag så påverkad av stress både från samhället, jobbet och mig själv.. vilket påverkar det man stoppar i sig och inte.
    Har kämpat ner mig 14 kilo än sålänge, så framåt går det..

Förstår din nervositet, jag hade varit exakt lika nervös jag..
    Man vill ju så gärna att det ska visa positiva saker..

Ska verkligen hålla mina tummar för dig.

Att gå ner i tjänst är ju absolut en kostnadsfråga som kan påverka mycket, men skulle det inte funka kortsiktigt för er?

• PCO85
    Babe85 skrev 2013-09-29 19:03:51 följande:
    Just nu ligger jag på bmi 32, har gått upp och ner med alla tabletter som man trycker i sig.. Sen blir jag så påverkad av stress både från samhället, jobbet och mig själv.. vilket påverkar det man stoppar i sig och inte. Har kämpat ner mig 14 kilo än sålänge, så framåt går det.. Förstår din nervositet, jag hade varit exakt lika nervös jag.. Man vill ju så gärna att det ska visa positiva saker.. Ska verkligen hålla mina tummar för dig. Att gå ner i tjänst är ju absolut en kostnadsfråga som kan påverka mycket, men skulle det inte funka kortsiktigt för er?

Hej! Men minus 14kilo är ju grymt jobbat!! :) Vi får fundera på om jag ska gå ner i tid. Det beror på om min man får ett jobb före eller efterårskiftet. Nu har vi varit hos DR.G och det var inga ägg på G ännu, så ökad dos och återbesök om en vecka. Men han sa att det är helt normalt och att han tar det försiktigt eftersom det är första försöket med sprutor och han vill bara ha ett högst två mogna ägg. Men så länge inget ägg minskar och slemmhinnan ser okej ut så fortsätter vi. Men efter fem veckor med sprutor börjar vi om, om inget hänt. Känns lite jobbigt, men min läkare är glad och positiv och man får tänka hur långt vi kommit, egentligen. :)
  • mylady

Jag blir verkligen förstörd dagen då mensen kommer :/ men bara en dag eller två. Sen rycker jag upp mig. Det är lustigt hur man helt plötsligt har hopp och förväntan igen.

Dag 3 idag. Pergostart. Andra gången dubbeldos o femte med pergo.

• zion
    mylady skrev 2013-10-01 08:37:20 följande:
    Jag blir verkligen förstörd dagen då mensen kommer :/ men bara en dag eller två. Sen rycker jag upp mig. Det är lustigt hur man helt plötsligt har hopp och förväntan igen.

Hoppas det tar sig nu då :)
  • SoMa72
    mylady skrev 2013-10-01 08:37:20 följande:

Heja, heja! Måtte det ta sig nu...
    ♥ ♥ ♥ Alice 18 mar 2012 ♥ ♥ ♥
  • PCO85

Halloj! Nu är jag på dag 17 med spruta och fjärden dagen med ökad dos. Men jag har en fråga till er. Jag har molande värk till och från och lite ont i magen. Sen har det börjat komma vita flytningar sedan jag började med ökad dos. Kan det vara så lyckosamt att jag äntligen svarar på behandligen och har tillväxt? Hur kände ni er när det började växa till sig? Fick ni ökade flytningar? (jag har knappt haft några flytningar alls innan vi ökade dosen i måndags) Jag ska på återbesök på måndag morgon igen, så då får jag väl veta, men jag blir lite nervös att flytningarna ska vara något negativt.

Svar på tråden Vi som har eller ska börja med Pergotime i Maj 2013 och vill följas åt :)