• NonnoE

Vi som har eller ska börja med Pergotime i Maj 2013 och vill följas åt :)

Vet att det finns många sånna hör trådar, men tänkte att jag startar en från början ;) Jag och min sambo har försökt skaffa barn i 1,5 år, om inte mer. Fick reda på för ett tag sen att jag har PCO, lindrig men ändå. Jag fick först bara Provera av en läkare, som trodde att det skulle hjälpa. Men efter att ha ätit det i 9-10 omgångar och inget hände så började jag googla lite. Och fick då fram att det inte gjorde att man fick ÄL utan bara en "fejkmens". Eftersom jag inte har någon mens alls typ av mig själv, så gjorde ju ändå provera att jag fick mens.. Men utan ÄL ingen bebis. Så ringde då till min läkare och ville få mer hjälp, men hon sa att jag skulle komma tillbaka i augusti. Så länge tänkte jag inte vänta! Så dåligt man mår och alls tankar och känslor man har, ville inte gå utan hopp ett halv år till. Så ringde och ringde, men fick inte hjälp någonstans. Sen var de det sista stället som jag hade gått för andra grejer innan, som jag inte tyckte om läkaren så ville egentligen inte gå dit. Men ringde iaf, var sista annars skulle jag få vänta till augusti. Hon som svarade sa att man måste vara 25 för att få hjälp (jag är 23) men att jag gärna fick träffa läkaren för att ställa frågor Och prata med henne. Så bokade tid för det iaf. Men när jag kom dit så var hon jätte bra! Kom fram till att jag förmodligen inte hade någon ÄL alls som jag trodde. Så hon började utredningen med en gång och skippade hur gammal jag var. Så nästa gång ville hon att min sambo skulle följa med så hon fick prata med honom. Nästa gång gjorde hon VUL och hade såklart ingen mogen äggblåsa den gången heller. Så då skrev hon äntligen ut pergotime! Ska ta min sista tablett idag, enkelkur. Och VUL på tisdag, nervös för hur det ska gå! Så tänkte att det kanske fanns någon som ville dela tankar och erfarenheter :)

• Svar på tråden Vi som har eller ska börja med Pergotime i Maj 2013 och vill följas åt :)
  • PCO85

Halloj! Lycka till primolut, hoppas att mensen håller sig borta! Jag måste bara berätta en rolig sak. Jag går alltid till samma apotek för att hämta ut alla ratraljer. Det är nästan alltid samma kvinna i kassan. Idag frågade hon mig hur den senaste behandlingen hade gått. Sen log hon och berättade att hon själv varit med om samma sak och vi skrattade gott tillsammans om hur man ska ha benen i luften, ha sex på rätt dagar. Sen sa hon åt mig, lugn, du är ung och ha starka ägg. Men frys dina ägg och din mans spermier, det är bra för oss som har svårt att få barn. Så det ska jag verkligen fundera över om jag inte ska göra, om man sen vill ha ett syskon. Sen tipsade hon om kammomil te med honung, tet för att lugna nerverna och honung ska tydligen innehålla något hormonförstärkande vad jag förstår. Men summan av kardemumman, är att jag kände mig jätte glad när jag gick därifrån. Att en person i kassa på Apoteket visar så mycket omtanke gör mig rörd. Nästan jag måste ge henne en blomma! :))

• Primolut88

Negativt test idag:( bara att vänta på mensen och kommer inte den blir det nytt test nästa helg.

• mylady

Dom ringde just o meddelade provsvar. Det såg bra ut värdena var 66. Så nu hoppas jag ju!! Annars skulle vi fortsätta ett tag till med dubbeldos.
    Har extremt ömma bröst men kan ju lika gärna va Äl och pergon. Blir säkert besviken igen :/

Hur länge kan man ta pergo? Nästa blir ju sjätte månaden med tabletter.

• Primolut88

Jag har haft ont i magen i 4 dagar nu och varit till gyn idag. Det va cystor på äggstockarna för att jag tydligen blivit överstimmulerad av senaste kuren. Så nu får jag vänta på att doktorn ringer och berättar hur vi ska gå vidare. Varför ska det alltid vara nått negativt

• Primolut88

Nu har jag fått mer besked av doktorn. Blir uppehåll på pergotime för mig i två månader. Sen blir det säkert en remiss till ivf.

• mylady

Hoppas pergon ger effekt även månaden efter då!
    Men tråkigt att bli överstimulerad och ha ont

• SoMa72
    Primolut88 skrev 2013-10-24 15:06:00 följande:
    Nu har jag fått mer besked av doktorn. Blir uppehåll på pergotime för mig i två månader. Sen blir det säkert en remiss till ivf.
    Jobbigt gumman! Jag hoppas det tar sig innan det blir dags för ivf och annars när det blir ivf. {#emotions_dlg.flower}
    ♥ ♥ ♥ Alice 18 mar 2012 ♥ ♥ ♥
  • mylady

Jaha där sprack den chansen :/

Blödning idag på dag 28. Så nu är mensen på väg inatt säkert.

Men det är några dagar innan BIM.
    Eller de andra gånger jag haft Äl med pergo har BIM varit dag 32 med en dag bruna flytningar innan. Märkligt att det ändras nu. Och det är redan blod idag. Inte en dag med bara flytningar innan.

Men ingen mensvärk än. Kommer väl imorrn med ordentlig mens. Brösten ömmar mycket mindre.

Så nu fortsätter jag med pergo dubbeldos.
    Varför ens fortsätta om det inte funkar?!

Jag blir helt förstörd. Mitt hopp blir mindre och mindre och längtan bara mer och mer för varje månad som går.

• PCO85
    mylady skrev 2013-10-26 18:59:27 följande:
    Jaha där sprack den chansen :/ Blödning idag på dag 28. Så nu är mensen på väg inatt säkert. Men det är några dagar innan BIM. Eller de andra gånger jag haft Äl med pergo har BIM varit dag 32 med en dag bruna flytningar innan. Märkligt att det ändras nu. Och det är redan blod idag. Inte en dag med bara flytningar innan. Men ingen mensvärk än. Kommer väl imorrn med ordentlig mens. Brösten ömmar mycket mindre. Så nu fortsätter jag med pergo dubbeldos. Varför ens fortsätta om det inte funkar?! Jag blir helt förstörd. Mitt hopp blir mindre och mindre och längtan bara mer och mer för varje månad som går.

Börjar med en styrkekram!! Har du frågat om ni kan börja med hormonsprutor istället? Min läkare sa efter tre försök med prego att det var ingen mening att fortsätta, för jag hade så pass mycket småblåsor. Förstår att du blir helt förstörd. Ibörjan tillät jag mig drömma massor, planerade vad jag skulle vilja ha för vagn osv. Men nu vågar jag/tillåter jag mig själv inte det. Jag kan komma på mig själv att få en stakt genomskärande känsla att "jag vill ha barn NU, jag orkar inte vänta mera" Har du någon i din närhet som du kan prata med? Jag har ett par goda vänner och sen såklart min man och det är ett otroligt stöd. ---KRAM-----
Svar på tråden Vi som har eller ska börja med Pergotime i Maj 2013 och vill följas åt :)