• NonnoE

Vi som har eller ska börja med Pergotime i Maj 2013 och vill följas åt :)

Vet att det finns många sånna hör trådar, men tänkte att jag startar en från början ;) Jag och min sambo har försökt skaffa barn i 1,5 år, om inte mer. Fick reda på för ett tag sen att jag har PCO, lindrig men ändå. Jag fick först bara Provera av en läkare, som trodde att det skulle hjälpa. Men efter att ha ätit det i 9-10 omgångar och inget hände så började jag googla lite. Och fick då fram att det inte gjorde att man fick ÄL utan bara en "fejkmens". Eftersom jag inte har någon mens alls typ av mig själv, så gjorde ju ändå provera att jag fick mens.. Men utan ÄL ingen bebis. Så ringde då till min läkare och ville få mer hjälp, men hon sa att jag skulle komma tillbaka i augusti. Så länge tänkte jag inte vänta! Så dåligt man mår och alls tankar och känslor man har, ville inte gå utan hopp ett halv år till. Så ringde och ringde, men fick inte hjälp någonstans. Sen var de det sista stället som jag hade gått för andra grejer innan, som jag inte tyckte om läkaren så ville egentligen inte gå dit. Men ringde iaf, var sista annars skulle jag få vänta till augusti. Hon som svarade sa att man måste vara 25 för att få hjälp (jag är 23) men att jag gärna fick träffa läkaren för att ställa frågor Och prata med henne. Så bokade tid för det iaf. Men när jag kom dit så var hon jätte bra! Kom fram till att jag förmodligen inte hade någon ÄL alls som jag trodde. Så hon började utredningen med en gång och skippade hur gammal jag var. Så nästa gång ville hon att min sambo skulle följa med så hon fick prata med honom. Nästa gång gjorde hon VUL och hade såklart ingen mogen äggblåsa den gången heller. Så då skrev hon äntligen ut pergotime! Ska ta min sista tablett idag, enkelkur. Och VUL på tisdag, nervös för hur det ska gå! Så tänkte att det kanske fanns någon som ville dela tankar och erfarenheter :)

• Svar på tråden Vi som har eller ska börja med Pergotime i Maj 2013 och vill följas åt :)
  • Loppan76

Hej tjejer. Har läst lite i den här tråden och låter som det finns en del experter här inne.
    Så jag har en fråga:
    Var på gyn idag som mätte min ena äggblåsa till ca 17,5 och slemhinnorna till 6,5. Fick liksom ett svävande svar när jag frågade om det var bra eller ej. Hon lät inte så possitiv (eller så är det mina hjärnspöken)
    Ni som vet är de här värdena ok? Finns det en chans?

• Primolut88
    Loppan76 skrev 2013-09-09 16:05:19 följande:
    Hej tjejer. Har läst lite i den här tråden och låter som det finns en del experter här inne.

Så jag har en fråga:

Var på gyn idag som mätte min ena äggblåsa till ca 17,5 och slemhinnorna till 6,5. Fick liksom ett svävande svar när jag frågade om det var bra eller ej. Hon lät inte så possitiv (eller så är det mina hjärnspöken)

Ni som vet är de här värdena ok? Finns det en chans?

Det beror på vilken dag du är på om det är bra eller dåligt. Enligt min gyn så ska blåsorna vara minst lika många mm som dagen i cykeln man är på. Storleken på slemhinnorna har jag tyvärr ingen koll på dom har dom inte mätt när jag varit på koll. Hoppas du blev lite klokare nu :)
  • Loppan76

Hmm i så fall är det ju bra, är på dag 14. Men kändes inte som om hon jublade direkt.
    Frågade om slemhinnorna och hon sa att allt mellan 6,5mm till 1,5 cm var normalt. Frågan är vad som är "bäst" det fick jag noll svar på.
    Alla frågor man har, får svaren så svävande. Så frustrerande

• Vela81

Loppan76: det kan ju vara så att du ÄL senare i cykeln - hur långa cykler har du annars? 

jag var på VUL dag 12 och hade då äggblåsa på 7 mm, 5 dagar senare var den 17x24 mm och läkaren var osäker på om det just varit ÄL eller var på g. 

Har idag lämnat blodprov för progesteron för att se om jag verkligen haft ÄL (om jag fattade rätt) - någon som vet hur lång tid det tar innan det är analyserat? vad ska det ligga på för att vara bra?

nu är det bara väntan till förmodad BIM i nästa vecka.... 

• Loppan76

Ligger på ganska regelbunden cykel ca 27/28 dagar. Med ett par få undantag.
    Ska också lämna blodprov nästa vecka för att kolla amh och om jag haft äl.
    Mitt förra amh var lågt så de ville dubbelkolla. Plus att se om jag verkligen haft äl. Annars skulle hon öka pergo dosen.

• SoMa72

Hej tjejer!

I fredags var jag på vul och fick se ett tickande hjärta!  Dessutom var det utan Pergo, hade ju uppehåll under sommaren. Det finns hopp!  Vid två av de senaste pergokurerna fick jag inte ens äl, så då är det extra skönt att det tog sig ändå.    

♥ ♥ ♥ Alice 18 mar 2012 ♥ ♥ ♥
  • Primolut88
    SoMa72 skrev 2013-09-16 12:56:50 följande:
    Hej tjejer!

I fredags var jag på vul och fick se ett tickande hjärta!  Dessutom var det utan Pergo, hade ju uppehåll under sommaren. Det finns hopp!  Vid två av de senaste pergokurerna fick jag inte ens äl, så då är det extra skönt att det tog sig ändå.    

Ååå Grattis SoMa!!
  • PCO85
    SoMa72 skrev 2013-09-16 12:56:50 följande:
    Hej tjejer! I fredags var jag på vul och fick se ett tickande hjärta!  Dessutom var det utan Pergo, hade ju uppehåll under sommaren. Det finns hopp!  Vid två av de senaste pergokurerna fick jag inte ens äl, så då är det extra skönt att det tog sig ändå.    

GRATTIS!!! Alla solskenshistorer ger verkligen hopp! Imorgon ska jag börja med min första Gonal-F spruta, känns pirrigt för att se om det kommer funka. Har tid nästa vecka på dag 9 för UL. :)
  • SoMa72
    Primolut88 skrev 2013-09-16 15:08:52 följande:

Ååå Grattis SoMa!!

Tack!
    PCO85 skrev 2013-09-16 16:02:01 följande:

GRATTIS!!! Alla solskenshistorer ger verkligen hopp! Imorgon ska jag börja med min första Gonal-F spruta, känns pirrigt för att se om det kommer funka. Har tid nästa vecka på dag 9 för UL. :)
    Tack! Håller tummarna för att det ser bra ut på UL, vilken dag ska du dit?
Svar på tråden Vi som har eller ska börja med Pergotime i Maj 2013 och vill följas åt :)