• Anonym

Hjälp! Grannen har kopplat på alla byns hus på vår brunn!

För ett par år sen köpte vi ett hus i en liten by med ytterligare fyra hus. Vi har en brunn på vår tomt, grannens vatten tas från vår brunn, det finns dock inget servitut, men vi sa okej till att grannen får ta gratis. Vi står på god fot med honom, han använder inga större mängder vatten och är dessutom gammal rörmokare, så i utbyte mot vattnet ryckte han tex ut förra vintern när vår ledning frös sönder och fixade den. 

Nu till problemet;  det har uppdagats att denna granne, som var tvåa att bygga hus i byn (vårt hus är det första), har kopplat på de övriga tre husen på vattenledningen borta hos sig! Mao försörjer vi hela byn med gratis vatten (pumpen drar ju en del el).  Ingen av de andra fyra husen har alltså egen brunn.

Saken kompliceras ytterligare av att de andra tre husen nu bebos av andra än som bodde där då detta gjordes, de har alltså ingen aning om detta utan tror att de får vatten av vår granne.

Nu är frågan; vad ska vi göra?  

• Svar på tråden Hjälp! Grannen har kopplat på alla byns hus på vår brunn!
  • carlf

skulle två eller tre som köpt husen inte ens fråga vart vattnet kommer i från? låter mycket märkligt att man kan köpa ett hus utan att fråga vart man får vatten ifrån.  skickar man inte iväg prov på sitt dricks vatten ens? tror de att de har kommunalt vatten? 
     skulle jag vara ägare till brunnen och pumpen o sen den pumpen i sin tur även skicka vidare vatten till andra utan att jag skulle vilja, ( ja det skulle inte jag vilja gratis) normalt hushåll gör kanske av med 100,000 liter på ett år, ja det kostar en del att pumpa upp. jag skulle stänga pumpen var gång jag inte själv skulle använda vattnet. 

• carlf

men det värsta är. om där skulle bli överslag i elmotorn på pumpen så hela vatten systemet blir strömförande. skulle ni som äger brunnen bli skyldiga till skada på era grannar då? nä sådant riskerar man inte gratis. ta betalt för anläggningen, skicka in vatten prov så ni inte förgiftar någon, man vet inte om då är små barn inne i deras hus som dricker av vattnet. (yngre är känsligare för vatten kvalite) 

• Lindsey Egot the only one

Borra brunn jan kosta upp emot 100 000kr
    Vatten är inte gratis och borrade brunnar kan sina. Hur löser ts det då och vem av grannarna ska stå för den nya brunnen?

• eMund

Intressant om TS berättar hur det har gått!

Vad många här inser är att det kan bli extremt dyrt att ge grannarna "rätten" att använda brunnen via servitut.

• Anonym
    eMund skrev 2013-01-19 06:26:23 följande:
    Känns som otroligt dumt att ge gratis vatten till grannarna. Anta att brunnen sinar och du måste borra en ny för 50.000-100.000kr. Tror du dina grannar är villiga att betala den kostnaden? Nä då vill de inte, men kommer kräva att du gör det.

Enda rätta är att sätta en vattenmätare som beräknar förbrukningen till hus nr 2. Låt honom betala 50kr per kubikmeter! Klagar han så be honom borra egen brunn! Skicka även en faktura på den tid han redan har förbrukat vatten för.
    Antingen får de väl betala sin del av den kostnaden, eller hela kostnaden för att borra en egen brunn. Jag skulle i alla fall inte bjuda på vatten till personer som inte vill betala för det i en sådan situation.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-18 13:20:22 följande:
    För ett par år sen köpte vi ett hus i en liten by med ytterligare fyra hus. Vi har en brunn på vår tomt, grannens vatten tas från vår brunn, det finns dock inget servitut, men vi sa okej till att grannen får ta gratis. Vi står på god fot med honom, han använder inga större mängder vatten och är dessutom gammal rörmokare, så i utbyte mot vattnet ryckte han tex ut förra vintern när vår ledning frös sönder och fixade den. 

Nu till problemet;  det har uppdagats att denna granne, som var tvåa att bygga hus i byn (vårt hus är det första), har kopplat på de övriga tre husen på vattenledningen borta hos sig! Mao försörjer vi hela byn med gratis vatten (pumpen drar ju en del el).  Ingen av de andra fyra husen har alltså egen brunn.

Saken kompliceras ytterligare av att de andra tre husen nu bebos av andra än som bodde där då detta gjordes, de har alltså ingen aning om detta utan tror att de får vatten av vår granne.

Nu är frågan; vad ska vi göra?  

Spontant skulle jag nog ringa till en jurist och fråga,,,du kommer att få jättemång förslag, Jag skulle ha gjort så och utgått därifrån...
  • ica
    Anonym skrev 2013-01-19 14:39:34 följande:
    Fruktansvärt dåligt skött av grannen. Särskilt som TS har varit schysst och låtit honom fortsätta ta vatten efter en överenskommelse med den granne som bodde där innan. Som rörmokare borde han också vara medveten om vilka problem som kan uppstå med en egen brunn. Och de övriga grannarna borde också ha reagerat på att de fick vatten "gratis".
    Sen undrar jag hur man ens kan vilja ta vatten från en brunn man inte själv har kontroll över. Vattnet ska ju testas regelbundet för att se om det är tjänligt.
    Ja, vem kan med att använda nån annans vatten utan att kolla att det är okej. Vatten brukar ju inte vara gratis om man inte hämtar det i en bäck själv. Men knappast ur en brunn.
  • Emeli

TS, passa er noga att skriva på något utan att undersöka mycket noga vad det innebär för er. Kolla om ni kan får någon hjälp av en jurist via er hemförsäkring eller om ni är medlemmar i någon villaägarförening. Jag tror ni behöver hjälp i den här frågan.

Om det inte finns något servitut nu på er tomt ska ni försöka undvika det till varje pris eftersom det bara innebär skyldigheter för er. Vi har ett servitut so går över vår tomt - det är grannens vattenledning som ligger nergrävd där. I somras skulle den bytas och vi fick stor del av vår gräsmatta uppgrävd. Tack och lov behövde vi inte betala för att återställa den, men det var inte roligt med en grävmaskin i trädgården och en stor jordhög i stället för gräs stor del av sommaren. Servitut är helt klart till besvär.

Det skulle inte förvåna mig om granne 2 har tagit betalt för vattnet. Varför skulle han annars göra sig besväret att tjuvkoppla de andra grannarna till ert vatten?  Detta kan också vara en fråga att ta upp med juristen.

Det verkar som vi är många som följer tråden med intresse. Uppdatera gärna hur det går. Önskar er stort lycka till.

Svar på tråden Hjälp! Grannen har kopplat på alla byns hus på vår brunn!