• Anonym

Hjälp! Grannen har kopplat på alla byns hus på vår brunn!

För ett par år sen köpte vi ett hus i en liten by med ytterligare fyra hus. Vi har en brunn på vår tomt, grannens vatten tas från vår brunn, det finns dock inget servitut, men vi sa okej till att grannen får ta gratis. Vi står på god fot med honom, han använder inga större mängder vatten och är dessutom gammal rörmokare, så i utbyte mot vattnet ryckte han tex ut förra vintern när vår ledning frös sönder och fixade den. 

Nu till problemet;  det har uppdagats att denna granne, som var tvåa att bygga hus i byn (vårt hus är det första), har kopplat på de övriga tre husen på vattenledningen borta hos sig! Mao försörjer vi hela byn med gratis vatten (pumpen drar ju en del el).  Ingen av de andra fyra husen har alltså egen brunn.

Saken kompliceras ytterligare av att de andra tre husen nu bebos av andra än som bodde där då detta gjordes, de har alltså ingen aning om detta utan tror att de får vatten av vår granne.

Nu är frågan; vad ska vi göra?  

• Svar på tråden Hjälp! Grannen har kopplat på alla byns hus på vår brunn!
  • CeciliaB

Vet ni säkert att de andra grannarna inte betalar på nåt sett till granne nr 2?

• Anonym
    Anonym skrev 2013-01-18 14:25:45 följande:
    5 hus Och nej, jag tänker inte lösa situationen på det viset. Okej, det var dumt av dem att inte kolla var vattnet kom från eller så vet de faktiskt inte om det, hursomhelst så är jag inte så taskig att jag stänger av. Vi har försörjt dem med vatten i flera år, vi dör inte av att göra det lite till

Men ni kan börja ta betalt på en gång....
  • Anonym (ooOoOooooO)
    Anonym skrev 2013-01-18 19:52:18 följande:
    Nu har jag pratat med grannen! Han erkände direkt, men skyllde på det ena och det andra varför det blivit så här och varför han inte sagt någotDrömmer Jag sa att jag skiter i hur och varför, han får prata med de andra och tala om läget, sen ska vi träffas allihopa och sen ska papper skrivas! Jag var rätt uppretad vid det laget, så gubben bara nickade och höll med om allt jag sa

Papper skrivas på vad? Om du börjar få lite vatten vill du verkligen fortsätta att ge bort ditt vatten då?
    Vad för hjälp är det din granne ger dig? Hur mycket skulle det kosta att köpa in den hjälpen? Hur mycket är det värt att ha tillräckligt med vatten till sig själv och sin familj? Hur mycket är det värt att slippa såna här uppkomna frågor? Hur mycket kommer det kosta när pumpen behöver bytas?

Jag kan ju bara säga hur jag hade föredragit att ha det. Jag hade hellre köpt den hjälp som grannen säger att han ger er och haft tillräckligt med vatten till mig och min familj och inte gett ut något vatten mot någon "hjälp" (vad det nu är för hjälp).

Tänk noga igenom vad det är för papper ni skriver. Det är mitt råd. 
  • eMund

Känns som otroligt dumt att ge gratis vatten till grannarna. Anta att brunnen sinar och du måste borra en ny för 50.000-100.000kr. Tror du dina grannar är villiga att betala den kostnaden? Nä då vill de inte, men kommer kräva att du gör det.

Enda rätta är att sätta en vattenmätare som beräknar förbrukningen till hus nr 2. Låt honom betala 50kr per kubikmeter! Klagar han så be honom borra egen brunn! Skicka även en faktura på den tid han redan har förbrukat vatten för.

• edgeofglory
    eMund skrev 2013-01-19 06:26:23 följande:
    Känns som otroligt dumt att ge gratis vatten till grannarna. Anta att brunnen sinar och du måste borra en ny för 50.000-100.000kr. Tror du dina grannar är villiga att betala den kostnaden? Nä då vill de inte, men kommer kräva att du gör det.

Enda rätta är att sätta en vattenmätare som beräknar förbrukningen till hus nr 2. Låt honom betala 50kr per kubikmeter! Klagar han så be honom borra egen brunn! Skicka även en faktura på den tid han redan har förbrukat vatten för.
Svar på tråden Hjälp! Grannen har kopplat på alla byns hus på vår brunn!