• Anonym

Hjälp! Grannen har kopplat på alla byns hus på vår brunn!

För ett par år sen köpte vi ett hus i en liten by med ytterligare fyra hus. Vi har en brunn på vår tomt, grannens vatten tas från vår brunn, det finns dock inget servitut, men vi sa okej till att grannen får ta gratis. Vi står på god fot med honom, han använder inga större mängder vatten och är dessutom gammal rörmokare, så i utbyte mot vattnet ryckte han tex ut förra vintern när vår ledning frös sönder och fixade den. 

Nu till problemet;  det har uppdagats att denna granne, som var tvåa att bygga hus i byn (vårt hus är det första), har kopplat på de övriga tre husen på vattenledningen borta hos sig! Mao försörjer vi hela byn med gratis vatten (pumpen drar ju en del el).  Ingen av de andra fyra husen har alltså egen brunn.

Saken kompliceras ytterligare av att de andra tre husen nu bebos av andra än som bodde där då detta gjordes, de har alltså ingen aning om detta utan tror att de får vatten av vår granne.

Nu är frågan; vad ska vi göra?  

• Svar på tråden Hjälp! Grannen har kopplat på alla byns hus på vår brunn!
  • Anonym

De andra ser det som en önskebrunn Glad

• Anonym

Jag skulle gå till grannarna som inte verkar ha någon koll och bleklaga mig om att vattnet inte räcker. Sen fråga var de får sitt vatten ifrån, som om du vill veta vad du själv har för några alternativ. Då borde de säga att de får vatten från din andra granne. Det kan inte stämma, han får ju vattnet av mig säger du då. Om de har betalat till honom tror jag att de känner sig riktigt lurade och arga på honom men på inte på dig. Sen får ni fixa allt med servitut osv..

• SupersurasunkSara
    Anonym skrev 2013-01-18 18:18:26 följande:
    Jag skulle gå till grannarna som inte verkar ha någon koll och bleklaga mig om att vattnet inte räcker. Sen fråga var de får sitt vatten ifrån, som om du vill veta vad du själv har för några alternativ. Då borde de säga att de får vatten från din andra granne. Det kan inte stämma, han får ju vattnet av mig säger du då. Om de har betalat till honom tror jag att de känner sig riktigt lurade och arga på honom men på inte på dig. Sen får ni fixa allt med servitut osv..
    Bra förslag om man inte vill/vågar ta konflikten så 'öppet'.

Jag är också nyfiken på hur det har gått med vattnet
  • Nenne 71

Visste ni att de övriga grannarna INTE hade eget vatten? Eller trodde ni att alla utom rörmokaren hade egna brunnar? Annars kunde ju ni upplyst de nya om detta när dom flyttade in/köpte husen

Svar på tråden Hjälp! Grannen har kopplat på alla byns hus på vår brunn!