• Anonym

Hjälp! Grannen har kopplat på alla byns hus på vår brunn!

För ett par år sen köpte vi ett hus i en liten by med ytterligare fyra hus. Vi har en brunn på vår tomt, grannens vatten tas från vår brunn, det finns dock inget servitut, men vi sa okej till att grannen får ta gratis. Vi står på god fot med honom, han använder inga större mängder vatten och är dessutom gammal rörmokare, så i utbyte mot vattnet ryckte han tex ut förra vintern när vår ledning frös sönder och fixade den. 

Nu till problemet;  det har uppdagats att denna granne, som var tvåa att bygga hus i byn (vårt hus är det första), har kopplat på de övriga tre husen på vattenledningen borta hos sig! Mao försörjer vi hela byn med gratis vatten (pumpen drar ju en del el).  Ingen av de andra fyra husen har alltså egen brunn.

Saken kompliceras ytterligare av att de andra tre husen nu bebos av andra än som bodde där då detta gjordes, de har alltså ingen aning om detta utan tror att de får vatten av vår granne.

Nu är frågan; vad ska vi göra?  

• Svar på tråden Hjälp! Grannen har kopplat på alla byns hus på vår brunn!
  • Anonym

Tycker att du först och främst går till någon av dom andra grannarna (inte granne två som är banditen) och frågar hur de står till så du får mer klarhet om dom betalar han osv. Sen efter de pratar du med granne två och kommer fram till något:)
    Ring annars dom som bodde där innan och fråga hur det var då, är ju inte så pinsamt att prata i telefon! Solig

• Anonym

Nu har jag pratat med grannen! Han erkände direkt, men skyllde på det ena och det andra varför det blivit så här och varför han inte sagt någotDrömmer Jag sa att jag skiter i hur och varför, han får prata med de andra och tala om läget, sen ska vi träffas allihopa och sen ska papper skrivas! Jag var rätt uppretad vid det laget, så gubben bara nickade och höll med om allt jag sa

• Anonym (MI)

Men är ni beredda att fortsätta dem ta vatten från er brunn? Eller är tanken att de ska kopplas bort när de haft en chans att fixa sin egen vattenförsörjning?

• Anonym

Tusen tack för alla era svar föresten! {#emotions_dlg.flower}

• missL

Berätta som det är för dom. Det har visat sig att allt vatten till alla hus i byn går från er brunn, och det kostar er pengar. Sedan berättar du att det beror på att grannen har gått bakom ryggen på er. 
    Detta måste de ju förstå... därifrån tror jag det kommer lösa sig, bara sanningen kommer fram!
    Lycka till!   

• Bibbidi
    Anonym skrev 2013-01-18 19:52:18 följande:
    Nu har jag pratat med grannen! Han erkände direkt, men skyllde på det ena och det andra varför det blivit så här och varför han inte sagt någotDrömmer Jag sa att jag skiter i hur och varför, han får prata med de andra och tala om läget, sen ska vi träffas allihopa och sen ska papper skrivas! Jag var rätt uppretad vid det laget, så gubben bara nickade och höll med om allt jag sa

Men vad sa han??? Vad, vad, vad?

Kom igen, jag är suuuuuuyuupernyfiken!  
    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Anonym (Bullmamma)

Skönt att han erkände. Nu gäller det att prata med de andra grannarna innan han hinner för att få reda på om han tagit betalt eller ej. Har han tagit betalt är det han som står för en ny pump....

• SupersurasunkSara
    Bibbidi skrev 2013-01-18 20:04:58 följande:
    Men vad sa han??? Vad, vad, vad?

Kom igen, jag är suuuuuuyuupernyfiken!  
    Jag med!
  • summerhunter

Har ej läst tidigare.

1.prata med grannarna
    2.ansök om gemensamhetsanläggning hos Lantmäteriet. Innebär ex att alla är skyldiga att betala för drift o underhåll. Servitut innebär endast rättigheter inte skyldigheter.

Om du har frågor får du gärna pm:a mig

Svar på tråden Hjälp! Grannen har kopplat på alla byns hus på vår brunn!