• Anonym

Hjälp! Grannen har kopplat på alla byns hus på vår brunn!

För ett par år sen köpte vi ett hus i en liten by med ytterligare fyra hus. Vi har en brunn på vår tomt, grannens vatten tas från vår brunn, det finns dock inget servitut, men vi sa okej till att grannen får ta gratis. Vi står på god fot med honom, han använder inga större mängder vatten och är dessutom gammal rörmokare, så i utbyte mot vattnet ryckte han tex ut förra vintern när vår ledning frös sönder och fixade den. 

Nu till problemet;  det har uppdagats att denna granne, som var tvåa att bygga hus i byn (vårt hus är det första), har kopplat på de övriga tre husen på vattenledningen borta hos sig! Mao försörjer vi hela byn med gratis vatten (pumpen drar ju en del el).  Ingen av de andra fyra husen har alltså egen brunn.

Saken kompliceras ytterligare av att de andra tre husen nu bebos av andra än som bodde där då detta gjordes, de har alltså ingen aning om detta utan tror att de får vatten av vår granne.

Nu är frågan; vad ska vi göra?  

• Svar på tråden Hjälp! Grannen har kopplat på alla byns hus på vår brunn!
  • Jojile

Något liknande hände mina föräldrar. Dem hade någon över som skulle kolla på brunnen (tror det var pga dåligt tryck) och han frågade om han skulle koppla bort det som gick till grannen. Mina föräldrar trodde att det var något gammalt som hängt kvar (väldigt gammalt hus) och sa att det kunde han.

Uppenbarligen var grannarna fullt medvetna om att dem stal vatten från mina föräldrar (och gjorts så i flera år) för det blev vääldigt kyligt från deras sida efter det, och pikar om att de hade vattenproblem.

• Anonym
    Indianica skrev 2013-01-18 15:02:41 följande:
    Hur konflikträdd är du och vad är du rädd för exakt?

Det är väl er granne som gjort fel, det du ska göra är att prata med dem som får vatten av er ovetande och säga att de måste prata med grannen så han kopplar bort dem omgående eftersom er pump håller på att ge upp! Sedan hur de löser det är inte ditt problem alls. Alltså, de där andra grannarna lär inte blir arga på er, utan på er granne som gjort detta!
    Det är precis det jag är rädd för, att de andra ska bli arga på oss och ge oss skulden på något vis...
  • Orcha
    Jojile skrev 2013-01-18 15:03:28 följande:
    Något liknande hände mina föräldrar. Dem hade någon över som skulle kolla på brunnen (tror det var pga dåligt tryck) och han frågade om han skulle koppla bort det som gick till grannen. Mina föräldrar trodde att det var något gammalt som hängt kvar (väldigt gammalt hus) och sa att det kunde han.

Uppenbarligen var grannarna fullt medvetna om att dem stal vatten från mina föräldrar (och gjorts så i flera år) för det blev vääldigt kyligt från deras sida efter det, och pikar om att de hade vattenproblem.
    Liksom ts granne som dina föräldrar.
    Pinsamt. Jag skulle skämmas, servitut är det enda om man delar med grannar.
    Mest rättvist och en sjysst deal för alla.
    It was love @ first sight, not the second though.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-18 15:04:51 följande:
    Det är precis det jag är rädd för, att de andra ska bli arga på oss och ge oss skulden på något vis...
    hur?
    det är ju er andra granne som lurat både er och dem!
    hur skulle de kunna lasta er för det??
  • Anonym (D)
    Anonym skrev 2013-01-18 15:04:51 följande:
    Nu känner du förvisso dina grannar bättre än vad jag gör, men kan de verkligen vara så korkade att de inte fattar vem som skapat den här situationen?
  • Bella 055

Stäng av vattnet en vecka till våren, när det inte fryser, Ni kan väl komma på någon bra orsak   Cool lägg en  lapp i brevlåderna och skriv  Ert  namn under och att brunnen är Er

• Anonym

TS! 
    Bjud in den första grannen på en fika och fråga honom inte anklaga om han har kopplat på de andra husen på sin vatten tillförsel och ge honom en chans att erkänna . Om han inte erkänner så säg att ni tror att så är läget. Men vare sig han erkänner eller ej så går ni sedan till de andra grannarna och förklara läget att deras vattenförsörjning kommer från eran brunn och det börja tryta med vattnet och att ni kommer att stänga av deras tillförsel vid ett visst datum å så får de fixa vattnet på annat håll. När ni går till de andra grannarna så ordna då ett möte med fika då oxå som en gest .

• Anonym

Ja, ni har rätt, ingen idé att dra ut på det, jag går över och knackar på innan jag fegar ur igenTyst

• Angels

Ni kan ju även gå runt till grannarna och förklara läget helt enkelt. Dvs att ni förstått att grannarna tyvärr otillåtligt får vatten från er brunn och att vattnet inte räcker till alla hushåll, att pumpen håller på att gå sönder och att grannarna måste fixa egen vattenförsörjning senast det och det datumet. Se också till att börja ta betalt för vattnet och vägrar någon betala, tja, då stängs vattnet av.

Lägg ingen lapp i någons brevlåda, det är alltid bättre att prata face2face.

• Angels
    Anonym skrev 2013-01-18 15:20:57 följande:
    TS! 
    Bjud in den första grannen på en fika och fråga honom inte anklaga om han har kopplat på de andra husen på sin vatten tillförsel och ge honom en chans att erkänna . Om han inte erkänner så säg att ni tror att så är läget. Men vare sig han erkänner eller ej så går ni sedan till de andra grannarna och förklara läget att deras vattenförsörjning kommer från eran brunn och det börja tryta med vattnet och att ni kommer att stänga av deras tillförsel vid ett visst datum å så får de fixa vattnet på annat håll. När ni går till de andra grannarna så ordna då ett möte med fika då oxå som en gest .
    Haha, skrev visst utan att se att du skrev typ samma sak. :)
Svar på tråden Hjälp! Grannen har kopplat på alla byns hus på vår brunn!