• Anonym

Hjälp! Grannen har kopplat på alla byns hus på vår brunn!

För ett par år sen köpte vi ett hus i en liten by med ytterligare fyra hus. Vi har en brunn på vår tomt, grannens vatten tas från vår brunn, det finns dock inget servitut, men vi sa okej till att grannen får ta gratis. Vi står på god fot med honom, han använder inga större mängder vatten och är dessutom gammal rörmokare, så i utbyte mot vattnet ryckte han tex ut förra vintern när vår ledning frös sönder och fixade den. 

Nu till problemet;  det har uppdagats att denna granne, som var tvåa att bygga hus i byn (vårt hus är det första), har kopplat på de övriga tre husen på vattenledningen borta hos sig! Mao försörjer vi hela byn med gratis vatten (pumpen drar ju en del el).  Ingen av de andra fyra husen har alltså egen brunn.

Saken kompliceras ytterligare av att de andra tre husen nu bebos av andra än som bodde där då detta gjordes, de har alltså ingen aning om detta utan tror att de får vatten av vår granne.

Nu är frågan; vad ska vi göra?  

• Svar på tråden Hjälp! Grannen har kopplat på alla byns hus på vår brunn!
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-18 15:21:45 följande:
    Ja, ni har rätt, ingen idé att dra ut på det, jag går över och knackar på innan jag fegar ur igenTyst
    Bra!
    Tala om hur det gick
  • Jojile
    Orcha skrev 2013-01-18 15:07:20 följande:
    Liksom ts granne som dina föräldrar.

Pinsamt. Jag skulle skämmas, servitut är det enda om man delar med grannar.

Mest rättvist och en sjysst deal för alla.

Håller med!

Men du Ts, om du tycker det är jobbigt så kanske din sambo kan ta upp det med grannarna?
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-18 15:04:51 följande:
    Det är precis det jag är rädd för, att de andra ska bli arga på oss och ge oss skulden på något vis...
    Det kommer de självklart göra. De kommer bli asförbannade på er. Dock så kan inte ni stå för all elkostnad och dessutom verkar inte pumpen vara tillräcklig enligt er vvs-kompis för försörjning för 5 hus.

Om vattnet räcker till alla (kommer brunnen sina?) så är det väl inga problem. Dock kanske ny pump måste inköpas (vilket inte ni kan bekosta själva), elen måste bekostas samt ett servitut skrivas. Ett servitut kan ni ta årligt betalt för. Se till att det upprättas av jurist.

bjud över alla grannarna på fika och förklara att det gäller problem med vattenförsörjningen och att det är viktigt att alla kommer. Förklara där och då att det är er brunn som vattet kommer ifrån och att det aldrig var meningen att den skulle försöja 5 hushåll utan ett och att er granne fått ta vatten därifrån som en välvillig gest från er iom att han hjälper er med andra saker.
    Att nu det blivit problem med vattentrycket och att systemet inte var byggt för att klara så mågna hushåll, vilket gör att det kan gå sönder vilken dag som samtidigt som risken finns att brunnen sinar.

sen kan man väl se där vad som kommer upp. Är det vettiga grannar så säger de att det är självklart att de snarast ska borra egna brunnar, är det inte vettiga grannar så kan ju pumpen gå "sönder" vid lämpligt tillfälle och när ni "sätter i en ny" så kopplar ni bort övriga.     

• nihka

Informera alla om hur det ligger till, be dem tänka över saken och sedan komma med förslag på hur ni ska lösa det. Ta det därifrån. Alla fattar väl att de inte kan få gratis vatten från er.

• Jellybeanbaby
    Anonym skrev 2013-01-18 15:04:51 följande:
    Det är precis det jag är rädd för, att de andra ska bli arga på oss och ge oss skulden på något vis...
    Jaha. Men fortsätt då betala vatten och elen pumpen drar - åt fyra andra hushåll.

Kom igen nu!!
    Well behaved women rarely make history
  • Jellybeanbaby

Jag håller med det som tidigare sagts i tråden - ge dem ett slutdatum.

Well behaved women rarely make history
Svar på tråden Hjälp! Grannen har kopplat på alla byns hus på vår brunn!