• Anonym

Hjälp! Grannen har kopplat på alla byns hus på vår brunn!

För ett par år sen köpte vi ett hus i en liten by med ytterligare fyra hus. Vi har en brunn på vår tomt, grannens vatten tas från vår brunn, det finns dock inget servitut, men vi sa okej till att grannen får ta gratis. Vi står på god fot med honom, han använder inga större mängder vatten och är dessutom gammal rörmokare, så i utbyte mot vattnet ryckte han tex ut förra vintern när vår ledning frös sönder och fixade den. 

Nu till problemet;  det har uppdagats att denna granne, som var tvåa att bygga hus i byn (vårt hus är det första), har kopplat på de övriga tre husen på vattenledningen borta hos sig! Mao försörjer vi hela byn med gratis vatten (pumpen drar ju en del el).  Ingen av de andra fyra husen har alltså egen brunn.

Saken kompliceras ytterligare av att de andra tre husen nu bebos av andra än som bodde där då detta gjordes, de har alltså ingen aning om detta utan tror att de får vatten av vår granne.

Nu är frågan; vad ska vi göra?  

• Svar på tråden Hjälp! Grannen har kopplat på alla byns hus på vår brunn!
  • Meja2011

Men herregud! Prata med grannen på en gång. Ni ska ju inte stå för byns vatten;/

• Elin 885
    Anonym skrev 2013-01-18 14:22:49 följande:
    Haha, är du på riktigt. Hävisa till lagar och paragrafer, herre gud. Väx upp!

Ts bor i en by med 4 hus. Ditt sätt att lösa problemet är barnsligt och det inser nog ts också.
    mitt sätt hade varit att tala med grannarna, samt att de får betala vad det kostar och gett dem några månader på sig att borra en egen brunn.
    men nej det är inget jag måste göra enligt lag, eftersom det inte är min skyldighet att se till att de har vatten. dock så skulle jag gjort så ändå för grannsämjan och för att jag inte tycker att någon ska stå utan vatten.
    frågor på det?
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-18 14:22:49 följande:
    Haha, är du på riktigt. Hävisa till lagar och paragrafer, herre gud. Väx upp!

Ts bor i en by med 4 hus. Ditt sätt att lösa problemet är barnsligt och det inser nog ts också.
    5 hus Och nej, jag tänker inte lösa situationen på det viset. Okej, det var dumt av dem att inte kolla var vattnet kom från eller så vet de faktiskt inte om det, hursomhelst så är jag inte så taskig att jag stänger av. Vi har försörjt dem med vatten i flera år, vi dör inte av att göra det lite till
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-18 14:23:59 följande:
    Det behöver ju inte vara så. Det kan ju vara så att de alltid tagit vatten från varandra och bara fortsatt med det och inte förstått att det är fel.
    Jag hoppas att det är så, gubben är trevlig och det var ju så det såg ut mellan honom och ägaren av vårt hus tidigare, han fick ta vatten i utbyte mot lite hjälp.
  • Anonym

alltså... varför pratade ni inte med grannarna direkt när ni upptäckte det? (i somras om jag fattade rätt)

• Anonym
    Elin 885 skrev 2013-01-18 14:25:33 följande:
    mitt sätt hade varit att tala med grannarna, samt att de får betala vad det kostar och gett dem några månader på sig att borra en egen brunn.
    men nej det är inget jag måste göra enligt lag, eftersom det inte är min skyldighet att se till att de har vatten. dock så skulle jag gjort så ändå för grannsämjan och för att jag inte tycker att någon ska stå utan vatten.
    frågor på det?
    Och var skrev jag att det var "lag" på att låta grannarna borra egen brunn. Jag skrev att ts måste det, och med det menar jag att det annars blir outhärdligt att bo i en sån liten by.

Frågor på det?
  • Elin 885
    Anonym skrev 2013-01-18 14:27:35 följande:
    Och var skrev jag att det var "lag" på att låta grannarna borra egen brunn. Jag skrev att ts måste det, och med det menar jag att det annars blir outhärdligt att bo i en sån liten by.

Frågor på det?
    jag går på vad som skrivs, måste är måste enligt lag. annars är det just att ts måste det för grannsämjan och för att grannarna ska stå utan vatten, vilket inte är bra alls. men enligt lag nej.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-18 14:27:34 följande:
    alltså... varför pratade ni inte med grannarna direkt när ni upptäckte det? (i somras om jag fattade rätt)
    Ja du, bra fråga.....vi blev så paffa helt enkelt, sen ville vi inte stöta oss med grannarna heller, de lär ju inte bli så glada...
  • Anonym
    Elin 885 skrev 2013-01-18 14:28:46 följande:
    jag går på vad som skrivs, måste är måste enligt lag. annars är det just att ts måste det för grannsämjan och för att grannarna ska stå utan vatten, vilket inte är bra alls. men enligt lag nej.
    Haha, nej så är det inte. Det är DIN tolkning

Svar på tråden Hjälp! Grannen har kopplat på alla byns hus på vår brunn!