• Anonym

Hjälp! Grannen har kopplat på alla byns hus på vår brunn!

För ett par år sen köpte vi ett hus i en liten by med ytterligare fyra hus. Vi har en brunn på vår tomt, grannens vatten tas från vår brunn, det finns dock inget servitut, men vi sa okej till att grannen får ta gratis. Vi står på god fot med honom, han använder inga större mängder vatten och är dessutom gammal rörmokare, så i utbyte mot vattnet ryckte han tex ut förra vintern när vår ledning frös sönder och fixade den. 

Nu till problemet;  det har uppdagats att denna granne, som var tvåa att bygga hus i byn (vårt hus är det första), har kopplat på de övriga tre husen på vattenledningen borta hos sig! Mao försörjer vi hela byn med gratis vatten (pumpen drar ju en del el).  Ingen av de andra fyra husen har alltså egen brunn.

Saken kompliceras ytterligare av att de andra tre husen nu bebos av andra än som bodde där då detta gjordes, de har alltså ingen aning om detta utan tror att de får vatten av vår granne.

Nu är frågan; vad ska vi göra?  

• Svar på tråden Hjälp! Grannen har kopplat på alla byns hus på vår brunn!
  • Anonym
    Elin 885 skrev 2013-01-18 14:28:46 följande:
    jag går på vad som skrivs, måste är måste enligt lag. annars är det just att ts måste det för grannsämjan och för att grannarna ska stå utan vatten, vilket inte är bra alls. men enligt lag nej.
    Jag tror inte att anonym läser vad du skriver, utan hittar på lite eget och svarar på det...
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-18 14:30:50 följande:
    Ja du, bra fråga.....vi blev så paffa helt enkelt, sen ville vi inte stöta oss med grannarna heller, de lär ju inte bli så glada...

om ni inte vill "stöta" er med grannarna och tycker det är pinsamt att ta upp frågan så är det väl ingen idé att du överhuvudtaget ställer frågan här vad du ska göra???? Du har ju fått tips om att prata med berörda men det vill du inte göra och att "försörja grannarna har du ju gjort ett tag så det skadar väl inte att fortsätta med det". Ja herregud....
  • mamita64

En pump drar inte några stora pengar men jag tycker allt att alla som delar på brunnen också är med och betalar elen och en summa per år för själva pumpen. Är det en pump för djupborrad brunn så kostar den ca 10 000 när den ska bytas, plus arbetskostnad.

Har ni inte märkt att trycket sjunker hos er, det tycker jag är märkligt.

Jag har en djupborrad brunn. Vi testade hur mkt vatten den ger. Då la brunnsborraren ut en slang i diket, på slangen satt ett mätinstrument. Efter sex dagar kollade han hur mycket vatten som runnit ut och hur mycket vattnet sjunkit i brunnen. 196000 liter vatten tappade han ut på sex dagar och vattennivån sjönk inte märkbart.
    Med hjälp av detta visste vi att grannen kunde få vatten från mej. Ett normalhushåll gör av med ca 170 liter per person och dygn, det fanns alltså så det räckte och blev över. Grannen har grisgård, så det är ett antal hundra grisar som ska ha vatten förutom då grannen med familj. Ett servitut upprättades och Lantmäteriet har räknat på hur mkt vi sliter på anläggningen. Jag fick 1 del, grannen fick 35. Så när det blir dags att byta pump, då ska han betala 35 ggr mer än jag. Min förra pump höll i ca 25 år, men de bör kunna hålla längre.
    Ta ett snack med granne två och föreslå servitut, berätta också att ni vet om att alla får sitt vatten från er.
    Det verkar ju som om detta är något som skett i många, många år och så länge brunnen ger så det räcker så är det väl eg inget problem.

Angående detta att kolla på brunnen när man köper hus. När jag köpte mitt hus för ca 30 år sen så pekade mäklaren uppåt skogen och sa att brunnen låg däruppe. Och den låg där, mitt i skogen 200 meter ca från huset. Och såg inte ut som en brunn, det var ett rör som stack upp ur backen. Jag hittade röret 10 år efter vi köpt huset.

• Elin 885
    Anonym skrev 2013-01-18 14:31:17 följande:
    Haha, nej så är det inte. Det är DIN tolkning

mm du tycker det.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-18 14:33:14 följande:

om ni inte vill "stöta" er med grannarna och tycker det är pinsamt att ta upp frågan så är det väl ingen idé att du överhuvudtaget ställer frågan här vad du ska göra???? Du har ju fått tips om att prata med berörda men det vill du inte göra och att "försörja grannarna har du ju gjort ett tag så det skadar väl inte att fortsätta med det". Ja herregud....
    mamita64 skrev 2013-01-18 14:33:37 följande:
    En pump drar inte några stora pengar men jag tycker allt att alla som delar på brunnen också är med och betalar elen och en summa per år för själva pumpen. Är det en pump för djupborrad brunn så kostar den ca 10 000 när den ska bytas, plus arbetskostnad.

Har ni inte märkt att trycket sjunker hos er, det tycker jag är märkligt.

Jag har en djupborrad brunn. Vi testade hur mkt vatten den ger. Då la brunnsborraren ut en slang i diket, på slangen satt ett mätinstrument. Efter sex dagar kollade han hur mycket vatten som runnit ut och hur mycket vattnet sjunkit i brunnen. 196000 liter vatten tappade han ut på sex dagar och vattennivån sjönk inte märkbart.
    Med hjälp av detta visste vi att grannen kunde få vatten från mej. Ett normalhushåll gör av med ca 170 liter per person och dygn, det fanns alltså så det räckte och blev över. Grannen har grisgård, så det är ett antal hundra grisar som ska ha vatten förutom då grannen med familj. Ett servitut upprättades och Lantmäteriet har räknat på hur mkt vi sliter på anläggningen. Jag fick 1 del, grannen fick 35. Så när det blir dags att byta pump, då ska han betala 35 ggr mer än jag. Min förra pump höll i ca 25 år, men de bör kunna hålla längre.
    Ta ett snack med granne två och föreslå servitut, berätta också att ni vet om att alla får sitt vatten från er.
    Det verkar ju som om detta är något som skett i många, många år och så länge brunnen ger så det räcker så är det väl eg inget problem.

Angående detta att kolla på brunnen när man köper hus. När jag köpte mitt hus för ca 30 år sen så pekade mäklaren uppåt skogen och sa att brunnen låg däruppe. Och den låg där, mitt i skogen 200 meter ca från huset. Och såg inte ut som en brunn, det var ett rör som stack upp ur backen. Jag hittade röret 10 år efter vi köpt huset.
    Jodå, vi har dåligt tryck och dessutom dåligt med vatten, det är mycket därför vi efter mångt och mycket bestämt oss för att vi måste ta itu med det, Vi hade en kompis över i helgen som jobbar med vvs och han var skeptiskt till att den utrustning vi har pallar att försörja fem bostäder. Så om nåt händer pumpen, vad gör vi då?
  • Anonym

Klart ni måste säga ifrån och sätta stopp för det!
    Ta dit en rörmokare och stäng av vattenledningen till granne 2 om du inte vågar ta matchen. Låt det iaf inte bara fortgå. Ni är väl ingen välgörenhetsinstitution?

• Anonym

om pumpen håller på att ge upp måste ni ju göra något NU!
    om grannarna redan betalar grannen kan de ju lika gärna lägga de pengarna till er?

• Anonym
    Anonym skrev 2013-01-18 14:57:39 följande:
    om pumpen håller på att ge upp måste ni ju göra något NU!
    om grannarna redan betalar grannen kan de ju lika gärna lägga de pengarna till er?
    Ja, vi måste göra något nu, synd att man har dragit på det bara för att man varit feg och inte velat ställa till det för folk... Vi skulle förstås ha tagit itu med det direkt!
  • Indianica

Hur konflikträdd är du och vad är du rädd för exakt?

Det är väl er granne som gjort fel, det du ska göra är att prata med dem som får vatten av er ovetande och säga att de måste prata med grannen så han kopplar bort dem omgående eftersom er pump håller på att ge upp! Sedan hur de löser det är inte ditt problem alls. Alltså, de där andra grannarna lär inte blir arga på er, utan på er granne som gjort detta!

• Anonym
    Anonym skrev 2013-01-18 15:02:02 följande:
    Ja, vi måste göra något nu, synd att man har dragit på det bara för att man varit feg och inte velat ställa till det för folk... Vi skulle förstås ha tagit itu med det direkt!
    så skjut inte upp det mer nu då!
    gå och knacka på hos grannen!
    (det blir ju ännu jobbigare att komma med en räkning för ny pump/förklara att vattnet är avstängt)
Svar på tråden Hjälp! Grannen har kopplat på alla byns hus på vår brunn!