• Anonym

Hjälp! Grannen har kopplat på alla byns hus på vår brunn!

För ett par år sen köpte vi ett hus i en liten by med ytterligare fyra hus. Vi har en brunn på vår tomt, grannens vatten tas från vår brunn, det finns dock inget servitut, men vi sa okej till att grannen får ta gratis. Vi står på god fot med honom, han använder inga större mängder vatten och är dessutom gammal rörmokare, så i utbyte mot vattnet ryckte han tex ut förra vintern när vår ledning frös sönder och fixade den. 

Nu till problemet;  det har uppdagats att denna granne, som var tvåa att bygga hus i byn (vårt hus är det första), har kopplat på de övriga tre husen på vattenledningen borta hos sig! Mao försörjer vi hela byn med gratis vatten (pumpen drar ju en del el).  Ingen av de andra fyra husen har alltså egen brunn.

Saken kompliceras ytterligare av att de andra tre husen nu bebos av andra än som bodde där då detta gjordes, de har alltså ingen aning om detta utan tror att de får vatten av vår granne.

Nu är frågan; vad ska vi göra?  

• Svar på tråden Hjälp! Grannen har kopplat på alla byns hus på vår brunn!
  • Coruscant

Prata med grannarna om vad nu fått reda på - och fråga om de vill hjälpa till att betala kostnaderna eller "dra sig ur" och norra egen brunn. På sikt kostar det er antagligen en slant att annars bara "bjuda" på vattnet. Men jag skulle passa mig noga från att ställa till en scen och bli osams.

• ica
    Anonym skrev 2013-01-19 11:40:36 följande:
    Självklart ska man lösa saker på ett så smidigt sätt som möjligt. Men att använda ord som "kräva" blir snett. I TS fall handlar det inte om att kräva något av någon eftersom det är hennes brunn det handlar om. Det hon och hennes sambo som sätter upp reglerna för hur den ska användas. Det är inte att kräva något.
    Det är ju de andra som har gjort fel. Jag skulle fundera på hur mycket brunnen klarar. Typ om det blir en torrsommar och alla duschar mycket, kör tvättmaskinen osv. Vad tål brunnen? Så att ni inte plötsligt står utan vatten.
  • Anonym
    ica skrev 2013-01-19 14:12:10 följande:
    Det är ju de andra som har gjort fel. Jag skulle fundera på hur mycket brunnen klarar. Typ om det blir en torrsommar och alla duschar mycket, kör tvättmaskinen osv. Vad tål brunnen? Så att ni inte plötsligt står utan vatten.
    Det är precis det jag tänker på. Att TS måste fatta beslut om hur hon ska göra efter sina (och brunnens) förutsättningar.
    Något att fundera på är ju ansvarsfrågan om brunnen skulle sina. Om TS fortsätter att låta grannarna ta vatten (och skriver papper på det) vad händer om de inte längre kan ta vatten ur brunnen? Vem är då ansvarig för att se till att alla hushåll har vatten.
  • Anonym
    ica skrev 2013-01-19 14:25:07 följande:
    Jag skulle tycka att rörmokargrannen inte har skött sig särkilt snyggt. Han kan ju knappast lova bort TS vatten. Jag tycker att han omedelbart ska koppla bort dem. Och jag vet inte hur han har tänkt. Borra brunn kan kosta multum. Inser inte grannarna att det inte är gratis. Och varför har de inte valt att prata direkt med TS. Jag undrar verkligen vad rörmokaren har sagt till dem. Han har gått bakom ryggen på TS. Så hur funkar han. Och vad fick han sitt vatten ifrån innan.
    Fruktansvärt dåligt skött av grannen. Särskilt som TS har varit schysst och låtit honom fortsätta ta vatten efter en överenskommelse med den granne som bodde där innan. Som rörmokare borde han också vara medveten om vilka problem som kan uppstå med en egen brunn. Och de övriga grannarna borde också ha reagerat på att de fick vatten "gratis".
    Sen undrar jag hur man ens kan vilja ta vatten från en brunn man inte själv har kontroll över. Vattnet ska ju testas regelbundet för att se om det är tjänligt.
  • Alisa
    slutatsnusa skrev 2013-01-19 10:24:49 följande:
    det allra bästa vore om ni kallar till bymöte och berättar att ni har fått reda på hur ndet har blivit med vattnmet och att ni för allas skull vill skriva servitut med var och en.
    före mötet tar ni reda på allt om servitut som gäller vatten samt vilka kostnader ni har för underhåll och el
  • Pimpinellan

Lika fel gjort av de andra grannarna som av rörmokaren-de tog ju inte reda på vart deras vatten kom ifrån eller ens ifrågasatte varför det var gratis och det är väl för sjutton gubbar väldigt grundläggande att ta reda på när man köper hus! Olösligt problem är det ju dock inte,frågan är bara om de ska vara kvar på samma brunn allihopa eller skaffa egna. Det beror ju bl.a på om ts brunn har kapacitet att försörja hela byn även vid långvarig torka. I så fall måste de ju betala en viss summa varje år och ha det på pränt också.

• Anna1972

Var noga att kolla upp vad som gäller om det skrivs servetut.Vem som ska bekosta vad om något går sönder m.m.Antar att det är du som får bekosta lagning av sånt själv annars.Det kan kosta en hel del om det vill sig illa.Har själv egen brunn som vi fick bekosta efter vi hyrt ut vårat hus.Gick på närmare 40000 kr allt som allt.

• summerhunter

Skriver ni servitut ger ni grannen rätt att ta vatten. Ersättning, underhåll etc är INTE reglerat, utan det ligger på den som äger anläggningen!

Svar på tråden Hjälp! Grannen har kopplat på alla byns hus på vår brunn!