• ica

Hjälp! Grannen har kopplat på alla byns hus på vår brunn!

Anonym skrev 2013-01-19 11:40:36 följande:
    Självklart ska man lösa saker på ett så smidigt sätt som möjligt. Men att använda ord som "kräva" blir snett. I TS fall handlar det inte om att kräva något av någon eftersom det är hennes brunn det handlar om. Det hon och hennes sambo som sätter upp reglerna för hur den ska användas. Det är inte att kräva något.
    Det är ju de andra som har gjort fel. Jag skulle fundera på hur mycket brunnen klarar. Typ om det blir en torrsommar och alla duschar mycket, kör tvättmaskinen osv. Vad tål brunnen? Så att ni inte plötsligt står utan vatten.
  • ica
    Anonym skrev 2013-01-19 14:39:34 följande:
    Fruktansvärt dåligt skött av grannen. Särskilt som TS har varit schysst och låtit honom fortsätta ta vatten efter en överenskommelse med den granne som bodde där innan. Som rörmokare borde han också vara medveten om vilka problem som kan uppstå med en egen brunn. Och de övriga grannarna borde också ha reagerat på att de fick vatten "gratis".
    Sen undrar jag hur man ens kan vilja ta vatten från en brunn man inte själv har kontroll över. Vattnet ska ju testas regelbundet för att se om det är tjänligt.
    Ja, vem kan med att använda nån annans vatten utan att kolla att det är okej. Vatten brukar ju inte vara gratis om man inte hämtar det i en bäck själv. Men knappast ur en brunn.
  • ica
    eMund skrev 2013-01-20 19:47:14 följande:
    Hela upplägget är lite skumt. Ett servitut innefattar aldrig drift. Typ snöröjning eller el till en pump. Bara rätten att nyttja. Dvs ta vatten ur brunnen med egen pump. Man kan avtalad om drift men det följer inte med huset vid försäljning. Servitut ger heller inte rätten att leda tex vatten vidare till fler fastigheter.

Grannen skulle kunna hävda att han har ett muntligt avtal. Dok var det enbart för egen användning och inte vidare försäljning.
    Frågan är ju vad han lovat de andra. Har han fått pengar? Jag skulle tycka att han brutit det muntliga avtalet.
  • ica
    Anonym skrev 2013-03-15 07:15:46 följande:
    Jag hade haft min egna brunn i TS läge och endast fortsatt att ge rörmokargrannen vatten utan "paperwork". Med ö.k om att han får vatten till självkostnadspris så länge han bor i huset. Gett rörmokarn i uppgift att se till så resten av grannarna styr upp en egen brunn. Han får alltså berätta dom dåliga nyheterna på valfritt sätt utan att någon skugga ska falla på TS. Han får helt enkelt styra upp situationen. Han får väl kalla till nåt byråd. Det finns alltid några tokskallar i en sån liten håla, så det kan ju vara bra att alla hushåll får komma till tals om dom har några förslag på lösning. Det får ju inte råda några tvivel bland grannarna att det är rörpularn som gjort bort sig.
Svar på tråden Hjälp! Grannen har kopplat på alla byns hus på vår brunn!