• Persisk

Varför är så många Svenskar smygrasister? Helt plötsligt kommer de ''rätta jag'' / Rasistiska sidan fram..

Är ny på sidan, 19 år och blivande mamma.
    Jag vet att man absolut inte ska dra alla över en kam men varför är de flesta svenskar smygrasister?
    Jag har / haft många svenska vänner, vi har haft bra relation men när vi har tjafsat så kommer deras rasistiska sida fram, det är allt från kränkande ord samt ''varför bor du i Sverige ' ''flytta tillbaka till ditt land'' ''jävla iranie trash'' osv. Jag blev jätte förvånad, för vi har alltid stått varandra mycket nära men helt plötsligt efter lite tjafs så kommer deras rasistiska sida fram. Detta är 2:e gången jag har varit med om sånt, bröt nyligen kontakten med ytterligare en Svensk tjej kompis till mig efter en vild diskussion om henne och varför hon är så billig och ligger runt med alla. Hon blev jätte arg i slutet så kom hon med rasistiska och kränkande ord. Vi har känt varandra i 4 år men nu har vi sagt upp kontakten. Vissa har svårt & acceptera sanningen..

Känns som att ni inte gillar utlänningar, men ni leker/spelar att ni gillar oss, men vid det rätta tillfället så släpper ni bomben, dvs visar er rasistiska sida.

Varför är ni på detta viset? vet att inte alla svenskar är det men ni som är det, varför kommer er ''rätta'' sida fram helt plötsligt som ett bombnedslag? 

• Svar på tråden Varför är så många Svenskar smygrasister? Helt plötsligt kommer de ''rätta jag'' / Rasistiska sidan fram..
  • bacardii
    Miss Blue skrev 2013-01-11 23:01:22 följande:
    Hittade det här.

www.persiran.se/index.php/svenskapolitic/more.../

Uschh
    Ja, Parkerna är endast till Iranier där. Såg själv en skylt vid en park i norra Tehran där det stod Only for Iranians samt samma sak på Persiska. Rasism existerar där öppet dagligen. Afghaner får inte ens gå i skolan där, de får inte ens Iranskt medborgarskap även om de är födda i Iran. De har de skitigaste jobben som Iranier är för fina för.
  • Marlean
    Svenskflicka skrev 2013-01-11 22:53:03 följande:
    klart att jag känner mig kränkt av henne. OM hon får tala om sitt folkslag så har jag all rätt att prata om "min".
    Så du glider ner till samma sandlådenivå när du pratar med barn osv. också då eller? Och sist jag kollade var inte "arier" något slags "folkslag" så du får nog kolla upp det där.
  • TatijaNa91
    bacardii skrev 2013-01-11 22:58:58 följande:
    Ja men iranska kurderna räknas som Iranier för de härstammar från Iran och de eupplever ingen diskriminering vad jag förstått och sett (har iranska kurd- vänner) Men du nämde Irakiska kurder och ja de upplever rasism för de räknas inte som Iranier utan de är utlänningar. Likaså afghaner, de sticker ju ut med deras asiatiska utseende. Tycker synd om dom. I Iran så är de bara Iranierna (Perser, iranska kurder, azerier och diverse iranska folkslag) som har det bra. Inte ens Iranska-araberna låter dom vara, de diskrimineras dagligen. 
    mmm hennes familj kastades ur Irak under saddam-styret ,för hennes pappa kommer från en by i Iran. De hämtades med en bil som körde dem  vid gränsen till Iran och hade inte med sig nåt annat än kläderna de hade på sig . Där fick de klara sig sågott det gick. Pappan drog just dessa vagnar för att försörja familjen.
  • nagellack
    bacardii skrev 2013-01-11 22:58:58 följande:
    Ja men iranska kurderna räknas som Iranier för de härstammar från Iran och de eupplever ingen diskriminering vad jag förstått och sett (har iranska kurd- vänner) Men du nämde Irakiska kurder och ja de upplever rasism för de räknas inte som Iranier utan de är utlänningar. Likaså afghaner, de sticker ju ut med deras asiatiska utseende. Tycker synd om dom. I Iran så är de bara Iranierna (Perser, iranska kurder, azerier och diverse iranska folkslag) som har det bra. Inte ens Iranska-araberna låter dom vara, de diskrimineras dagligen. 

Mellanöstern folk är bland världens mest intolernta . Kolla bara på nyheterna hur de bombar varandra de hatar till och med sig själva.I förenade arab emiraten afrikaner,asiater, indier och pakistaner slavar. Iranier har däremot väldigt svårt för att få visum till Dubai och de diskrimernars jämt. Rasism på högsta nivån.
  • bacardii
    nagellack skrev 2013-01-11 23:06:20 följande:

Mellanöstern folk är bland världens mest intolernta . Kolla bara på nyheterna hur de bombar varandra de hatar till och med sig själva.I förenade arab emiraten afrikaner,asiater, indier och pakistaner slavar. Iranier har däremot väldigt svårt för att få visum till Dubai och de diskrimernars jämt. Rasism på högsta nivån.
    Bor cirka 300.000 Iranier i Dubai. Ja det är sant, relationerna är inte bra där. Ingen kommer överens. Iran och UAE har ingen bra relation, araber och iranier har ju alltid varit fiender. Iranier har öppen rasism mot Araber.
  • eMund

Vet inte om alla svenskar är rasister men jag har märkt att acceptansen till att ta emot flyktingar har minskat bland bekanta och arbetskamrater. Folk börjar ta upp de problematiska sidorna. Åsikterna är både skrämmande och förståliga.

Angående situationen som TS beskriver så kan nog många visa mörka sidor i bråk. Det kanske inte är den officiella sidan men den finns där under.

• eMund

Vet inte om alla svenskar är rasister men jag har märkt att acceptansen till att ta emot flyktingar har minskat bland bekanta och arbetskamrater. Folk börjar ta upp de problematiska sidorna. Åsikterna är både skrämmande och förståliga.

Angående situationen som TS beskriver så kan nog många visa mörka sidor i bråk. Det kanske inte är den officiella sidan men den finns där under.

• Miss Blue
    bacardii skrev 2013-01-11 23:05:33 följande:
    Ja, Parkerna är endast till Iranier där. Såg själv en skylt vid en park i norra Tehran där det stod Only for Iranians samt samma sak på Persiska. Rasism existerar där öppet dagligen. Afghaner får inte ens gå i skolan där, de får inte ens Iranskt medborgarskap även om de är födda i Iran. De har de skitigaste jobben som Iranier är för fina för.
    Fruktansvärt.
    TatijaNa91 skrev 2013-01-11 23:09:28 följande:
    helt j-a sjukt
    Ja, vidrigt.

Svar på tråden Varför är så många Svenskar smygrasister? Helt plötsligt kommer de ''rätta jag'' / Rasistiska sidan fram..