• ser91

Munkpeppar?

Hej! Jag och slutade med p-piller i februari 2010, då jag och min sambo ville börja försöka bli gravida. Hösten 2011 påbörjade vi utredning och har fått veta att vi är "oförklarligt barnlösa". Jag har regelbunden ägglossning och min sambos spermier är nästan för bra. Vi fick prova 3 omgångar med pergotime, 2 av försöken var det för många ägg och det tredje misslyckades tyvärr ändå. Vi har också provat på ivf. Ett försök hittills, som tyvärr fick avbrytas då inget av äggen blev befruktade. Vi väntar nu på att kliniken ska öppna efter jul/nyår för att kunna påbörja nästa försök. Hörde talas om att munkpeppar hjälpt många. Ni som har erfarenhet av detta, kan det hjälpa även vid regelbunden menscykel? Läst att det bl.a används vid cykel- och pms-besvär annars. Vill ha tips och råd, och framför allt hopp! Tacksam för svar!

• Svar på tråden Munkpeppar?
  • Blingbling

Japp, det är ju bra att du kan kolla om det finns ett pluss innan du går på sprayen. Själv är jag lite intresserad av att få reda på vilket AMH värde jag har. Fick ta blodprov för att kolla det värdet för ett par veckor sedan och resultatet kommer nu i månadsskiftet... Egentligen borde jag ha ett ganska uselt AMH med tanke på min ålder (är ju 42 år)...men när jag tog provet var jag mitt uppe i kur 2 av Munkpepparn och den sägs ju höja AMH-värdet. Ok, jag vet ju inte vad jag tidigare haft för värde, men det är ju intressant att få reda på om jag ligger på bättre eller normala värden för de som är i min ålder. Fast jag är ganska (läs väldigt) nervös för att få svar på testet...känns som en dom på något sätt...ligger man lågt så är det på något sätt ännu mer skrivet på näsan att man inte har några bra förutsättningar.

• ser91

Blingbling: Ja, det är spännande att få veta. Åldern är ju inte allt! Allt kan ju vara tipptopp ändå :) Se inte resultatet som en dom, utan något som kan åtgärdas (om nu värdena ej är som önskat). Jag och min sambo har ju inga fel enligt läkarna, vilket på något sätt känns tungt då vi vet att det inte fungerar, men att vi inte kan åtgärda något (förutom att mina äggstockar är något små, men tyvärr kan jag ju ej få dem att växa..). Jag har ju skickat in brev till kliniken för att få min journal. Vi har nu också fått tid till 11 februari. Då ska vi dit för planering av ivf-schemat och troligtvis börjar jag med sprayen den veckan. Frågade också om kontroll görs om vi ev lyckats denna månad. Kontroll görs innan sprutorna börjar och det känns ju bra :)

• Blingbling
    ser91 skrev 2013-01-23 13:25:02 följande:
    Blingbling: Ja, det är spännande att få veta. Åldern är ju inte allt! Allt kan ju vara tipptopp ändå :) Se inte resultatet som en dom, utan något som kan åtgärdas (om nu värdena ej är som önskat). Jag och min sambo har ju inga fel enligt läkarna, vilket på något sätt känns tungt då vi vet att det inte fungerar, men att vi inte kan åtgärda något (förutom att mina äggstockar är något små, men tyvärr kan jag ju ej få dem att växa..). Jag har ju skickat in brev till kliniken för att få min journal. Vi har nu också fått tid till 11 februari. Då ska vi dit för planering av ivf-schemat och troligtvis börjar jag med sprayen den veckan. Frågade också om kontroll görs om vi ev lyckats denna månad. Kontroll görs innan sprutorna börjar och det känns ju bra :)

Helt rätt, åldern är inte allt...det är ju bara några siffror i passet som jag brukar säga. Fast när man är i kontakt med sjukvården gällande fertilitet och har passerat 40 år så är det nästan regel utan undantag att man konstant får höra att man är (för) gammal. Till slut fastnar de där orden i skallen på en, men fint att sådana som du ser91 rycker bort dem ibland Gott att höra att det görs en kontroll innan spraystart!
  • ser91

Jag kör på med munkpepparn och vitaminerna. Är dock fortfarande inskriven på lasarettet. Har nu också fått svar att det fortfarande är oklart om det läkarna har upptäckt är farligt eller inte, och måste därför göra ännu en undersökning. Har troligtvis äl någon gång mellan 2-6 februari. Bara hoppas att jag är utskriven innan dess. Intetnyttpåplusfront en: Alltid värt att försöka iaf =)

• ser91

Tack blingbling det värmer =) känns som att turen borde vända snart!

• Pimpinellan

Jag ska sluta gnälla över min fot ser jag... Nu hoppas vi på snar hälsa ser91!

För egen del närmar sig äl,tror dock det blir nån dag senare denna gång. Gör inget alls,bara den kommer!

Svar på tråden Munkpeppar?