• ser91

Munkpeppar?

Hej! Jag och slutade med p-piller i februari 2010, då jag och min sambo ville börja försöka bli gravida. Hösten 2011 påbörjade vi utredning och har fått veta att vi är "oförklarligt barnlösa". Jag har regelbunden ägglossning och min sambos spermier är nästan för bra. Vi fick prova 3 omgångar med pergotime, 2 av försöken var det för många ägg och det tredje misslyckades tyvärr ändå. Vi har också provat på ivf. Ett försök hittills, som tyvärr fick avbrytas då inget av äggen blev befruktade. Vi väntar nu på att kliniken ska öppna efter jul/nyår för att kunna påbörja nästa försök. Hörde talas om att munkpeppar hjälpt många. Ni som har erfarenhet av detta, kan det hjälpa även vid regelbunden menscykel? Läst att det bl.a används vid cykel- och pms-besvär annars. Vill ha tips och råd, och framför allt hopp! Tacksam för svar!

• Svar på tråden Munkpeppar?
  • Blingbling

Precis, jag har också läst att MP hjälper när mn har oregelbunden cykel. Jag har också läst att den sänker FSHn och höjer AMHn och det är just det som är en av de viktiga sakerna för att ens kunna bli gravid. Det är på grund av detta som jag provade pepparn - trots att jag har en cykel som en säker klocka. Det enda som hänt för mig är att cykeln blivit ett par dagar längre, men det är kanske bara bra då äggen får ett par dagar extra på sig att mogna...vem vet

• ser91

Okej blingbling :) Jag tog pepparn i ca en vecka fram tills olyckan. Min cykel blev nästan 3 dagar längre. Vet inte om det beror på oro eller pepparn. Missade ju troligtvis äl pga det. Bara hoppas jag blir utskriven snart så vi hinner försöka denna månad. Har iaf kört igång igen med pepparn, aco kvinna och omega3.

• Blingbling

ser91, hoppas det fixar sig med sviterna efter olyckan...skickar över stärkande energi! Det är ju det här med att man blir lite förvirrad över när ÄL verkligen är som kan vara lite trixigt då man kör pepparn. Hade jag inte använt ÄL-stickor (vilket jag annars aldrig har gjort tidigare, har inte behövt då cykeln är tokigt regelbunden) så hade jag missat ÄL ganska totalt den här gången. Bra att du är på banan igen iaf

• ser91

Tack blingbling :) får se hur det går denna månad. Har frikort på medicin till nån gång i april. Om vi inte lyckas denna månad så bör vi nog återgå till ivf. Antar att vi får betala för hormonerna igen annars..

• ser91

Läser runt hela tiden då jag ska ta det lugnt, finns inte mycket annat att hitta på tyvärr. Läste att mp kan hjälpa om man har spottings.. Om jag förstått rätt innebär spottings sparsamma blödningar mitt i cykeln. Jag funderar på om mina flytningar/småblödningar efter mens kan klassas som spottings? Har vanligtvis mensblödning 3-4 dagar, därefter brukar det vara bruna flytningar ett par dagar, och ibland kan det komma lite mer blod igen kanske 2-4 dagar efter att själva mensblödningen har slutat. Så det hänger ändå ihop med mensen om man säger så. Vad tror ni, kan munkpepparn få bort dessa flytningar/småblödningar efter mensen?

• Pimpinellan

Nja,spottings är mer de där sparsamma brunrosa flytningarna man får före mensen,vissa uppåt fem dar innan. Resterna efter mensen är just rester. För det mesta med munkpeppar har jag inga spottings förutom förra cykeln då jag hade tre dar mot vanligen max en så då vet jag inte vad som hände. Denna gång kom mensen på en gång precis som när jag var ung.

Hoppas du repar dig klart snart likom jag hoppas foten blir helt gångbar snart. Tänkte åka på stan imorron och bl.a köpa e-vitamin,men det är bara glömma linka runt med den här foten tyvärr...

• ser91

Okej. Kan ibland få bruna flytningar några timmar innan mensen bryter ut på riktigt. Skulle vara en bonus om det försvann. Har bestämt mig för att begära ut min journal på fertilitetsutredningen. Är inte helt 100 på vad som sagts under resans gång. Enda "felet" som nämnts är att mina äggstockar är ganska små förnågon i min ålder (22). Kanske tar äggen längre tid att mogna? Vill verkligen forska lite i det här med alternativ medicin, ev. kolla med annan klinik vad de säger om vårt fall. Hoppas din fot blir bättre snart! Inte kul med skador, inte minst som hindrar rörelseförmågan.

• ser91

Har pratat med fertilitetskliniken idag för att se när nästa ivf kan göras. De sa att jag kunde börja spraya redan om ett par veckor. Har inte hunnit ge munkpepparn en chans än, så ville veta när äggplock+insättning blir om vi försöker själva denna månad. Skulle bli v 15-16, om vi kör igång denna månad blir det v11. Minns att sprayen ej ska påverka ev grav, men minns inte om det kontrollerades. Blev så konstigt första försök då jag fick spraya en vecka extra pga missförstånd av läkaren.. Så kanske kör mp fram till äl och sen går vidare med ivf efter det..

• ser91

Jag hoppas det :) då ger vi mp chansen halva månaden (för att ej krocka med sprayen). Lyckas vi bli gravida så ska det upptäckas innan vi går över till sprutorna, vilket blir ca v9. Lyckas inte ivf så kör vi nog mp kanske innan ev nya försök med ivf.

Svar på tråden Munkpeppar?