• ser91

Munkpeppar?

Hej! Jag och slutade med p-piller i februari 2010, då jag och min sambo ville börja försöka bli gravida. Hösten 2011 påbörjade vi utredning och har fått veta att vi är "oförklarligt barnlösa". Jag har regelbunden ägglossning och min sambos spermier är nästan för bra. Vi fick prova 3 omgångar med pergotime, 2 av försöken var det för många ägg och det tredje misslyckades tyvärr ändå. Vi har också provat på ivf. Ett försök hittills, som tyvärr fick avbrytas då inget av äggen blev befruktade. Vi väntar nu på att kliniken ska öppna efter jul/nyår för att kunna påbörja nästa försök. Hörde talas om att munkpeppar hjälpt många. Ni som har erfarenhet av detta, kan det hjälpa även vid regelbunden menscykel? Läst att det bl.a används vid cykel- och pms-besvär annars. Vill ha tips och råd, och framför allt hopp! Tacksam för svar!

• Svar på tråden Munkpeppar?
  • ser91

När ska man börja ta munkpepparn? Mensens första dag eller kan man börja när som helst i cykeln? Får munkpepparn någon gång i nästa vecka. Har äl nu eller har precis haft. I mitten av nästa vecka är det typ 1 vecka kvar till mens. Funderar på om jag kanske lika gärna kan börja på en gång när jag får hem den..

• 2014 baby

jag hade problem med oregelbunden mens i våras så jag provade agnus castus tabletter och det fungerade för mig för i juni fick jag pluss så nu går jag in i vecka 34 på måndag!kan rekomendera agnus castus 

• Blingbling

Kul att höra att det är fler som får positivt resultat med Munkpepparn...grattis baby2013!!

• Blingbling
    ser91 skrev 2013-01-04 15:53:57 följande:
    När ska man börja ta munkpepparn? Mensens första dag eller kan man börja när som helst i cykeln? Får munkpepparn någon gång i nästa vecka. Har äl nu eller har precis haft. I mitten av nästa vecka är det typ 1 vecka kvar till mens. Funderar på om jag kanske lika gärna kan börja på en gång när jag får hem den..

Hmm...det står lite olika på nätet gällande när och hur länge man bör ta dem. Jag kör på det som de flesta gör - från första mensdag till ägglossning (kanske någon dag senare för att vara helt säker). Sedan finns det många variationer och förslag på hur andra gör, men svårt för mig att ge dig råd om det...
  • Blingbling

...men jag tar dropparna på det sätt som de flesta gör också för att inte rubba min cykel som ändå är som den ska. Tar man dropparna på annat sätt har jag fått för mig att cykeln kanske rubbas? Det är dock inget jag läst någonstans, bara något jag själv funderat på.

• ser91

Okej! Tack för bra svar. Dock vet jag ej om jag hört någon mer än blingbling som lyckats bli gravid med munkpeppar, som sedan tidigare har regelbunden ägglossning/mens.. Alla kontroller som gjorts på mig och min sambo har varit bra. Alltid ägglossat och äggen har haft rätt/mogen storlek. Iofs kom jag på nu att läkaren sa (angående resultat från ett blodprov) att något var "lite lågt". Hmm. Bara jag inte minns fel på tillfället han sa det. Fick under hormonbehandlingen för ivf höja dosen till det dubbla då värdena var låga på blodproven. Men fick precis för mig att han sa så vid ett tidigare tillfälle..

• ser91

Ååå vad jag vill att dropparna ska anlända med posten nu! Med lite tur imorgon iaf =) Funderar på att börja med dropparna direkt. Har försökt läsa på lite mer. Enligt vissa spelar det ingen roll när i cykeln man startar, enligt vissa ska man ta det mellan äl-mens, och enligt vissa mellan mens-äl. Borde ha ca en vecka kvar till mens när dropparna kommer. Vad tror ni?

• Blingbling
    ser91 skrev 2013-01-06 13:36:52 följande:
    Ååå vad jag vill att dropparna ska anlända med posten nu! Med lite tur imorgon iaf =) Funderar på att börja med dropparna direkt. Har försökt läsa på lite mer. Enligt vissa spelar det ingen roll när i cykeln man startar, enligt vissa ska man ta det mellan äl-mens, och enligt vissa mellan mens-äl. Borde ha ca en vecka kvar till mens när dropparna kommer. Vad tror ni?

Det som jag tror är att du ska göra det som känns rätt i ditt hjärta, speciellt eftersom det är så olika sätt som folk använder dropparna på. Så börja med pepparn så fort den dyker upp om du tycker att det är rätt väg för dig!
  • Blingbling

Som jag skrev i inlägg #5 så är det alltså inte bara Agnus Castus jag käkar, mitt recept består även av lite andra vitaminer och tillskott som tillsammans hjälpte mig att bli gravid. Men visst kan det funka om man bara petar i sig Munkpeppar och inget mer...men jag vill boosta möjligheten så mycket som möjligt och har hittat ett recept som funkar för mig.

Svar på tråden Munkpeppar?