• ser91

Munkpeppar?

Hej! Jag och slutade med p-piller i februari 2010, då jag och min sambo ville börja försöka bli gravida. Hösten 2011 påbörjade vi utredning och har fått veta att vi är "oförklarligt barnlösa". Jag har regelbunden ägglossning och min sambos spermier är nästan för bra. Vi fick prova 3 omgångar med pergotime, 2 av försöken var det för många ägg och det tredje misslyckades tyvärr ändå. Vi har också provat på ivf. Ett försök hittills, som tyvärr fick avbrytas då inget av äggen blev befruktade. Vi väntar nu på att kliniken ska öppna efter jul/nyår för att kunna påbörja nästa försök. Hörde talas om att munkpeppar hjälpt många. Ni som har erfarenhet av detta, kan det hjälpa även vid regelbunden menscykel? Läst att det bl.a används vid cykel- och pms-besvär annars. Vill ha tips och råd, och framför allt hopp! Tacksam för svar!

• Svar på tråden Munkpeppar?
  • ser91

Okej =) Jag började äta aco kvinna samma dag som jag beställde munkpepparn. Funderar på att ev. ta extra järn. Misstänker att jag kan ha järnbrist. Har aldrig kollat med läkare hur mina värden ser ut gällande vitaminintag osv.. Har känt mig hoppfull senaste dagarna, som att det nya året är vår tur att ha lite medgångar också. Men samtidigt är man alltid lite rädd att hoppas, då man vet hur hårt motgångarna tar.

• Blingbling
    ser91 skrev 2013-01-06 15:51:39 följande:
    Okej =) Jag började äta aco kvinna samma dag som jag beställde munkpepparn. Funderar på att ev. ta extra järn. Misstänker att jag kan ha järnbrist. Har aldrig kollat med läkare hur mina värden ser ut gällande vitaminintag osv.. Har känt mig hoppfull senaste dagarna, som att det nya året är vår tur att ha lite medgångar också. Men samtidigt är man alltid lite rädd att hoppas, då man vet hur hårt motgångarna tar.

Bra att du gör det som din magkänsla säger att du ska göra - ofta tror jag att kroppen själv vet vad den vill och då är det smart att lyssna på den, säger den järn till dig är det järn du ska ta! Vitaminer och annat som är nyttigt kan ju inte göra någon skada (om man inte överdoserar starkt)...det enda som lär hända om du tar järn som tillskott är ju att du blir piggare och det är ju inte negativt precis Håll hårt i din känsla av hoppfullhet, det är så gott att ha den med sig in in ett nytt år!
  • Pimpinellan

De enda som inte ska äta extra järn är såna som jag som t.o.m legat i överkant blodvärdemässigt,men det är ju i regel vanligare med lite brist. Och d-vitamin ska nog alla äta,speciellt på vintern och högre dos än RDI för den är störtlöjlig den dosen.

• cesse26

Kan man börja ta dessa om inte mensen kommer ? Skulle bli glad om min oregelbundna Mens kan bli lite mer regelbunden.

• Blingbling

Agnus Castus är ju till för att göra cykeln regelbunden, men man ska ju inte ta pepparn om man är gravid...så om man inte vet om man är gravid (mensen kommer inte) kan det ju vara fel att börja en kur. Hade jag haft en oregelbunden cykel så hade jag kanske väntat tills jag den första dagen i cykeln ändå...men svårt för mig att svara på hur du ska/bör göra. Kanske finns någon annan som varit i din sits och som kan ge bättre besked.

• ser91

Letar för fullt efter info som visar att munkpeppar kan hjälpa även vid regelbunden äl och mens. Hittar bara att det hjälper vid hormonella problem som orsakat cykelproblem. Hittar inte något fall som liknar mitt.. Är nog värt att testa det iaf. Har börjat äta omega 3 i form av fiskolja nu. Kommer bli aco kvinna + omega3 + munkpeppar så fort den anlänt.

• cesse26

Ja min mens verkar inte vara nära och skulle ha den för 8 dagar sedan . Negativt på gravtest så den är oregelbunden som vanligt

• ser91

Munkpepparn kom idag vid lunch. Så då drack jag första dosen och alldeles nyss drack jag andra. Smakar verkligen inte gott! Kan nog iaf vänja mig =)

• Blingbling

Oj...jobbigt ser91 att du inte alls gillar smaken... Jag själv känner inget speciellt gällande den, och när jag nu vant mig så tänker jag knappt på hur dropparna smakar. Men kanske beror det också på hur mycket vatten man späder ut dosen i. Jag brukar köra en ganska stor mugg med varmt/ljummet vatten, då blir ju allt mindre koncentrerat = mindre smak

Svar på tråden Munkpeppar?