• Jackson

Skulle du köpa ut alkohol till din tonåring?

Om din tonåring (14-17 år) skulle fråga dig om du kunde köpa ut åt honom/henne, hade du gjort det då?
    Det kanske är en speciell fest eller du kanske oroar dig för "fulsprit", vad hade du gjort? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du köpa ut alkohol till din tonåring?
  • LaFontaine
    LinneaJosie skrev 2012-12-17 19:19:29 följande:

Självklart. Vetenskap schmetenskap. Jag sa också att jag baaaaara skulle dricka två cider - tror ni jag gjorde det? Då var jag ändå bara en helt genomsnittlig tonåring. Tillit och ansvar betyder inte ett skit om den assnygga killen ska på festen. Flytande självförtroende!
    Jag var en sån där som gjorde precis som jag blev tillsagd. Fick jag tillåtelse att dricka ett glas vin drack jag ett glas vin. Skulle jag vara hemma från festen klockan 22 var jag hemma tio i. Det är fan nästan så man skäms

On topic igen då. Nej, jag skulle inte köpa ut till minderårig. Möjligen till någon som fyllt 18 och vid speciellt tillfälle (jag fick en liten flaska bubbel till studenten och en flaska vin till en tjejmiddag nån gång till exempel) men absolut inte till någon under 18. Jag körde stenhårt på det med min många år yngre bror med vänner. Tyvärr resonerade andras syskon inte likadant. 
  • Thaleya1

Jag hade mycket roligt när jag var ung på grund av bra vänner och alkohol, samt syrrans leg till krogen. Hade jag inte haft det hade mitt liv sett helt annorlunda ut idag. isåfall hade jag inte fått uppleva något festande eller "ungdomstid" utan jag hade hoppat direkt från att vara barn till att bli vuxen, då jag träffade min sambo tidigt och jag slutade gå på krogen med vänner innan jag fyllt 18. Visst går jag på krogen nu då och då, men det är ca 2 gånger per år. Hade känts hemskt att missa den tiden som upp till hittills var den roligaste i mitt liv. Och då var jag inte full hela tiden om det låter så, utan jag drack någon cider, gav bort någon cider till en vän. Fick lite självförtroende att prata med någon kille, kände mig lite cool som inte kommit till festen som en snyltare som inte hade nått att dricka.

• DexX

När barnet fyllt 18 skulle jag kunna köpa ut, iaf hur jag ser på saker och ting i dagsläget! Måånga pr kvar till dess :P

• PinkSugar
    Thaleya1 skrev 2012-12-18 09:22:26 följande:
    Jag hade mycket roligt när jag var ung på grund av bra vänner och alkohol, samt syrrans leg till krogen. Hade jag inte haft det hade mitt liv sett helt annorlunda ut idag. isåfall hade jag inte fått uppleva något festande eller "ungdomstid" utan jag hade hoppat direkt från att vara barn till att bli vuxen, då jag träffade min sambo tidigt och jag slutade gå på krogen med vänner innan jag fyllt 18. Visst går jag på krogen nu då och då, men det är ca 2 gånger per år. Hade känts hemskt att missa den tiden som upp till hittills var den roligaste i mitt liv. Och då var jag inte full hela tiden om det låter så, utan jag drack någon cider, gav bort någon cider till en vän. Fick lite självförtroende att prata med någon kille, kände mig lite cool som inte kommit till festen som en snyltare som inte hade nått att dricka.
    Missade också den delen av mitt liv. Jag har aldrig varit ute och festat och varit på krogen kanske 3 gånger i hela mitt liv. Nu sitter man snarare och har ångest för att man missade den delen av livet och skulle kunna mörda för att själv få uppleva denna tid.

Mina föräldrar kunde inte ens bjussa på champange när jag tog studenten :/  På vår studentfrukost skulle all dessutom ta med sin egen alkohol vilket skulle leda till att jag ensam skulle få sitta och titta på när resten av klassen firade. Kul... Samma när jag började högskolan, ingen alkohol så slutade med att jag ensam fick sitta och titta på när resten av klassen festade

Nu när jag är 21 så har jag ingen aning om hur man dricker alkohol på ett normalt ätt. Slutar alltid med minnesluckor på flera timmar
  • kikkie

Tragiskt att ni inte kunde ha kul utan alkohol när ni var yngre

• PinkSugar
    kikkie skrev 2012-12-18 09:51:50 följande:
    Tragiskt att ni inte kunde ha kul utan alkohol när ni var yngre
    Som blyg, utmobbad med noll vänner så var det svårt att ha kul överhuvud taget. Hade du alkohol så kunde du bli bjuden till en fest pga det, hade man ingen så fick man istället sitta ensam varje helg, varje födelsedag, nyårsafton, valborg och liknande. 
  • kikkie

Ännu mera tragiskt att det får vara så ! Fy vilka vänner om man nu ska kalla dom vänner

• PinkSugar
    kikkie skrev 2012-12-18 10:00:49 följande:
    Ännu mera tragiskt att det får vara så ! Fy vilka vänner om man nu ska kalla dom vänner
    Skrev nyss att jag inte hade några vänner
  • kikkie

Dom som endast bjöd på fest när du hade alkohol då :) det är sant då är det inte vänner

• Skarpa

Nej. Trots att jag gick på krogen och drack alkohol som 14-åring (bodde utomlands så det var lagligt också ) och mina föräldrar köpte ut åt mig senare (och jag höll mig till det också) så känns det idag inte som att jag skulle göra det. Möjligtvis när de fyllt 18, för då är de myndiga och får handla själv på uteställen.

Feed me cookies and I'm all yours ♥
Svar på tråden Skulle du köpa ut alkohol till din tonåring?