• Jackson

Skulle du köpa ut alkohol till din tonåring?

Om din tonåring (14-17 år) skulle fråga dig om du kunde köpa ut åt honom/henne, hade du gjort det då?
    Det kanske är en speciell fest eller du kanske oroar dig för "fulsprit", vad hade du gjort? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du köpa ut alkohol till din tonåring?
  • PinkSugar
    kikkie skrev 2012-12-18 10:09:10 följande:
    Dom som endast bjöd på fest när du hade alkohol då :) det är sant då är det inte vänner
    Tvärtom, det var det bästa som kunde hända. Att mina föräldrar valde att förstöra det var däremot det värsta. Hatar dom än i dag för det
  • Queenie70

Saken är ju den ATT vi vet att alkohol förekommer flitigt bland ungdomar. Våra ungdomar KOMMER att dricka alkohol och antingen ha skoj, eller däcka och spy eller råka illa ut. Det är inget vi kan skydda dem ifrån, med mindre än att vi skulle låsa in dem och det är ju skadligt på andra sätt. Alkohol finns där ute. våra ungdomar KOMMER att komma i kontakt med den, Däremot ska vi som ansvarstagande vuxna inte hjälpa till att flöda marknaden, det är ju alldeles självklart. Om alla i ett kompisgäng hade föräldrar som "bara" köpte en flaska vin så är det stor skillnad mot om bara en förälder var korkad nog att köpa ut, sen lägger man till några som är drivna nog att skaffa lite fulsprit visst. Men kontentan är hur man än vrider och vänder på det att ju fler som köper ut, ju mer alkohol finns tillgängligt. Och en framträdande egenskap som alkohol har är ju som bekant att alkohol tar bort en del hämningar vilket gör att era annars så skötsamma barn, kanske med lite alkohol i kroppen inte tycker det är så farligt att dricka ett glas till eller en halv flaska till, vilket i sin tur ytterligare tar bort omdömt etc .

Att sen helt bortse ifrån vikten av att vuxensamhället är konsekvent, och vilka signaler det sänder när en förälder köper ut till underåriga är ju infantilt.  

• kikkie

Inte alla kommer att dricka alkohol ! Min 17 åring har aldrig ens smakat o det vet jag !

• Queenie70
    PinkSugar skrev 2012-12-18 10:11:42 följande:
    Tvärtom, det var det bästa som kunde hända. Att mina föräldrar valde att förstöra det var däremot det värsta. Hatar dom än i dag för det
    Du hatar dina föräldrar för att de inte köpte ut? Det låter ju jävligt stabilt....
  • PinkSugar

Äh, vill inte ni föräldrar köpa ut åt dem så kan tonåringarna höra av sig till mig istället så köper jag utFlört

• PinkSugar
    Queenie70 skrev 2012-12-18 10:19:14 följande:
    Du hatar dina föräldrar för att de inte köpte ut? Det låter ju jävligt stabilt....
    Ja, för det gör ont att som 18 åring inte kunna vara med och fira sin egen student eller att jämt jämt jämt ofrivilligt sitta ensam hemma varje kväll.
  • kikkie

Fast nu pratar vi tonåringar innan 18 år eller har jag missuppfattat ?

• PinkSugar
    kikkie skrev 2012-12-18 10:21:48 följande:
    Fast nu pratar vi tonåringar innan 18 år eller har jag missuppfattat ?
    Jag pratar 16-19 åringar
  • kikkie

Fast skillnaden är att över 18 får man dricka ute på krogar

• PinkSugar
    kikkie skrev 2012-12-18 10:24:14 följande:
    Fast skillnaden är att över 18 får man dricka ute på krogar
    Visst, men ibland vill man dricka på andra ställen
Svar på tråden Skulle du köpa ut alkohol till din tonåring?