kikkie skrev 2012-12-18 09:51:50 följande:
Tragiskt att ni inte kunde ha kul utan alkohol när ni var yngre
Klart vi kunde ha kul utan alkohol, vi spenderade ju hela dagarna utan alkohol, samt många kvällar genom att se på film eller bara ha tjejkväll. Men vissa kvällar var det fest och då brukade vi dricka alkohol för att det var kul och normalt i våran ålder. Merpartern av 17-åringarna i skolan drack alkohol. Jag tog studenten när jag var 17, vi smuttade alkohol på balen, vi drack på flaket på studenten. Det var något som gjorde det hela lite roligare just då.
Det var ju inte så att de som inte drack var utan vänner, utan de sökte sig mer till likasinnade vad jag vet om. Men om man var en av de som ville dricka så brukade man oftast umgås med de som drack. Och om man då aldrig tog med sig alkohol till någon fest så var det lite tragisk, för nästan alla vet att det är mindre kul att vara på en fest som den enda som är helt nykter varje gång. Sen om man fick av sina vänner så förväntar de sig någonstans i bakhuvudet att kanske någon gång blir de bjudna tillbaka, så det skapar lite sämre stämning om det aldrig händer.
Om jag inte fick av mina föräldrar (jag fick endast av mina föräldrar två-tre gånger tror jag). Isåfall bad jag en av mina kompisar som var lite äldre att köpa. Eller så fick jag ragga på någon ensam äldre kille 21 åring, (vilket aldrig var roligt), det ledde oftast till att de förväntade sig något mer än pengar av dem och det var bara obehagligt, jag umgicks aldrig mer med dem. Och de lär ju ha tyckt att jag utnyttjade dem, vilket jag iofs gjorde. Det jag minns som var lite tråkigt var att det var endast jag och en tjej till i vårat kompisgäng som fick ragga på de äldre killarna och det störde mig, för det var inte roligt och vi offrade oss för halva festen genom att göra det.
När jag gick på krogen drack jag oftast inte alls, dit brukade jag gå med min syster och hade kul bara. Där fick man sådana endorfiner bara av att komma in, träffa söta killar och dansa till bra musik. Så alkohol hade varit totalt överflödig och dyrt där bara.
Och jag har aldrig haft något problem med alkohol kan jag tillägga, går ut ca 3 gånger per år sen jag fyllde 18, och blir aldrig tokfull. Jag tror att själva ansvaret av att sköta mig när jag var ute som yngre har hängt kvar med mig nu när jag är äldre.