moruri skrev 2013-01-01 22:50:23 följande:
Usch, nu börjar jag få lite panik över att det är så snart, ligger och oroar mig massor och bölar nu. Alla tankar spinner runt i skallen. Nervös inför förlossningen, nervös för tiden efter förlossningen på bb, jag vill inte någon ska lära mig amma och ta och trycka in mitt bröst i barnets mun ( som jag läst så mycket överallt) jag vill lösa och lära mig amningen själv i lugn och ro. Jag hatar sjukhusmiljöer och vill verkligen åka hem så snabbt som möjligt men läser bara överallt om hur folk känner sig tvingade till att stanna kvar på bb... Jag är rädd att jag kommer bli jätteotrevlig mot personalen och få ett dåligt bemötande. Jag är rädd för att de kommer prata över huvudet på mig.. Urk, känner mig jätteuppstressad nu verkligen. Och föräldrautbildning börjar nästa vecka, men min karl kan inte flytande svenska och min bm uttryckte sig så att jag inte kommer kunna sitta och översätta till honom för det kommer störa de andra i gruppen och det känns inte alls kul att gå dit själv och nu känns man helt ovälkommen... Nej nu önskar jag att jag va i vecka 25 eller något, tiden springer verkligen fram nu och jag känner mig rätt livrädd!!
Oj då! Men du, du ska inte vara orolig! Har ni gått nån annan förberedande kurs? Annars kanske ni hinner med typ Annas Profylax? Den gick vi och det var skitbra! För oss båda två men kanske mest för min sambo vars initiativ det faktiskt var att ens gå. :) Han fick ju lära sig hur han kunde vara till min hjälp och peppa och allt det där. Rekommenderas varmt!
Att få hjälp med amningen är det bästa du kan göra! Jag trodde att det var lätt att amma, vilket det ju är för en del men dock inte för långt ifrån alla, och på sjukhusen har de specialutbildade sköterskor som är superduktiga på att hjälpa, och att hjälpa på rätt sätt. Känns det inte bra så säg till dem att hjälpa dig som du är ok med. Men jag kan nästan lova dig att väl där, nyförlöst och med bebis i hand så kommer du förmodligen gladeligen ta emot all hjälp du kan få. Jag trodde inte heller jag skulle vilja stanna länge men man stannar ju så länge som de låter en. Finns ingen anledning att stressa hem OCH hemma finns ingen röd fin knapp att trycka på om man vill ha hjälp eller fråga något. Så mitt tips är att lite till personalen, de är ju trots allt proffs på det de gör och jag tror du kommer få en annorlunda upplevelse.
Själv kan jag knappt vänta tills jag är där! Ska bli underbart!
Jag hade en rätt jobbig förlossning och riktigt tuffa veckor efteråt då jag fick en infektion plus mjölkstockning etc. Men med hjälp från de underbara sköterskorna på Östra i Gbg så gick allt jättefint till slut!
Håller tummarna att du får en positiv upplevelse! Det kommer gå jättebra!