• Anonym (Genuint Nyfiken)

Fördelar med invandringen?

Det pågår förstås mycket debatter om invandringen i Sverige och den ''invandrartäta kriminella statistiken''.

Det är väldigt mycket prat från dom som är EMOT invandring och jag är ganska klar på hur en person ur den synvinkeln tänker.

Men jag har aldrig riktigt fått en uppfattning av hur en som är FÖR invandringen och ett multi-kulturellt (stavning?) tänker och tycker.

Så jag vill gärna fråga er som är FÖR invandringen och ett multi-kulturellt samhälle; På vilket sätt är invandringen positivt och hur/har påverkar/påverkat det dig? 

Jag själv vet inte vad jag tycker. Varken eller, men om man bara får höra från en sida hur det är så kan jag aldrig bilda mig en uppfattning, det är sällan man hör fördelarna med invandring. Jag är genuint intresserad av era åsikter i denna fråga! 

• Svar på tråden Fördelar med invandringen?
  • Anonym (Dröm)

Mångkultur fungerar bara så länge grundvärderingarna är likartade. Skillnader som är varandras motsatser kan inte finnas under samma tak. 
    Könsstympning är en enorm kulturskillnad som finns. Månggifte en annan. Dödsstraff. Barnäktenskap. Kvinnor och barns värde. Åsiktsfrihet. Rätt till att utöva religion och rätten att slippa. HBTQ personers rättighet att leva som sig själva.
    Det är kulturellt betingat om mänskliga rättigheter utövas eller inte.
    Barnaga är förbjudet i sverige och är nu en del i vår kultur. I en del andra kulturer är det en självklar del av uppfostran att aga sina barn. 

Det här är exempel på skillnader som inte kan samexistera i ett land. Motsättningarna leder till våld och hat.
    Mångkultur är en utopi, en dröm som inte fungerar i verkligheten. Och det kommer inte fungera bara för att man vill och tycker att det ska göra det.
    Vi är för olika. När vi alla har blivit till en grå massa med kulturer som har anpassat sig till varandra, då först kan vi få en trevligare värld. Men då är det inte längre "mång"kultur. Då har alla ungefär samma grundvärderingar.

• dennis02
    Anonym (sofia) skrev 2012-12-10 18:17:55 följande:

Fördelar med invandringen är att människor får ett bättre liv än de kanske hade fått i ett krigsland där halva familjen sprängts i bitar framför deras ögon. Jag offrar gärna lite av min välfärd för att de människorna ska få ett värdigt liv.

I övrigt så har jag lärt mig otroligt mycket av mina invandrarkompisar. Allt ifrån matlagning, språk och konsten att vara gästfrivänlig. För lets face it, många svenskar har tappat bort allt vad artighet och gästvänlighet betyder. Jag tar det bästa från alla kulturer och blir förhoppningsvis en bättre person än jag var tidigare.

Trots att jag är pro-SD kan jag hålla med om det sistnämnda. Svensken har blivit egoistisk, arrogant och svenskar bryr sig generellt väldigt lite om varandra. Vi har blivit tystlåtna och hälsar knappt på varandra. Skiter i om en vän eller släkting hamnar i nöd osv. Då är det klart att om det kommer människor från andra kulturer där man håller ihop, hjälper varandra och är vänliga, trevliga och tillmötesgående, om än kanske ibland på ett ganska burdust och påfluget sätt, så syns lätt skillnaden mellan människor som är vana att hålla ihop och ställa upp för varandra och människor som skiter i varandra och bara tänker på sig själva.

Ja, vi har åt helsicke för hög invandring, men vi har en del att lära av invandrarna.

De rika ska fan dela med sig till de fattiga!
  • Anonym (Pernilla25)
    Anonym (seriöst?) skrev 2015-03-04 09:34:31 följande:

Jag slutade läsa skitet efter denna raden.

Du menar att usa med sina extrema problem med olika grupperingar, gängbildning, ren krig på gatan är nån form av föredöme?

Frankrike som inte för så värst länge sen hade satts i brand av en gruppering efter att polisen skötte sitt jobb? Som nyligen visade klart och tydligt hur multikulti fungerar med terror och otrygghet?

England med shariadomstolar?

Du skämta aprilo med mig, vakna upp lite, vill du verkligen att Sverige ska bli som dessa tre länder?

Vem bryr sig om vad du anser?   Solig
  • Anonym (Pernilla25)
    Anonym (seriöst?) skrev 2015-03-04 19:18:37 följande:

Med enkla ord, du vill ha extrem gängbildning där drogmarknadsandelar och andra territorium skillnader avgörs med vapen på gatan?

Eller ja, så långt har vi redan kommit.

Nästa steg är att du vill ha terrorister på gatan?

Eller vänta det har vi också redan.

Så det sista du längtar efter är att vi ska införa shariadomstolar i Sverige?

Varför fantiserar du om "shariadomstolar"? Antar att du är Sverigedemokrat?
    Påstår du att det finns "shariadomstolar" i England som har LAGLIG rätt att bestämma saker som strider mot Brittisk lag?  Seså fram med bevisen för det eller tig!
  • Tom Araya
    dennis02 skrev 2015-03-04 09:51:46 följande:
    Trots att jag är pro-SD kan jag hålla med om det sistnämnda. Svensken har blivit egoistisk, arrogant och svenskar bryr sig generellt väldigt lite om varandra. Vi har blivit tystlåtna och hälsar knappt på varandra. Skiter i om en vän eller släkting hamnar i nöd osv. Då är det klart att om det kommer människor från andra kulturer där man håller ihop, hjälper varandra och är vänliga, trevliga och tillmötesgående, om än kanske ibland på ett ganska burdust och påfluget sätt, så syns lätt skillnaden mellan människor som är vana att hålla ihop och ställa upp för varandra och människor som skiter i varandra och bara tänker på sig själva.

Ja, vi har åt helsicke för hög invandring, men vi har en del att lära av invandrarna.
    Ja, detta håller jag med om också. Dock behöver man inte alltid åka så långt. Jag var i  England för några år sedan och blev tagen av hur mycket trevligare, artigare och respektfulla engelsmän i alla åldrar var mot för dem okända människor de mötte på offentliga platser.
  • Tom Araya
    Anonym (Dröm) skrev 2015-03-04 09:45:03 följande:

Mångkultur fungerar bara så länge grundvärderingarna är likartade. Skillnader som är varandras motsatser kan inte finnas under samma tak. 
    Könsstympning är en enorm kulturskillnad som finns. Månggifte en annan. Dödsstraff. Barnäktenskap. Kvinnor och barns värde. Åsiktsfrihet. Rätt till att utöva religion och rätten att slippa. HBTQ personers rättighet att leva som sig själva.
    Det är kulturellt betingat om mänskliga rättigheter utövas eller inte.
    Barnaga är förbjudet i sverige och är nu en del i vår kultur. I en del andra kulturer är det en självklar del av uppfostran att aga sina barn. 

Det här är exempel på skillnader som inte kan samexistera i ett land. Motsättningarna leder till våld och hat.
    Mångkultur är en utopi, en dröm som inte fungerar i verkligheten. Och det kommer inte fungera bara för att man vill och tycker att det ska göra det.
    Vi är för olika. När vi alla har blivit till en grå massa med kulturer som har anpassat sig till varandra, då först kan vi få en trevligare värld. Men då är det inte längre "mång"kultur. Då har alla ungefär samma grundvärderingar.

Ja, precis så är det. Detta är dock inte nödvändigtvis ett hinder för invandring, men för att det ska fungera så måste inflyttade integreras i den kultur som råder och inte försöka köra sitt eget race vid sidan av.
  • HSOF
    Anonym (Pernilla25) skrev 2012-12-10 18:02:22 följande:

Det positiva är den stora majoriteten av invandrare som sköter sig och jobbar i det tysta! Dom som oftast uppmärksammas i debattforum som detta är dom som missköter sig!

Är inte det ganska självklart att man ska det? Om man förväntar sig att de inte ska sköta sig, så har man verkligen en stor acceptans.

Invandring är bra och berikande, men i Sverige har hela systemet havererat tyvärr. Orsaken är att det har kommit fler än vad vi kunnat hantera de senaste decenniet, med ett extra hårt tryck de senaste 3-4 åren efter Alliansen gjorde upp med Mp om immigrationspolitiken.
  • Tom Araya
    HSOF skrev 2015-03-04 20:11:26 följande:
    Är inte det ganska självklart att man ska det? Om man förväntar sig att de inte ska sköta sig, så har man verkligen en stor acceptans.

Invandring är bra och berikande, men i Sverige har hela systemet havererat tyvärr. Orsaken är att det har kommit fler än vad vi kunnat hantera de senaste decenniet, med ett extra hårt tryck de senaste 3-4 åren efter Alliansen gjorde upp med Mp om immigrationspolitiken.
    Redan med 90-talets nivåer var det svårhanterligt.
  • SpanskaFlugan

Ursäkta, men är det en och samma Anonym som debatterar med sig själv eller? Välj ett nick för sjutton, det är omöjligt att följa debatten mellan femtioelva "Anonym".... 

• SpanskaFlugan
    Anonym (seriöst?) skrev 2015-03-04 09:34:31 följande:

England med shariadomstolar?

Du bör läsa på lite om Storbritanniens påstådda shariadomstolar. 

"The Muslim Arbitration Tribunals operates under Section 1 of the Arbitration Act which states that: ?the parties should be free to agree how their disputes are resolved, subject only to such safeguards as are necessary in the public interest?.[3] As such it operates within the framework of English law and does not constitute a separate Islamic legal system. Under the Act they are deemed to be "arbitration tribunals".[2]"

Typ som svensk civil rätt med andra ord. Du vet att man inte måste gå till domstol för att göra upp inom lagens ram i Sverige heller? 
Svar på tråden Fördelar med invandringen?