• Anonym (Genuint Nyfiken)

Fördelar med invandringen?

Det pågår förstås mycket debatter om invandringen i Sverige och den ''invandrartäta kriminella statistiken''.

Det är väldigt mycket prat från dom som är EMOT invandring och jag är ganska klar på hur en person ur den synvinkeln tänker.

Men jag har aldrig riktigt fått en uppfattning av hur en som är FÖR invandringen och ett multi-kulturellt (stavning?) tänker och tycker.

Så jag vill gärna fråga er som är FÖR invandringen och ett multi-kulturellt samhälle; På vilket sätt är invandringen positivt och hur/har påverkar/påverkat det dig? 

Jag själv vet inte vad jag tycker. Varken eller, men om man bara får höra från en sida hur det är så kan jag aldrig bilda mig en uppfattning, det är sällan man hör fördelarna med invandring. Jag är genuint intresserad av era åsikter i denna fråga! 

• Svar på tråden Fördelar med invandringen?
  • VeteKatten

Jag vet! Jag vet!
    Pizza, Zlatan och billig falafel!Pizza, Zlatan och billig falafel!Pizza, Zlatan och billig falafel!Pizza, Zlatan och billig falafel!Pizza, Zlatan och billig falafel!Pizza, Zlatan och billig falafel!Pizza, Zlatan och billig falafel!Pizza, Zlatan och billig falafel!Pizza, Zlatan och billig falafel!Pizza, Zlatan och billig falafel!Pizza, Zlatan och billig falafel!Pizza, Zlatan och billig falafel!Pizza, Zlatan och billig falafel!Pizza, Zlatan och billig falafel!Pizza, Zlatan och billig falafel!Pizza, Zlatan och billig falafel!Pizza, Zlatan och billig falafel!Pizza, Zlatan och billig falafel!Pizza, Zlatan och billig falafel!Pizza, Zlatan och billig falafel!Pizza, Zlatan och billig falafel!Pizza, Zlatan och billig falafel!Pizza, Zlatan och billig falafel!Pizza, Zlatan och billig falafel!Pizza, Zlatan och billig falafel!Pizza, Zlatan och billig falafel!Pizza, Zlatan och billig falafel!Pizza, Zlatan och billig falafel!Pizza, Zlatan och billig falafel!Pizza, Zlatan och billig falafel!Pizza, Zlatan och billig falafel!Pizza, Zlatan och billig falafel!Pizza, Zlatan och billig falafel!Pizza, Zlatan och billig falafel!Pizza, Zlatan och billig falafel!Pizza, Zlatan och billig falafel!Pizza, Zlatan och billig falafel!Pizza, Zlatan och billig falafel!Pizza, Zlatan och billig falafel!Pizza, Zlatan och billig falafel!Pizza, Zlatan och billig falafel!Pizza, Zlatan och billig falafel!Pizza, Zlatan och billig falafel!Pizza, Zlatan och billig falafel!Pizza, Zlatan och billig falafel!Pizza, Zlatan och billig falafel!Pizza, Zlatan och billig falafel!Pizza, Zlatan och billig falafel!Pizza, Zlatan och billig falafel!Pizza, Zlatan och billig falafel!Pizza, Zlatan och billig falafel!Pizza, Zlatan och billig falafel!Pizza, Zlatan och billig falafel!Pizza, Zlatan och billig falafel!Pizza, Zlatan och billig falafel!Pizza, Zlatan och billig falafel!Pizza, Zlatan och billig falafel!Pizza, Zlatan och billig falafel!Pizza, Zlatan och billig falafel!Pizza, Zlatan och billig falafel!Pizza, Zlatan och billig falafel!Pizza, Zlatan och billig falafel!Pizza, Zlatan och billig falafel! 

(och nämnde jag Zlatan?)

• Tom Araya
    Rani skrev 2015-03-06 22:20:50 följande:

Jo det är klart att ser man invandring endast som en kostnad...men anledningen till att det kostar är ju att vi hjälper människor som har ett skyddsbehöv (asyl alltså-arbetskraftsinvandrare etc behöver ju inte den typ av hjälp från migrationsverket som kostar). Jag tycker det är cyniskt att bara prata de ökade kostnaderna för invandrinhen när anledningen till den stora invandringen just nu är ett fruktansvärt krig i Syrien och Irak.

Som sagt....sådana som jag kan gott offra en semesterresa, sin rut-städning eller vad man väljer att lägga sina jobbskatteavdragspengar på.

Det är helt okej att vilja höja skatten före besparing (oavsett utgiftspost), så länge folk tycker det är värt att betala mer skatt för, men jag sätter flyktingmottagning betydligt längre ner och försvaret längre upp på prioritetsskalan och motsatsen anser jag är ett svek mot väljare och skattebetalare.

Du vet att utgifterna för flyktingmottagning tär även på bistånd va!?

Du kallar det cyniskt, jag kallar det rationellt och motsats till känslostyrt. Det går inte att föra en hållbar politik, inte minst ekonomisk sådan om du låter känslor styra före rationellt tankesätt. Man får inte glömma att god och hållbar ekonomi är en förutsättning för att vi ska kunna hjälpa några andra i världen överhuvudtaget.

Det är dessutom dumt att spara pengar på åtgärder som skapar arbetstillfällen, i synnerhet inom sektorer som är särskilt bra på att sysselsätta arbetstagare av utländskt ursprung, när man samtidigt för en politik där dessa kraftigt ökar i antal.
  • Rani

Ja, vissa vill rädda folk från krig för pengarna och andra vill rusta för krig.

Jag är en ganska rationell och icke-känslostyrd person. Men min gräns går vid att välja bort att hjälpa människor till förmån för jakt på överskott och tillväxt.

• Rani

Eller nej, jag ångrar mig. Det handlar inte om känslor ö h t. Utan om vad som är etiskt försvarbart. Riktiga etiska resonemang är i högsta grad rationella.

• Tom Araya
    Rani skrev 2015-03-06 22:58:19 följande:

Ja, vissa vill rädda folk från krig för pengarna och andra vill rusta för krig.

Jag är en ganska rationell och icke-känslostyrd person. Men min gräns går vid att välja bort att hjälpa människor till förmån för jakt på överskott och tillväxt.

"To secure the peace, is to prepare for war" eller "Si vis pacem, para bellum", är två uttryck med mycket sanning.

Jag vill rädda Sverige och Sveriges befolkning från väpnad konflikt som någon annan eventuellt utsätter oss för. Du vill rädda människor från krig och elände i andra länder, långt bort och som de i vissa fall själva bidragit till.

Utan tillväxt och överskott finns inget att hjälpa någon för!? Det är ju en del av problemet i de länderna människor flyr ifrån, är du så naiv att du inte förstår det?
  • Tom Araya
    Rani skrev 2015-03-06 23:19:28 följande:

Eller nej, jag ångrar mig. Det handlar inte om känslor ö h t. Utan om vad som är etiskt försvarbart. Riktiga etiska resonemang är i högsta grad rationella.

Det är etiskt försvarbart att svenska behov prioriteras för användning av svenska skattemedel.
  • Rani

Nej, jag är inte naiv.

Men jag anser att man som människa har en plikt gentemot medmänniskor- inte bara de som finns nära. Medans du anser att vi bara har en plikt att skydda svenskar och de som är nära uppenbarligen.

• Tom Araya
    Rani skrev 2015-03-07 00:08:55 följande:

Nej, jag är inte naiv.

Men jag anser att man som människa har en plikt gentemot medmänniskor- inte bara de som finns nära. Medans du anser att vi bara har en plikt att skydda svenskar och de som är nära uppenbarligen.

Ja, om vi pratar plikt är det så, det är vad skatt, stat och nation syftar till.
    Sedan tycker jag att man kan hjälpa andra för att man vill och kan, men då är det ju kontraproduktivt att göra det på en nivå att det i en betydande grad påverkar ekonomin negativt.

Om enbart människovärde och globala behov ska styra och inte ens egna behov, då borde pengar flöda fritt från alla länder till alla som har behov och mig veterligen är det bara pengar ut vad det gäller Sverige, trots att vi också har fattiga, hemlösa och utslagna. Innebär det att människor i alla världens länder värderar svenskar lägre?
  • Rani

Nu menade jag vår plikt som människor, inte statens plikter.angående att dra saker till sin spets...vi måste ju det system vi har vara rimligt också. Vi lever tyvärr inte i en drömvärld. Men det är min bestämda uppfattning att vi faktiskt kan offra mer än vad vi gör för en jämnare fördelning här i världen.

Två fel blir ju inte ett rätt. Bara för att vissa länder ens tar emot sina kvotflyktingar t ex sp innebär det ju inte att vi bör sänka oss till deras nivå. Vi här måste ju agera efter det vi tycker är rätt och riktigt.

• Tom Araya
    Rani skrev 2015-03-07 14:24:32 följande:

Nu menade jag vår plikt som människor, inte statens plikter.angående att dra saker till sin spets...vi måste ju det system vi har vara rimligt också. Vi lever tyvärr inte i en drömvärld. Men det är min bestämda uppfattning att vi faktiskt kan offra mer än vad vi gör för en jämnare fördelning här i världen.

Två fel blir ju inte ett rätt. Bara för att vissa länder ens tar emot sina kvotflyktingar t ex sp innebär det ju inte att vi bör sänka oss till deras nivå. Vi här måste ju agera efter det vi tycker är rätt och riktigt.

Individen får förstås göra vad han vill med sina pengar, eller vad den nu har att bidra med, men svenska staten ska prioritera nationens behov.
Svar på tråden Fördelar med invandringen?