• Anonym (Genuint Nyfiken)

Fördelar med invandringen?

Det pågår förstås mycket debatter om invandringen i Sverige och den ''invandrartäta kriminella statistiken''.

Det är väldigt mycket prat från dom som är EMOT invandring och jag är ganska klar på hur en person ur den synvinkeln tänker.

Men jag har aldrig riktigt fått en uppfattning av hur en som är FÖR invandringen och ett multi-kulturellt (stavning?) tänker och tycker.

Så jag vill gärna fråga er som är FÖR invandringen och ett multi-kulturellt samhälle; På vilket sätt är invandringen positivt och hur/har påverkar/påverkat det dig? 

Jag själv vet inte vad jag tycker. Varken eller, men om man bara får höra från en sida hur det är så kan jag aldrig bilda mig en uppfattning, det är sällan man hör fördelarna med invandring. Jag är genuint intresserad av era åsikter i denna fråga! 

• Svar på tråden Fördelar med invandringen?
  • Flash Gordon

Och sushi.

Däremot är jag inget famn av thai-mat och den "kina-mat" som finns i Sverige har ingenting att göra med den kinamat jag ätit i Asien.

Sedan blir elitserien i ishockey bättre av alla dessa finska och kanadensiska hockeyspelare som invandrar hit.

Finns alltså flera fördelar med invandring.

• SpanskaFlugan

En enorm fördel med invandring som jag uppskattar som matnörd är att det blir allt enklare att få tag på ovanliga produkter i matbutiken. Handlare har insett att de kan tjäna pengar på produkter som vi i Sverige inte ser som basvaror men som andra kulturer tycker är nödvändiga. Det är roligt att kunna få tag på riktigt bra saffran, granatäpplen, couscous, mynta och hummus i vilken butik som helst nu. 

En annan stor fördel är ju arbetskraften. Vi, hela Europa, är en åldrande befolkning, och vi behöver mer människor i arbete för att försörja och ta hand om vår åldrande befolkning. Eftersom barnafödande varit på historiskt låga nivåer under flera decennier är det tur att folk från andra delar av världen vill flytta hit. 

Egentligen ska man inte klaga över allt hat vi får från SDtrollen. Tänk så mycket värre det skulle vara att få deras godkännande
  • Anonym (vackra)

Vackra utländska kvinnor

• Flash Gordon
    SpanskaFlugan skrev 2015-08-31 13:10:43 följande:

En annan stor fördel är ju arbetskraften. Vi, hela Europa, är en åldrande befolkning, och vi behöver mer människor i arbete för att försörja och ta hand om vår åldrande befolkning. Eftersom barnafödande varit på historiskt låga nivåer under flera decennier är det tur att folk från andra delar av världen vill flytta hit. 

Fast behovet av arbetskraft är till stor del en myt.

AMS (tror jag det var) räknade ut för ett tag sedan att max 10000 arbetskraftsinvandrare om året är vad som behövs för att hålla jämna steg med "den åldrande befolkningen".

Ur det perspektivet behövs inte större invandring än så.
  • Nerfherder
    Flash Gordon skrev 2015-08-31 13:30:17 följande:

Fast behovet av arbetskraft är till stor del en myt.

AMS (tror jag det var) räknade ut för ett tag sedan att max 10000 arbetskraftsinvandrare om året är vad som behövs för att hålla jämna steg med "den åldrande befolkningen".

Ur det perspektivet behövs inte större invandring än så.

Om jag ber dig om en källa, kommer jag att få det den här gången?
  • Anonym (W)

Tycker det är väldigt positivt att vi fått in mycket vettigare och trevligare människor här.

• Anonym (....)
    Nerfherder skrev 2015-08-31 13:40:19 följande:

Det är bara att söka! Orkar du det?
  • Nerfherder
    Anonym (....) skrev 2015-08-31 13:47:03 följande:

Det är bara att söka! Orkar du det?

Nej men tjenare Suffering, är du fortfarande kvar och bökar runt i kulisserna
  • Anonym (....)
    Nerfherder skrev 2015-08-31 13:48:32 följande:

Nej men tjenare Suffering, är du fortfarande kvar och bökar runt i kulisserna

Suffering? Fortfarande kvar bakom vilka kulisser? Är du aningens paranoid?
  • Flash Gordon
    Nerfherder skrev 2015-08-31 13:40:19 följande:
    Självklart. Som alltid:
    http://www.arbetsformedlingen.se/Om-oss/Var-verksamhet/Rapporter/Ovriga/2015-04-10-Nettoinvandring-sysselsattning-och-arbetskraft---utmaningar-for-morgondagens-arbetsmarknad.html

Det där är rapporten det gäller.

Sedan vill det till att man läser den också och inte bara blint tar till sig kommentarerna kring den. Kommentarer som i vissa fall går ut på att vi måste importera näst intill hundratusentals om året för att klara av "den åldrande befolkningen" 

Slutsatsen i rapporten är att AMS tror att ca 5000-6000 svenskfödda per år kommer att trilla av arbetsmarknaden. Dessa skulle alltså kunna ersättas med en riktad arbetskraftsinvandring på upp till 10000 (så är vi på den säkra sidan).

.
    Skillnaden i resonemang mot de som talar om "100000 om året" är att de räknar på all invandring och på dagens låga deltagande på arbetsmarknaden för de utlänningar som bor i Sverige nu. Alltså i princip: "Vi måste importera en väldig massa oanvändbara mäninskor för at få ut några som är användbara på arbetesmarknaden av dessa".
Svar på tråden Fördelar med invandringen?