Anonym (Pernilla25) skrev 2015-03-05 19:25:26 följande:
Det handlar väl kanske snarare om nån sorts rådgivning.
...och som sådan har de inget inflytande eller påverkan menar du?
Verkar som läsförståelsen på engelska inte är något vidare bland er Sverigedemokrater men jag ska göra utdrag från artikeln så får du väl köra det genom google translate eller nåt sånt...
Jag betackar mig från din okunskap och dina fördomar!
"It may have ?law? in its name, but the Law Society has no more power to change the law than the Stanley Gibbons stamp-collecting club has to determine the price of postage. It?s the solicitors? union, essentially. Changing the law is something Parliament does. Hence: ?legislature?.
It may astonish campaigners for justice to learn that there is already nothing to prevent Mohammedans (or, for that matter, primogeniture-fixated English toffs, bitter ex-husbands or mad old cat ladies) from disinheriting their daughters at the stroke of a pen.
What has actually happened is that the Law Society ? to make life easier for members asked to draw up wills for sharia-observant clients ? issued a crib-sheet on what it?s all about. We may all agree it?s beastly ? and let?s give ourselves a big liberal self-affirming slap on the back for doing so ? but let?s not be babyish."
http://www.standard.co.uk/comment/sam-leith-dont-fall-for-the-latest-sharia-law-scare-story-9212073.html
Hoppas ni kan förstå engelska denna gång. Lycka till!
Jag har läst hela artikeln och även några andra i ämnet.
I några beskrivs att framförallt kvinnor kan känna sig tvungna att acceptera Sharia-domstolens utslag, även om de juridiskt inte är de, utan kan ta fallet vidare till en riktig domstol. Pressen från familj, ingift släkt och andra muslimer är stor.
Det har också beskrivits att vissa inom det brittiska rättsväsendet hänvisar muslimer till dessa domstolar för att slippa riskera en rasiststämpel.
Tänk efter, om två muslimer är i konflikt kring något, går till en sk Sharia-domstol som säger att det person A gjort och sagt inte är fel. Person B känner som muslim press att acceptera utslaget. Spelar det då någon roll om person A's handling är ett brott enligt brittisk lag? Spelar det då någon roll att Sharia-domstolen inte får utdöma straff?
Varför finns dessa Sharia-domstolar överhuvudtaget?