• Maramina

Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?

Efter sammanlagt 16 försök, och två missfall under den här tiden (en konstaterad av sjukvården, en utan läkarkontakt) till att få till ett syskon till vår dotter på snart 3 år så ska vi i december påbörja en utredning. Dottern blev till på 7:e försöket men nu tycks det inte vilja ta sig.

Det vore trevligt att komma i kontakt med andra som också har försökt ett tag att få till ett syskon till det/de barn man redan har. Någon som vill hänga här med mig?

• Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?
  • Punk Angel

Det här kan kanske vara en tråd som passar mig. Jag och min sambo har försökt få till ett syskon till vår 3-åriga son i över 1 år och 8 mån. Vi har precis påbörjat vår utredning och i januari genomgick jag en s.k. "spolning" av äggledarna. Nu har vi fått order att försöka själv till mars/april, har vi inte fått ett plus tills dess så får vi går vidare med utredningen.

• Maramina

Välkommen hit Punk Angel! Då har vi försökt ungefär lika länge!

Nu längtar jag till måndag då min läkare tycker att det är ok att köra på med vår IVF trots att mitt TSH har stigit till 3,6. Tycker hon att det är ok så kommer jag börja spraya på torsdag och så blir det förhoppningsvis äggplock 4-5 veckor senare!

• Punk Angel
    Maramina skrev 2013-02-17 14:05:23 följande:
    Välkommen hit Punk Angel! Då har vi försökt ungefär lika länge!

Nu längtar jag till måndag då min läkare tycker att det är ok att köra på med vår IVF trots att mitt TSH har stigit till 3,6. Tycker hon att det är ok så kommer jag börja spraya på torsdag och så blir det förhoppningsvis äggplock 4-5 veckor senare!
    Tack :)
    IVF, då har ni kommit längre i utredningen än vad vi har. Hur länge har eran utredning pågått?
    Hoppas att ni kan få ert plus via IVF. Själv har jag ägglossningsvärk som heter duga just nu, så har det varit sen spolningen. Får se om det ger ngt resultat snart...
  • Maramina

Vi tog alla prover i december, spolning direkt efter julhelgerna och så direkt efter spolningen, samma dag fick vi resultaten. Kan tillägga att vi gått privat, om än landstingsbetald. IVF:en blir istället helt privat då vi inte får hjälp av landstinget pga att bi redan har dottern.

• MissKaos
    smellycat1 skrev 2013-01-18 14:11:15 följande:
    Hej, min spontana reaktion är att ni borde byta läkare, den du beskriver verkar ju inte förstå den psykologiska sidan av problemet så att säga, utan fokuserar enbart på statistiska fakta och verkar ju väldigt skeptisk till att "mirakel" kan hända. Vet inte om ni tycker det känns bra med någon som inte ger falska förhoppningar, men det känns som att man bör vara positivt inställd för att orka och inte gå runt med tankarna på hur osannolikt det är.

Har inte påbörjat utredning, så jag vet inte vad felet med oss är, men personligen är jag väldigt inne på naturmedicin och hälsokost, alltså akupunktur, yoga och aromaterapi tex. Har börjat dricka aloe vera juice då det ska vara bra enligt folk på forumet ;) samt kokosvatten och "superfrukter" i juiceform och torkade. Tar 1 tsk linfröolja/dag, det ska ju vara bra. Vet ej om detta kommer att fungera, men det ger mig en bra känsla, och det är ju ett måste för att orka. 

Vår 4-åring kom till på försök 15. Med hormonbeh hela vägen. MEN då fick jag akupunktur! Och det var nog lyckan det.
    Nu försöker vi få en tvåa och jag äter pergo igen
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Punk Angel
    Maramina skrev 2013-02-17 18:59:22 följande:
    Vi tog alla prover i december, spolning direkt efter julhelgerna och så direkt efter spolningen, samma dag fick vi resultaten. Kan tillägga att vi gått privat, om än landstingsbetald. IVF:en blir istället helt privat då vi inte får hjälp av landstinget pga att bi redan har dottern.
    Ok, vi har hittills gått via landstinget. Dom har hittills bara kollat igenom mig (sköldkörteln, vul/gynundersökning och spolning). Om inte spolningen har hjälpt så får vi gå till en privat klinik och då får dom kolla genom sambon också m.m. Vi har en son sen tidigare på 3 år så det är därför landstinget slutar vid spolningen.
  • miiillan

Hej! Jag hoppar gärna in här.. 

Vi har en son som är 5 i år och försökte 2011 att få ett syskon. Jag har inte haft mens i dagsläget på 4 år och inte heller någon ägglossning.

Punk Angel: Du skrev att dem gjorde spolning på dig och sedan i så fall hänvisar dig vidare till privatklinik.. Jag gjorde undersökning och vul men ingen spolning vad jag kan minnas... Och vad jag hört av vänner och läst om spolningen så kan det göra ganska ont och det känns konstigt om jag missat den lilla detaljen vid mitt besök...

I alla fall så la vi ned syskon försöket efter mina 3 kurer med pergotime.. Jag orkade inte längre, var inte alls nöjd med min läkare och jag var (ÄR) trots allt väldigt nöjd med den lille grabb vi har! Det är lätt och smidigt med ett barn...

Men nu för någon vecka sedan beslutade vi (eller jag så min man förstår att detta är jobbigt för mig) att försöka en sista gång. Jag vill känna att jag har gjort allt jag kunnat, jag vill så gärna ge min son ett syskon! Men fungerar det inte nu så slipper jag ha dåligt samvete eller tänka tillbaka på att jag kunde sökt mig till privatklinik och kanske lyckats bli gravid.

Så nu väntar jag med spänning till mars då mitt första besök hos kliniken äger rum. Vill att de undersöker mig, gör spolning och ger mig trippelkur med pergotime! Får se vad dem säger, men önskemål får man ju alltid ha! :)

Eftersom jag inte fick ägglossning under mina kurer med pergotime 2011 känns det som något blockerar.. Eller det är det jag hoppas på, då kanske man har en chans!

• Maramina

Spolningen behöver inte alls kännas mycket! Jag tyckte att det knappt kändes obehagligt ens, förutom kust själva situationen, att man ligger där med benen i ställningen och så någon som håller på där nere på en

• Fröken Frågvis

Dottern hade rätt, jag var gravid igen. Tyvärr ville det inte stanna den här gången heller. Har nu ätit en ny omgång Pergo och ska på VUL imorgon. Men just nu känns det bara helt hopplöst. Jag önskar att jag kunde finna kraft och hopp i att jag blivit gravid två månader i rad, men istället tänker jag bara att har jag blivit gravid två gånger nu så kommer jag aldrig att bli det igen.

Blir så oerhört ledsen bara jag ser en familj med mer än ett barn någonstans, på tv, i mataffären, på dagis... Har tappat allt hopp om att min dotter någonsin kommer få ett syskon. Antar att hormonerna åkt berg- och dalbana de senaste månaderna och känslorna har ju naturligtvis hängt med. Men hur ska man få hoppet tillbaka?

• Maramina

Jag beklagar verkligen Fröken Frågvis! Jag förstår att du känner dig uppgiven nu, men du ska se att snart har du ett frö som kommit för att stanna! Jag försöker sända all styrka jag kan till dig!

Själv så känner jag mig också uppgiven. Jag skulle enligt planen ha börjat spraya imorgon inför vår i IVF men då jag känt mina typiska symptom för att ämnesomsättningen är ur balans så togs ett blodprov när vi var in till kliniken för ett par veckor sedan, och mycket riktigt, mitt TSH låg för högt. Så nu skjuts det hela minst en månad, kanske tom mer. Helt beroende på hur fort vi får balans på skiten

Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?