• Maramina

Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?

Efter sammanlagt 16 försök, och två missfall under den här tiden (en konstaterad av sjukvården, en utan läkarkontakt) till att få till ett syskon till vår dotter på snart 3 år så ska vi i december påbörja en utredning. Dottern blev till på 7:e försöket men nu tycks det inte vilja ta sig.

Det vore trevligt att komma i kontakt med andra som också har försökt ett tag att få till ett syskon till det/de barn man redan har. Någon som vill hänga här med mig?

• Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?
  • Maramina
    Punk Angel skrev 2013-03-02 19:11:50 följande:
    Falskt alarm, det var tydligen mensen. Men konstigt nog tog det 15 timmar innan den kom i gång på riktigt.

Men yrseln är kvar så den beror tydligen på något annat, så det blir till att boka ett läkarbesök nästa vecka.

Jag håller tummarna för att din ämnesomsättning är ok så ni kan göra ert ivf. Är nyfiken, får ni bekosta det själva?

Det får nämligen vi göra iom att vi redan har ett barn sen tidigare (fick jag höra av gyn), har hört att ett ivf ska gå på ca 50 000 kr, men vet inte riktigt om det stämmer. Men om det gör det så är det en galen summa! Då är det inte säkert att vi kommer kunna göra ett ivf om det går så långt för oss. Då kanske vi får fortsätta att vara tacksamma för vår fina friska son och nöja oss med att bara vara föräldrar till honom.

Vi har också ett barn sedan innan så vi får också bekosta det själva. 50000 kr låter dyrt tycker jag! Det brukar ligga på mellan 25000 kr och 35000 kr tycker jag ha mig sett när jag har kollat runt, plus kostnaden för medicinerna, men de går på högkostnadsskyddet så det blir aldrig mer än 2200kr per år. På "vår" klinik kostar ett försök 29000kr men vi har, trots att mitt AMH ligger under deras gräns för tre-försöks-paket, fått tillstånd att köpa just det och den kostar 57000kr för just tre försök. Många kliniker har paketlösningar, det kan ksnske vara värt att kolla på också!

Sedan om man har en bra arbetsgivare kan man göra bruttolöneavdrag vilket medför att man kan få det hela 30-50 % billigare. Men då måste man berätta om sina planer för arbetsgivaren och denna måste godkänna det hela. Tyvärr så kan vi inte utnyttja den förmånen då jag är för tillfället arbetslös och min mans arbetsgivare går inte med på att göra bruttolöneavdrag för IVF Så det kan vara en sak värd för er att kolla upp i alla fall!

De flesta kliniker har samarbete med långivare med mycket förmånliga lån med låga räntor, kanske det skulle kunna vara en lösning om det gick så långt för er?
  • Punk Angel
    Maramina skrev 2013-03-02 22:04:08 följande:

Vi har också ett barn sedan innan så vi får också bekosta det själva. 50000 kr låter dyrt tycker jag! Det brukar ligga på mellan 25000 kr och 35000 kr tycker jag ha mig sett när jag har kollat runt, plus kostnaden för medicinerna, men de går på högkostnadsskyddet så det blir aldrig mer än 2200kr per år. På "vår" klinik kostar ett försök 29000kr men vi har, trots att mitt AMH ligger under deras gräns för tre-försöks-paket, fått tillstånd att köpa just det och den kostar 57000kr för just tre försök. Många kliniker har paketlösningar, det kan ksnske vara värt att kolla på också!

Sedan om man har en bra arbetsgivare kan man göra bruttolöneavdrag vilket medför att man kan få det hela 30-50 % billigare. Men då måste man berätta om sina planer för arbetsgivaren och denna måste godkänna det hela. Tyvärr så kan vi inte utnyttja den förmånen då jag är för tillfället arbetslös och min mans arbetsgivare går inte med på att göra bruttolöneavdrag för IVF Så det kan vara en sak värd för er att kolla upp i alla fall!

De flesta kliniker har samarbete med långivare med mycket förmånliga lån med låga räntor, kanske det skulle kunna vara en lösning om det gick så långt för er?
    Det låter lite rimligare, dock är det fortfarande mkt pengar. Jag är också arbetslös sedan november och just nu råder det varsel på sambons jobb, så jag hoppas av hela mitt hjärta att han får stanna kvar. För vi har redan haft ett jävligt 2012 och början av 2013 har inte varit en höjdare heller så nu vill jag att det vänder snart för oss.

Men tack för tipsen, vi får ha dom i åtanken om det blir så att vi kommer till beslutet om ivf.

• jamka
    miiillan skrev 2013-02-19 23:36:58 följande:
    Hej! Jag hoppar gärna in här.. 

Vi har en son som är 5 i år och försökte 2011 att få ett syskon. Jag har inte haft mens i dagsläget på 4 år och inte heller någon ägglossning.

Punk Angel: Du skrev att dem gjorde spolning på dig och sedan i så fall hänvisar dig vidare till privatklinik.. Jag gjorde undersökning och vul men ingen spolning vad jag kan minnas... Och vad jag hört av vänner och läst om spolningen så kan det göra ganska ont och det känns konstigt om jag missat den lilla detaljen vid mitt besök...

I alla fall så la vi ned syskon försöket efter mina 3 kurer med pergotime.. Jag orkade inte längre, var inte alls nöjd med min läkare och jag var (ÄR) trots allt väldigt nöjd med den lille grabb vi har! Det är lätt och smidigt med ett barn...

Men nu för någon vecka sedan beslutade vi (eller jag så min man förstår att detta är jobbigt för mig) att försöka en sista gång. Jag vill känna att jag har gjort allt jag kunnat, jag vill så gärna ge min son ett syskon! Men fungerar det inte nu så slipper jag ha dåligt samvete eller tänka tillbaka på att jag kunde sökt mig till privatklinik och kanske lyckats bli gravid.

Så nu väntar jag med spänning till mars då mitt första besök hos kliniken äger rum. Vill att de undersöker mig, gör spolning och ger mig trippelkur med pergotime! Får se vad dem säger, men önskemål får man ju alltid ha! :)

Eftersom jag inte fick ägglossning under mina kurer med pergotime 2011 känns det som något blockerar.. Eller det är det jag hoppas på, då kanske man har en chans!

Ang. spolningen var jag också mycket orolig men man vill ju göra allt bara man blir gravid igen. Alla sa att det var såååå jobbigt och att det gjorde så ont men för mig gjorde det ingen ont alls. Jag hoppades också att jag blir gravid efter spolningen men även det hjälpte inte.
  • Punk Angel
    jamka skrev 2013-03-03 17:16:08 följande:
    Ang. spolningen var jag också mycket orolig men man vill ju göra allt bara man blir gravid igen. Alla sa att det var såååå jobbigt och att det gjorde så ont men för mig gjorde det ingen ont alls. Jag hoppades också att jag blir gravid efter spolningen men även det hjälpte inte.
    Jag var inte orolig alls, utan jag valde att ta det hela steg för steg bara. Och precis som för dig så gjorde spolningen inte ont alls. Hade bara en svag mensvärk vid ett tillfälle men inget som jag led av direkt.
    Sambon och jag har ett försök kvar efter spolningen, sen går vi vidare i utredningen på en privat klinik istället.
    Men jag tror inte på att spolningen var lösningen för oss, tyvärr. Men, men vi får se.
    Nu väntar jag bara på att mensen ska sluta så vi kan dra i gång igen.

Nu är vi inne på 1 år och 9 månader, tjoho va kul! *ironi*
    Ibland undrar jag om vi ens kommer få fler barn, är så tacksam över att vi har vår son. Vårt lilla glädjepaket Hjärta
    Det som gör mest ont är han längtar så efter syskon (nej, han vet inte om att vi försöker). Speciellt nu när kompisarna på dagis börjar få småsyskon och han får se hur de kelar med sina mammors magar och med bebisarna. Det är faktiskt det som gör mig mest ledsen under hela denna här processen som vi genomgår.

Sorry för positiva inlägget, men det är en "sån dag" i dag.

Jaja, nu blir det som sagt ett försök till på egen hand, sen ringer vi en privatklinik då gyn på sjukhuset här gör inget mer efter spolningen (eftersom vi redan har ett barn sen tidigare). Då får vi se om de kan hjälpa oss på något sätt, hoppas det.
  • smulanjag

Ja det är så tufft att behöva gå igenom det här och som så många säger så är ivf så dyrt.., men jag tror inte att jag skulle kunna låta bli att testa ivf om det inte blir en bebis till här på naturlig väg. Jag vill så otroligt gärna ge sonen ett syskon och få uppleva den här resan igen så det får lösa sig med pengarna helt enkelt. Är inne på vårt 16 försök och vi ger det nog ett år till. har det inte blivit något då så får det bli ivf. Vi är 29 år både jag och min man.

• jamka

Jag tänker också söka hjälp privat men åren går och jag vet inte om jag orkar genomgå ivf. :( Ibland tänker jag att min son aldrig ska få något syskon. Vad jobbigt när det inte vill ta sig naturligt:(

• Maramina
    jamka skrev 2013-03-17 14:48:57 följande:
    Jag tänker också söka hjälp privat men åren går och jag vet inte om jag orkar genomgå ivf. :( Ibland tänker jag att min son aldrig ska få något syskon. Vad jobbigt när det inte vill ta sig naturligt:(

En utredning behöver ju nödvändigtvis inte behöva leda till IVF. Det kan ju vara något så enkelt tex som att du behöver ta Levaxin för att ämnesomsättningen inte riktigt är som den ska. Så du har inte funderat på att i alla fall göra en utredning för att se om det är något som ät lätt att fixa till?
  • jamka

Jag har gjort utredning för 3 år sedan och de hittade inget fel på oss. Ett år senare blev jag gravid men fick missfall. För en månad sedan vände jag mig till sjukhuset för att kräva spolning eftersom det hoppade de över vid utredningen. Det gick bra och de rådde mig att vända mig privat för att få hjälp att bli gravid om vi inte lyckades själva på så många år. Hon sa att det troligen blir ivf.

• Punk Angel

Vi håller på med vårt sista försök (3 försök efter spolningen fick vi som läxa), men jag har en känsla av att det inte tog sig nu heller (menssymptom redan, 11 dagar innan mens). Så när mensen kommer så ska jag ringa privatkliniken, Oxbackskliniken, för att fortsätta vår utredning där. Får se om dom kan hjälpa oss bättre än gyn på sjukhuset.

• miiillan

Jag har varit på mitt första besök hos privatkliniken och det känns kanon!! En helt underbar läkare, så skönt!!

Jag tog prover och ska återkomma i slutet på mars / början av april. Via ultraljud såg han att "något" var i vägen för äggen, så dem kommer ingenstans. Oavsett om jag äter pergo så blir jag inte gravid. Känns skönt att han hittade felet fast jag inte riktigt är medveten om vad det är. ;) det var som en smal sträng.. ähh svårt att förklara.. Gott om ägg fanns det i alla fall!

Hur som helst så sa han att det varit där sedan jag födde min son, men konstigt att inte läkaren på sjukhuset såg detta. Kändes som inte dem alls ansträngde sig nu när man varit på privatkliniken.

Jag försöker att inte hoppas och är inställd på att vi inte kommer få en bebis, men nu är vi i alla fall ett steg närmare och jag kan pusta ut över att det finns en förklaring till att vi inte kunnat skaffa syskon. 

Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?