• Maramina

Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?

Efter sammanlagt 16 försök, och två missfall under den här tiden (en konstaterad av sjukvården, en utan läkarkontakt) till att få till ett syskon till vår dotter på snart 3 år så ska vi i december påbörja en utredning. Dottern blev till på 7:e försöket men nu tycks det inte vilja ta sig.

Det vore trevligt att komma i kontakt med andra som också har försökt ett tag att få till ett syskon till det/de barn man redan har. Någon som vill hänga här med mig?

• Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?
  • miiillan

Och jag har inte gjort en spolning!! Jag bad om kopior från mina undersökningar på sjukhuset som jag gjorde 2011. Tog även med dem till privatkliniken, hoppas på spolning här framöver.

• jamka

Lycka till Miiilan! Vad bra att ni sökte privat! Var bor ni?

• Maramina

JIPPIIII! Jag var på kliniken i måndags och tog nya prover på ämnesomsättningen. Idag fick jag resultaten - de var bra! Vet dock inte vad den låg på men nu var det grönt ljus för att börja spraya! Så redan imorgon börjar jag min nedreglering med hjälp av två sprut av Synarela morgon och kväll och om två veckor blir det provtagning för att se om jag är nedreglerad och kan börja ta sprutorna inför IVF

• Fröken Frågvis
    Maramina skrev 2013-03-20 17:04:29 följande:
    JIPPIIII! Jag var på kliniken i måndags och tog nya prover på ämnesomsättningen. Idag fick jag resultaten - de var bra! Vet dock inte vad den låg på men nu var det grönt ljus för att börja spraya! Så redan imorgon börjar jag min nedreglering med hjälp av två sprut av Synarela morgon och kväll och om två veckor blir det provtagning för att se om jag är nedreglerad och kan börja ta sprutorna inför IVF

Grattis, vilka härliga nyheter! Håller alla tummar för er! Själv är det totalt stiltje nu. Släppte två ägg förra månaden men ändå inget plus, och nu kör jag en pergo-fri månad. Tiden går oerhört långsamt och mensen behagar nog inte dyka upp på många långa veckor än...
  • Punk Angel

Jaha då kom tredje mensen efter spolningen. I morgon ska jag ringa privatkliniken för att boka tid och då fortsätta vår utredning där istället. Får se om de kan hjälpa oss.

• Ampin

Har haft den här tråden bland mina favoriter ett tag, skönt att man inte är ensam om att syskonet dröjer... Precis som många av er har även jag fått tid för kontrastultraljud av äggledare men det har varit fullbokat de senaste månaderna när jag har ringt, så drygt! Nästa månad tänker jag "småfuska" och ringa innan mensen kommer så att jag hinner få en tid innan de tar slut... De har visserligen sagt att de har garanti på att få det gjort inom 3 månader men jag vågar inte lita på det. Känns som om allting tar en sån nedrans tid i den här utredningskarusellen.

Är det förresten någon som vet om man kan få inseminering landstingsbekostat vid syskonförsök? Vet att det inte går med IVF med inseminering har jag inte läst något om.

• Elisabet7101

Hej jag försöker också med syskom men jag har 2pojkar och vill så jättegärna ha en liten tös men går bra med en pojke till.Väntar nu för att se om mensen kommer igång idag men än så länge inget och det är jättebra.Imorgon blir det isåfall bim+1 och väntar nog någon dag till för att testa,törs inte ifall jag får negativt.

• Punk Angel

27/5 ska vi ha vårt första besök hos privatkliniken som nu tar över vår utredning. Då har vi försökt i nästan två år, trodde inte att vi skulle behöva hålla på så här. Sonen klarade vi på egen hand efter 9 mån försök. Nu vågar jag knappt hoppas på ett syskon längre, just nu känner jag mer sorg än hopp. Men vi får se om privatkliniken kan hjälpa oss. Men jag vågar inte hoppas på nåt.

• Maramina
    Elisabet7101 skrev 2013-04-02 22:46:52 följande:
    Hej jag försöker också med syskom men jag har 2pojkar och vill så jättegärna ha en liten tös men går bra med en pojke till.Väntar nu för att se om mensen kommer igång idag men än så länge inget och det är jättebra.Imorgon blir det isåfall bim+1 och väntar nog någon dag till för att testa,törs inte ifall jag får negativt.

Välkommen hit!
    Punk Angel skrev 2013-04-04 21:32:36 följande:
    27/5 ska vi ha vårt första besök hos privatkliniken som nu tar över vår utredning. Då har vi försökt i nästan två år, trodde inte att vi skulle behöva hålla på så här. Sonen klarade vi på egen hand efter 9 mån försök. Nu vågar jag knappt hoppas på ett syskon längre, just nu känner jag mer sorg än hopp. Men vi får se om privatkliniken kan hjälpa oss. Men jag vågar inte hoppas på nåt.

Vad spännande! Det är lite som för oss då, dottern blev till på 7:e försöket och nu efter 20 försök på ett syskon så har det fortfarande inte blivit någon bebis. Men vi har ju vår utredning gjord och dagens blodprov visade att två veckors sprayande så är jag nedreglerad och ikväll är min första spruta! Du ska se att även ni kommer att få ett syskon även om vägen dit är krokigare och längre än vad man hade trott från början
  • Ampin
    Punk Angel skrev 2013-04-04 21:32:36 följande:
    Förstår det där med att känna mer sorg än hopp. Men kanske kan det bli ett litet lyft i "barnskaffnings-inspirationen" nu när ni fått tid hos IVF-klinik (som jag antar att det är?) och kanske kan få en plan för hur de tycker ni ska gå till väga. Någon att bolla provsvar och undersökningsfynd med. Läste tidigare att du skrev att landstinget slutar betala vid spolningen och att din sambo får kolla upp sig m.h.a. privatkliniken, har han inte fått lämna blodprov och spermaprov via landstingsansluten vård? I vårt landsting ingår det för mannen även vid syskonförsök, kanske värt att kolla upp för er del?

Vi fick svar häromdagen att mannens spermieprov var onormala och bland annat visade lågt antal spermier (1 milj/ml) samt låg andel normala (2%). Chansen att vi skulle bli gravida spontant med de siffrorna är mycket små. Han har nu lämnat två prov som varit ungefär lika dåliga. Så antagligen hade vi oerhört tur förra gången när jag blev gravid på bara 3 månader. Eller så har hans spermiekvalitet sjunkit sedan dess.

Någon annan här som fått reda på att barnlösheten beror på en komponent med dålig spermiekvalitet?
Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?