Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?
En fråga till er som varit på utredning nu inför ett andra barn - har ni gått privat då? Eller kan man få det via landstinget trots att man har barn ihop sedan innan?
En fråga till er som varit på utredning nu inför ett andra barn - har ni gått privat då? Eller kan man få det via landstinget trots att man har barn ihop sedan innan?
Har haft den här tråden bland mina favoriter ett tag, skönt att man inte är ensam om att syskonet dröjer... Precis som många av er har även jag fått tid för kontrastultraljud av äggledare men det har varit fullbokat de senaste månaderna när jag har ringt, så drygt! Nästa månad tänker jag "småfuska" och ringa innan mensen kommer så att jag hinner få en tid innan de tar slut... De har visserligen sagt att de har garanti på att få det gjort inom 3 månader men jag vågar inte lita på det. Känns som om allting tar en sån nedrans tid i den här utredningskarusellen.
Är det förresten någon som vet om man kan få inseminering landstingsbekostat vid syskonförsök? Vet att det inte går med IVF med inseminering har jag inte läst något om.
Maramina - Såg att du skrev att ni köpt ett paket om 3 stycken behandlingar, får man fråga vad ni betalade? Vi håller på att kolla oss runt nu... Den kliniken som ligger närmast oss är rätt mycket dyrare än t.ex. Carl von Linné kliniken i Uppsala som många verkar gå till. Vi ska visserligen vara i dem trakterna i sommar men på något sätt kanske det ändå är värt en del extra tusenlappar att få göra det på hemmplan...
M och M - Jag känner igen mig mycket i det du skriver. Frustrationen, och att man bara har siktet på en enda sak...som visade sig vara så svår! Och så maktlös man är! Om du funderar på att gå och prata med någon så gör det tycker jag. Framför allt om du känner att du inte riktigt kan prata med din man om allt du känner, och att han inte riktigt vill att du "sprider ut" er barnlöshetsproblematik bland era vänner. Då har du ju inte så många som du kan ventilera detta med. Man kan alltid gå till sin vårdcentral och be att få prata med någon enl. rehabiliteringsgarantin, då får man några samtal med en psykolog så som jag har förstått det. Skönt i alla fall att ni nu är på väg att komma till utredning, förhoppningsvis är det något lättfixat!
Vad gäller frågan om vi berättat för familj, vänner mm så har vi berättat för rätt så många. Många på jobb och bland vänner vet, och även mina syskon. Dock har vi svårare att berätta för våra föräldrar, vi inbillar oss att de skulle bli så himla ledsna och inte veta hur de ska tackla detta...