Inlägg från: Punk Angel |Visa alla inlägg
  • Punk Angel

Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?

Det här kan kanske vara en tråd som passar mig. Jag och min sambo har försökt få till ett syskon till vår 3-åriga son i över 1 år och 8 mån. Vi har precis påbörjat vår utredning och i januari genomgick jag en s.k. "spolning" av äggledarna. Nu har vi fått order att försöka själv till mars/april, har vi inte fått ett plus tills dess så får vi går vidare med utredningen.

• Punk Angel
    Maramina skrev 2013-02-17 14:05:23 följande:
    Välkommen hit Punk Angel! Då har vi försökt ungefär lika länge!

Nu längtar jag till måndag då min läkare tycker att det är ok att köra på med vår IVF trots att mitt TSH har stigit till 3,6. Tycker hon att det är ok så kommer jag börja spraya på torsdag och så blir det förhoppningsvis äggplock 4-5 veckor senare!
    Tack :)
    IVF, då har ni kommit längre i utredningen än vad vi har. Hur länge har eran utredning pågått?
    Hoppas att ni kan få ert plus via IVF. Själv har jag ägglossningsvärk som heter duga just nu, så har det varit sen spolningen. Får se om det ger ngt resultat snart...
  • Punk Angel
    Maramina skrev 2013-02-17 18:59:22 följande:
    Vi tog alla prover i december, spolning direkt efter julhelgerna och så direkt efter spolningen, samma dag fick vi resultaten. Kan tillägga att vi gått privat, om än landstingsbetald. IVF:en blir istället helt privat då vi inte får hjälp av landstinget pga att bi redan har dottern.
    Ok, vi har hittills gått via landstinget. Dom har hittills bara kollat igenom mig (sköldkörteln, vul/gynundersökning och spolning). Om inte spolningen har hjälpt så får vi gå till en privat klinik och då får dom kolla genom sambon också m.m. Vi har en son sen tidigare på 3 år så det är därför landstinget slutar vid spolningen.
  • Punk Angel
    miiillan skrev 2013-02-19 23:36:58 följande:
    Hej! Jag hoppar gärna in här.. 

Vi har en son som är 5 i år och försökte 2011 att få ett syskon. Jag har inte haft mens i dagsläget på 4 år och inte heller någon ägglossning.

Punk Angel: Du skrev att dem gjorde spolning på dig och sedan i så fall hänvisar dig vidare till privatklinik.. Jag gjorde undersökning och vul men ingen spolning vad jag kan minnas... Och vad jag hört av vänner och läst om spolningen så kan det göra ganska ont och det känns konstigt om jag missat den lilla detaljen vid mitt besök...

I alla fall så la vi ned syskon försöket efter mina 3 kurer med pergotime.. Jag orkade inte längre, var inte alls nöjd med min läkare och jag var (ÄR) trots allt väldigt nöjd med den lille grabb vi har! Det är lätt och smidigt med ett barn...

Men nu för någon vecka sedan beslutade vi (eller jag så min man förstår att detta är jobbigt för mig) att försöka en sista gång. Jag vill känna att jag har gjort allt jag kunnat, jag vill så gärna ge min son ett syskon! Men fungerar det inte nu så slipper jag ha dåligt samvete eller tänka tillbaka på att jag kunde sökt mig till privatklinik och kanske lyckats bli gravid.

Så nu väntar jag med spänning till mars då mitt första besök hos kliniken äger rum. Vill att de undersöker mig, gör spolning och ger mig trippelkur med pergotime! Får se vad dem säger, men önskemål får man ju alltid ha! :)

Eftersom jag inte fick ägglossning under mina kurer med pergotime 2011 känns det som något blockerar.. Eller det är det jag hoppas på, då kanske man har en chans!

Hur det känns att genomgå en spolning är väldigt individuellt har jag förstått. Sen beror det på om man har stopp i rören eller inte så att säga. Dom som har stopp brukar (vad jag vet) uppleva smärta. Dom som inte har stopp (som jag själv) kan uppleva svag mensvärk under spolningen och ev. en stund. Dessutom bad dom mig att ta en värktablett ca 30 min innan. Jag håller tummarna för att ni får den hjälp ni behöver så ni kan ge er son ett underbart syskon Hjärta Resan till att få barn kan vara så j-vla smärtsam men om man får sitt efterlängtade barn så är allt så värt det.

Själv ska jag till gyn på fredag för att kontrollera om jag har en infektion som spökar och ev. stör våra försök att få en liten. Jag orkar inte lägga energi på att snöa in mig på försöken, utan jag tar ett steg i taget och lägger fokus på min fina familj Glad Precis som du skriver, får man inte en till så kommer man fortsätta att vara stolt över det barn man har. Min son är mitt allt, min hjälte när livet kan kännas mörkt (vi har haft ett tufft år med dödsfall, uppsägningar, våra barnförsök m.m.), så jag kan ibland stanna upp och bara känna sån tacksamhet över att vi faktiskt har honom Hjärta

• Punk Angel
    Fröken Frågvis skrev 2013-02-20 13:17:15 följande:

Dottern hade rätt, jag var gravid igen. Tyvärr ville det inte stanna den här gången heller. Har nu ätit en ny omgång Pergo och ska på VUL imorgon. Men just nu känns det bara helt hopplöst. Jag önskar att jag kunde finna kraft och hopp i att jag blivit gravid två månader i rad, men istället tänker jag bara att har jag blivit gravid två gånger nu så kommer jag aldrig att bli det igen.

Blir så oerhört ledsen bara jag ser en familj med mer än ett barn någonstans, på tv, i mataffären, på dagis... Har tappat allt hopp om att min dotter någonsin kommer få ett syskon. Antar att hormonerna åkt berg- och dalbana de senaste månaderna och känslorna har ju naturligtvis hängt med. Men hur ska man få hoppet tillbaka?

Jag beklagar verkligen {#emotions_dlg.flower}
  • Punk Angel
    miiillan skrev 2013-02-24 21:50:45 följande:
    Jag har ringt sjukhuset för att få kopior på mina undersökningar som gjordes 2011. Kul att se och dessutom är jag så nyfiken på om jag gjorde spolningen eller ej.. Men jag åt i alla fall ingen värktablett innan besöket.

Jag ska till privatkliniken på min födelsedag, 12 mars. Längtar massor och vad jag hört är gynläkaren där riktigt bra, så jag håller tummarna! :)

Punk Angel: Jag försöker med att inte tänka så mycket på det utan tar ett steg i taget. Man kan ju inte göra så mycket mer än att vänta och hoppas på det bästa.

Men jag tycker att det är så frustrerande att det ska vara så svårt att få ett syskon. Jag vet inte ens varför min mens varit borta i 4 år! Jag äter inga p-piller eller liknande och sedan att jag inte får ägglossning är också skumt.

Jaja... vänta och se, vänta och hoppas... :) Ibland vill man bara spola fram tiden lite! ;)

Då kör du samma taktik som jag gör, tar ett steg i taget. Och frustrationen känner jag igen så väl, men jag försöker släppa den när den och alla jobbiga tankar kommer och så försöker jag fokusera på familjen, hemmet och träningen istället.

Jobbigt att du inte har mens och ägglossning, men det borde en läkare snabbt kunna ta reda på tycker jag. Hoppas att dom hittar felet och att dom kan åtgärda det snabbt och smärtfritt.

I mitt fall så kommer mensen och ägglossningen (tror att jag har det iaf) som en klocka, men nix, inget syskon. Min skräck är att dom inte hittar problemet hos oss eller att det inte går att åtgärda. Men den dagen den sorgen i så fall. Denna månad har jag faktiskt inte så mkt fokus på bebisverkstaden, skönt att få en paus mentalt. Det behöver man ibland Glad
  • Punk Angel
    smellycat1 skrev 2013-02-25 15:17:52 följande:
    Väldigt tråkigt!
    Jag vet inte hur det där med hoppet fungerar, men det verkar ju alltid finnas där någonstans även om man inte ser det för tillfället. 

Vet inte själv riktigt vad som hände denna månad, var väldigt säker på att jag var gravid då jag kände mig väldigt underlig och och gick upp nästan en bh-storlek. Men så på bim+8 kom min käre vän på besök. Vet inte om det var tidigt missfall eller inte eftersom jag inte testat mig, kanske lika bra.

Har bestämt oss för att ta en paus i försöken nu på obestämd tid. Det känns faktiskt som en lättnad. Jag känner att 19 månader får vara nog, jag fyller 25 år och tänker vara en ung och glad mamma till min snart 4-åriga dotter istället för en ledsen, grubblande och distraherad mamma som jag känner att jag har varit ett tag. Kanske blir ett syskon om några år, men nu räcker det som det är.

Lycka till allihopa! 
    Ibland kan det vara klokt att ta en paus från allt, för även jag kan känna att det blir för mkt ibland (har försökt i snart 1 år och 9 mån). Ni får säkert ert plus när ni minst anar det.

Just nu inväntar jag bara mensen som ska infinna sig om ca en vecka. Jag håller inte på och känner av efter  symptom. Dock är jag väldigt yr till och från och brösten ömmar (men det kan mkt väl bero på annat), men kommer mensen och yrseln är kvar så får det nog bli ett besök hos doktorn. Blodtrycket är det iaf inte fel på, det testade min mamma på mig i går.
    Annars fortsätter jag att fokusera på annat Glad
  • Punk Angel

Jag tror faktiskt att det blir ett gravtest på fredag, för yrseln håller i sig och i dag började jag hulka av obehagliga dofter. Plus att brösten ömmar så och jag har molvärk/ilningar i magen till och från.
    Är jag inte gravid nu så är jag skengravid utav bara h-vete eller sjuk på något sätt. Har haft yrseln i flera dagar nu och blodsockret har jag uteslutit som en orsak då yrseln sitter i även efter att jag har ätit och druckit.
    Fast samtidigt känns det konstigt att tänka att jag kanske är gravid nu när vi har försökt så länge plus att det känns så skumt att jag började känna av misstänka symptom 10 dagar innan bim.
    Med sonen märkte jag inget förrän mensen inte dök upp men mensvärken molade på ändå, symptomen dök först upp i v 6.

• Punk Angel
    Maramina skrev 2013-02-27 19:29:47 följande:
    Vad spännande Punk Angel! Jag håller tummarna för att du är gravid och inte skengravid eller annat dumt!

För mig så går hoppet upp och ner hela tiden. Jag har den här månaden allmänt, av någon okänd anledning, haft väldigt stort hopp om att vi skulle ha lyckats den här gången. Men så sjönk tempen på ÄL+11/BIM-3 alternativt ÄL+9/BIM-5 och var sänkt under två dagar för att idag höjas igen. Så då steg hoppet igen. Tills jag idag var på toa och torkade mig och det var lite blod på pappret. Då försvann hoppet igen, trots att det inte kommit något mer. Och för att det inte kommit något mer så börjar hoppet återigen växa. Suck, att det ska vara så upp och ner!!!!
    Usch jag känner igen mig så väl i din beskrivning, man pendlar verkligen mellan hopp och förtvivlan vissa stunder. Men jag håller tummarna för att blödningen var något positivt Hjärta Det kan inte har varit en nidblödning?

Själv vågar jag knappt tänka på vad gravtestet kommer att visa på fredag, vill inte bygga upp någon förväntning så jag försöker att fokusera på annat istället. Vet det tusan om jag ens kommer att våga titta på testet, bara tanken ger mig ångest just nu. Vill så gärna men vågar inte hoppas. För jag vet precis hur klumpen i magen kommer att komma tillbaka om testet visar neg. Så jag måste bara nollställa mig och sysselsätta mig som tusan i morgon så att det äntligen blir fredag morgon.
  • Punk Angel

Tog ett test idag (bim - 4) som visade negativt, yrseln finns dock fortfarande kvar. Vaknade tom av den i natt, så då gick jag och tog ett test. Brösten spänner inte lika mkt längre men molvärken är fortfarande kvar.
    Men jag försöker inte lägga större energi på detta. Kommer inte mensen om fyra dagar så blir det ett nytt test helt enkelt. Kommer mensen så ska jag boka ett läkarbesök, för det kan inte vara normalt med den här yrseln.

I går var jag med katten hos veterinären, mitt under undersökningen blev jag tvungen att sätta mig för att jag blev så yr. Inne på affären var jag tvungen att ha kundvagn trots att jag bara skulle handla några få saker, behövde vagnen som stöd under yrselattackerna som kom och gick. I går var den värsta dagen hittills under dessa 6 dagar som jag har haft yrseln. Så nånting konstigt är det.

• Punk Angel

Och nu kom mensen, orkar inte ens bry mig mer.  Ett försök kvar på egen hand sen går vi vidare i vår utredning.

• Punk Angel

Hmm, mensen har inte kommit i gång. Fick bara en beige flytning med pyttelite rött blod i. Läste på nätet att det kan vara en nidblödning, tydligen vanligt att den kan dyka upp 4 dagar innan bim.
    Men vågar inte hoppas på något, får se hur det hela utvecklas helt enkelt.

• Punk Angel
    Maramina skrev 2013-03-01 20:12:18 följande:
    Hoppas att det var en nidblödning! Fast samtidigt, om det var det så borde väl de symptom du känt inte ge dig så starka symptom som du har?

Min mens kom igår. Så nu är det till att hoppas att ämnesomsättningen är ok om tre veckor så att jag kan börja spraya och sedan köra ivf
    Falskt alarm, det var tydligen mensen. Men konstigt nog tog det 15 timmar innan den kom i gång på riktigt.
    Men yrseln är kvar så den beror tydligen på något annat, så det blir till att boka ett läkarbesök nästa vecka.

Jag håller tummarna för att din ämnesomsättning är ok så ni kan göra ert ivf. Är nyfiken, får ni bekosta det själva?
    Det får nämligen vi göra iom att vi redan har ett barn sen tidigare (fick jag höra av gyn), har hört att ett ivf ska gå på ca 50 000 kr, men vet inte riktigt om det stämmer. Men om det gör det så är det en galen summa! Då är det inte säkert att vi kommer kunna göra ett ivf om det går så långt för oss. Då kanske vi får fortsätta att vara tacksamma för vår fina friska son och nöja oss med att bara vara föräldrar till honom.
  • Punk Angel
    Maramina skrev 2013-03-02 22:04:08 följande:

Vi har också ett barn sedan innan så vi får också bekosta det själva. 50000 kr låter dyrt tycker jag! Det brukar ligga på mellan 25000 kr och 35000 kr tycker jag ha mig sett när jag har kollat runt, plus kostnaden för medicinerna, men de går på högkostnadsskyddet så det blir aldrig mer än 2200kr per år. På "vår" klinik kostar ett försök 29000kr men vi har, trots att mitt AMH ligger under deras gräns för tre-försöks-paket, fått tillstånd att köpa just det och den kostar 57000kr för just tre försök. Många kliniker har paketlösningar, det kan ksnske vara värt att kolla på också!

Sedan om man har en bra arbetsgivare kan man göra bruttolöneavdrag vilket medför att man kan få det hela 30-50 % billigare. Men då måste man berätta om sina planer för arbetsgivaren och denna måste godkänna det hela. Tyvärr så kan vi inte utnyttja den förmånen då jag är för tillfället arbetslös och min mans arbetsgivare går inte med på att göra bruttolöneavdrag för IVF Så det kan vara en sak värd för er att kolla upp i alla fall!

De flesta kliniker har samarbete med långivare med mycket förmånliga lån med låga räntor, kanske det skulle kunna vara en lösning om det gick så långt för er?
    Det låter lite rimligare, dock är det fortfarande mkt pengar. Jag är också arbetslös sedan november och just nu råder det varsel på sambons jobb, så jag hoppas av hela mitt hjärta att han får stanna kvar. För vi har redan haft ett jävligt 2012 och början av 2013 har inte varit en höjdare heller så nu vill jag att det vänder snart för oss.

Men tack för tipsen, vi får ha dom i åtanken om det blir så att vi kommer till beslutet om ivf.

• Punk Angel
    jamka skrev 2013-03-03 17:16:08 följande:
    Ang. spolningen var jag också mycket orolig men man vill ju göra allt bara man blir gravid igen. Alla sa att det var såååå jobbigt och att det gjorde så ont men för mig gjorde det ingen ont alls. Jag hoppades också att jag blir gravid efter spolningen men även det hjälpte inte.
    Jag var inte orolig alls, utan jag valde att ta det hela steg för steg bara. Och precis som för dig så gjorde spolningen inte ont alls. Hade bara en svag mensvärk vid ett tillfälle men inget som jag led av direkt.
    Sambon och jag har ett försök kvar efter spolningen, sen går vi vidare i utredningen på en privat klinik istället.
    Men jag tror inte på att spolningen var lösningen för oss, tyvärr. Men, men vi får se.
    Nu väntar jag bara på att mensen ska sluta så vi kan dra i gång igen.

Nu är vi inne på 1 år och 9 månader, tjoho va kul! *ironi*
    Ibland undrar jag om vi ens kommer få fler barn, är så tacksam över att vi har vår son. Vårt lilla glädjepaket Hjärta
    Det som gör mest ont är han längtar så efter syskon (nej, han vet inte om att vi försöker). Speciellt nu när kompisarna på dagis börjar få småsyskon och han får se hur de kelar med sina mammors magar och med bebisarna. Det är faktiskt det som gör mig mest ledsen under hela denna här processen som vi genomgår.

Sorry för positiva inlägget, men det är en "sån dag" i dag.

Jaja, nu blir det som sagt ett försök till på egen hand, sen ringer vi en privatklinik då gyn på sjukhuset här gör inget mer efter spolningen (eftersom vi redan har ett barn sen tidigare). Då får vi se om de kan hjälpa oss på något sätt, hoppas det.
  • Punk Angel

Vi håller på med vårt sista försök (3 försök efter spolningen fick vi som läxa), men jag har en känsla av att det inte tog sig nu heller (menssymptom redan, 11 dagar innan mens). Så när mensen kommer så ska jag ringa privatkliniken, Oxbackskliniken, för att fortsätta vår utredning där. Får se om dom kan hjälpa oss bättre än gyn på sjukhuset.

• Punk Angel

Jaha då kom tredje mensen efter spolningen. I morgon ska jag ringa privatkliniken för att boka tid och då fortsätta vår utredning där istället. Får se om de kan hjälpa oss.

• Punk Angel

27/5 ska vi ha vårt första besök hos privatkliniken som nu tar över vår utredning. Då har vi försökt i nästan två år, trodde inte att vi skulle behöva hålla på så här. Sonen klarade vi på egen hand efter 9 mån försök. Nu vågar jag knappt hoppas på ett syskon längre, just nu känner jag mer sorg än hopp. Men vi får se om privatkliniken kan hjälpa oss. Men jag vågar inte hoppas på nåt.

• Punk Angel
    Maramina skrev 2013-04-04 21:52:44 följande:

Välkommen hit!

Vad spännande! Det är lite som för oss då, dottern blev till på 7:e försöket och nu efter 20 försök på ett syskon så har det fortfarande inte blivit någon bebis. Men vi har ju vår utredning gjord och dagens blodprov visade att två veckors sprayande så är jag nedreglerad och ikväll är min första spruta! Du ska se att även ni kommer att få ett syskon även om vägen dit är krokigare och längre än vad man hade trott från början
    Tack för peppningen, ja vi får se om det blir en bebis på slutet av resan. Hoppas att det blir så för er med :)
  • Punk Angel
    Ampin skrev 2013-04-06 19:54:17 följande:
    Förstår det där med att känna mer sorg än hopp. Men kanske kan det bli ett litet lyft i "barnskaffnings-inspirationen" nu när ni fått tid hos IVF-klinik (som jag antar att det är?) och kanske kan få en plan för hur de tycker ni ska gå till väga. Någon att bolla provsvar och undersökningsfynd med. Läste tidigare att du skrev att landstinget slutar betala vid spolningen och att din sambo får kolla upp sig m.h.a. privatkliniken, har han inte fått lämna blodprov och spermaprov via landstingsansluten vård? I vårt landsting ingår det för mannen även vid syskonförsök, kanske värt att kolla upp för er del?

Vi fick svar häromdagen att mannens spermieprov var onormala och bland annat visade lågt antal spermier (1 milj/ml) samt låg andel normala (2%). Chansen att vi skulle bli gravida spontant med de siffrorna är mycket små. Han har nu lämnat två prov som varit ungefär lika dåliga. Så antagligen hade vi oerhört tur förra gången när jag blev gravid på bara 3 månader. Eller så har hans spermiekvalitet sjunkit sedan dess.

Någon annan här som fått reda på att barnlösheten beror på en komponent med dålig spermiekvalitet?
    Ja vi får se om de kan ge oss ett lyft. IVF-klinik vet jag inte om de kallar sig för då de utför mer än bara barnlöshetsutredningar och behandlingar av det. Men det ska på ett sätt bli skönt att kanske till slut få veta varför det aldrig tar sig och förhoppningsvis har de lösningen på problemet. Nej landstingets mottagning har inte visat något intresse alls för min sambo, utan det skulle det andra stället (dit vår remiss senare skulle skickas till) kolla upp isf. Men eftersom vi själva ville bestämma vart vi skulle hamna så sökte vi oss till Oxbackskliniken där det inte är ngt remisstvång. Dessutom har vi blivit rekommenderade av en bekant till mig att söka oss dit. Så när vi kommer dit så får dom ta olika prov på honom och se om de hittar ngt avvikande.

Hur löser man problemet då om mannen har lågt antal spermier, är det bara ivf som gäller då?
Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?