• Anonym (Farmor)

Svärdottern förstör!

Min son har nyligen gift sig med sin sambo sedan många år tillbaka. De har ett barn på två år. Jag får väl erkänna att jag under de första åren av deras relation hade svårt att acceptera henne, vilket jag också lät min son få veta. Visst, det var dumt, men jag ville bara hans bästa och man måste ju få säga vad man tycker. Det är ju egentligen inget fel på henne, hon är snäll, skötsam och smart. 

Problemet: Jag känner att jag inte får träffa och rå om mitt barnbarn och min son så ofta som jag skulle vilja. Vi ses ett par gånger i månaden, men jag skulle helst vilja att det var minst en gång i veckan. Inte en enda gång har jag suttit barnvakt heller, trots att de vet att jag vill. Mormor däremot har jag hört att suttit barnvakt flera gånger. Jag blir ledsen, för när vi träffas allihopa till födelsedagar tex, så märks det att barnbarnet har en närmare relation till hennes sida av släkten än till sonens. Jag tror att svärdottern vill ha det så och manipulerar min son så att det ska bli så. 

Jag vet inte vad jag gör för fel! Jag brukar försöka åka hem till dem någon kväll då och då på väg hem från jobbet. Verkar inte så uppskattat, men man måste väl få kunna komma och hälsa på även en vardagkväll? Jag tycker att jag ställer upp så mycket för dem. Varje gång de ska göra något med huset t.ex. så frågar jag om jag ska komma och hjälpa dem. Oftast svarar de nej, så man får ju nästan tvinga sig på för att få vara delaktig och hjälpa till! Jag brukar också lämna lite saker hemma hos dem som jag tycker att de saknar i sitt hem, som dukar, blommor och gardiner. Ibland kommer jag även med lite matvaror, eller blöjor eller kanske några hundralappar. Jag vet att de har pengar, båda två tjänar ju hyfsat, men jag vill ju också få bidra lite och känna mig nyttig! 

Jag vill ju vara delaktig i mitt barnbarns uppväxt, men jag känner mig motarbetad av svärdottern. Kläder som jag köper verkar inte användas, försöker man komma med något råd så nyps det av direkt. Svärdottern vet ju alltid bäst såklart. Att få ha barnbarnet hos mig en helg känns väldigt långt bort. 

Vad ska jag göra? 

• Svar på tråden Svärdottern förstör!
  • Lindsey Egot the only one

Men här tycker inte ts om sonens val av fru! Hade hon älskat sin svärdotter som faktiskt många gör så skulle de också kunna få en fantastisk relation. Men nu har ts lagt ribban själv genom att meddela sonen att hans val av livskamrat är fel i hennes ögon. Det är inte ens säkert att det är svärdottern som är avig utan sonen som hatar sin mor pga hennes själviska klumpighet!

• Anonym
    LindaEfraim skrev 2012-11-26 12:15:42 följande:
    Men här tycker inte ts om sonens val av fru! Hade hon älskat sin svärdotter som faktiskt många gör så skulle de också kunna få en fantastisk relation. Men nu har ts lagt ribban själv genom att meddela sonen att hans val av livskamrat är fel i hennes ögon. Det är inte ens säkert att det är svärdottern som är avig utan sonen som hatar sin mor pga hennes själviska klumpighet!
    Men när kvinnans föräldrar lägger sig i valet av pojkvän så gör de det av omtanke och visar att de bryr sig. Men en mans föräldrar får inte känna samma oro utan ska trippa på tå, vara perfekta, alltid ställa upp som barnvakt men aldrig fråga själva om de får passa barnen, älska sin svärdotter och aldrig ringa mer än en gång i månaden. Varför i hela friden skulle han hata sin mamma? Skulle du hata din mamma om hon sa något illa om en ny pojkvän du hade? 
  • Jemp

Det enda du kan göra är väl att försöka ta upp det med sonen i lugn och ro.

Jag kan dock säga direkt att jag inte hade uppskattat oinbjudna besök titt som tätt samt att få inredningssaker. Jag (och sambon såklart) väljer själv hur mitt hem ska inredas.

• Lindsey Egot the only one

Ja om hon hade sagt saker som sårade mig i mitt val av livskamrat baserat på hennes egna känslor när hon inte känner människan i tron att hon skulle förlora mig. Dvs sätta kilar i min relation till min man så som ts gör gentemot sin son. Hon vet att det inte uppskattas och ändå fortsätter hon och sedan använder hon ogillandet från sonen som om det vore svärdottern som stod bakom. Hela ts och hennes svar genomsyrar att hon vill ha tillbaka sin son och ha bort sin svärdotter som hon ogillar.

• Jose
    Anonym skrev 2012-11-26 12:18:43 följande:
    Men när kvinnans föräldrar lägger sig i valet av pojkvän så gör de det av omtanke och visar att de bryr sig. Men en mans föräldrar får inte känna samma oro utan ska trippa på tå, vara perfekta, alltid ställa upp som barnvakt men aldrig fråga själva om de får passa barnen, älska sin svärdotter och aldrig ringa mer än en gång i månaden. Varför i hela friden skulle han hata sin mamma? Skulle du hata din mamma om hon sa något illa om en ny pojkvän du hade? 
    Varför skulle det vara så som du skriver. Allt är inte svart eller vitt. Var i tråden står det att svärdotterns föräldrar får göra allt det där?

Jag utgår från att alla har samma förutsättningar och lika villkor.

• Anonym
    Jose skrev 2012-11-26 18:58:25 följande:
    Varför skulle det vara så som du skriver. Allt är inte svart eller vitt. Var i tråden står det att svärdotterns föräldrar får göra allt det där?

Jag utgår från att alla har samma förutsättningar och lika villkor.

Men så är det inte. Kan komma med många exempel, och regeln verkar vara att mannens mamma lägger sig i medans kvinnans mamma bryr sig. Samma saker, olika reaktioner. 
  • Jose
    Anonym skrev 2012-11-26 19:13:14 följande:
    Men så är det inte. Kan komma med många exempel, och regeln verkar vara att mannens mamma lägger sig i medans kvinnans mamma bryr sig. Samma saker, olika reaktioner. 
    Ja fast det är ju individuellt. Då är det ju dina exempel du ska påpeka det för, så verkar det ju inte vara i just denna TS.

Jag har samma problem med min svärmor och kan säga att ; skulle min mamma hålla på så, hade det varit exakt samma reaktion! Jag är nästan åt andra hållet, säger till min mamma mer om onödiga saker bara för att jag inte vill vara "orättvis" mot min hemska svärmor.

Taskigt mot min mamma och det jobbar jag på!
  • Anonym

Underligt att det alltid är kvinnans svärmor som är hemsk, medans mannens alltid älskar sin enligt frun. 

• Anonym

Men kan du inte fråga snällt om du kan få låna barnbarnet ett par timmar en lördag. Säg ärligt att du längtat efter att få rå om barnet och skämma bort det lite mycket. Vad har du att förlora? 

• Anonym (Ogillar?)

Men TS, varför ogillade du din svärdotter från början? Hur beter du dig mot henne nu? Att man ogillar någon märks och när det kommer till ens barn är det ju extra känsligt att det känns tryggt att lämna barnen osv. Inte för att jag tror att du inte är en god mor men fientlighet är inte bästa sättet att inleda en relation med någon.

Har du tänkt över dina känslor och hur du beter gentemot henne? Jag tycker det låter som att de drar sig undan, kan ju iof bero på dem också men när människor reagerar på det sättet brukar det bero på osäkerhet eller liknande. Hade min svärmor inlett allt med att inte tycka om det och dessutom visa det hade jag kanske inte varit så sugen på att lämna henne med mina barn...

Svar på tråden Svärdottern förstör!