• Anonym (Barnmorskan.)

Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!

Som texten lyder. Jag svara på allt, utom frågor som involverar sekretess.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-09 15:54
    Nu försvinner jag lite från tråden. Ska på husvisning men jag kikar in ikväll. Fortsätt ställa era frågor;)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-09 18:04
    Jag vill tillägga att jag svarar på frågor utifrån vad jag vet, kan och har erfarenhet av. Att ge helt konkreta svar går aldrig!!! Vill ni ha statistik så googla.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-09 21:53
    Från och med kl 22 ikväll svarar jag inte på fler frågor. Ni får gå och lägga er så svarar jag mer imorgon. Vad skoj med alla era frågor ni fantastiska kvinnor;) All kärlek till er

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-10 13:09
    Det var någon som undrade om vi kör dragkamp under förlossningen, den sk Norska metoden och det gör vi hos oss. Min absoluta favorit för att få ner en liten bäbbe i förlossningskanalen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-10 21:20
    Jag vill framföra ett STORT TACK för alla era frågor och funderingar. Jag har endast delat med mig av min erfarenhet och kunskap. Man kan aldrig veta hur en förlossning ska börja eller sluta. Det samma gäller en graviditet...

Nästintill alla av er har varit positiva och det har varit en fin stämning här inne. Det har varit en fröjd att titta in och svara på era frågor så gott det går.

Men jag har också barn och familj och nu drar jag mig tillbaka. Kommer fortfarande svara på frågor men inte lika intensivt. Det för ont i mina fingrar av allt skrivande...
    Vem vet. Kanske ses vi på förlossningen eller BB. Lycka till ni fantastiska kvinnor.

• Svar på tråden Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Anonym (AnnaPanna) skrev 2012-10-09 19:54:32 följande:
    En annan fråga: Hur mycket större sannolikhet är det att barnet får allergi respektive astma om det föds genom planerat ks jämfört med vag. förlossning?

Ingen aning faktiskt:(
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Anonym (barnmorska 3) skrev 2012-10-09 20:02:09 följande:
    Hej hej!  Ibland ladies, ställer ni frågor som är omöjliga att besvara om man inte har kristallkula!!

;) jag håller med;)
  • Ronja 551

ja undrar, har hört ryktas... är det sant att narkosläkaren kan ge för mycket ryggmärgsbedövning så den gör för högt och bedövar hjärtat = man dör?

• Loth

Hmm en sak jag funderat på länge men aldrig kommit mig för att fråga, har gjort två snitt på kort tid emellan, men upplever fortfarande efter 2 år att det känns fruktansvärt obehagligt när man tar på magen under naveln. Det gör t om ont vid svag beröring och känns bortdomnat hela tiden.

Tror du att detta någonsin försvinner eller är det nerver som har skadats och inte kan återgå till normalt igen? Förstår om du inte kan svara på detta men jag testar ändå :)

• SuperMumy
    Anonym (undrande) skrev 2012-10-09 20:32:08 följande:
    Jag undrar om du upplever det som negativt när det kommer in någon som tackar nej till det mesta? Tex vill inte ha vitamin K, ingen CTG, ingen undersökning av livmodern osv. Är det irriterande? För det finns ju vissa som bara vill bli lämnade ifred utan en massa tester och annat invasivt. Sen undrar jag finns det de som inte skriker eller gråter eller stönar alls på sin förlossning? Knäpp fråga jag vet, men undrar ungefär hur ofta det händer att det kommer in någon som är så, alltså föder tyst.  

Undar det samma och även hur ni ser på sen avnavling?
    Cogito, ergo sum
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Catasita81 skrev 2012-10-09 20:05:02 följande:
    Hej! Lisa heter jag. Fick en dotter för en månad sedan, mitt andra kejsarsnitt. Detta blev urakut och jag har haft mer ont efter denna gången. Det känns i magen på högersidan om jag försöker sätta mig upp utan att hjälpa till från liggandes, eller nyser eller liknande. Det känns som ett stick nästan. Eller som om det är sytt på insidan och att det "dras åt" i ett stygn. Ååå så svårt att förklara. Bara ett par sekunder, men tillräckligt för att jag inte ska sätta mig upp utan att trycka ifrån med armarna eller liknande. Vad kan det vara? Är det något jag behöver kolla upp eller tillhör det läkningen? Jag kommer inte ihåg att det kändes såhär efter sonen. Avslaget var aldrig mycket, det var hela tiden, men avtog sakta. Förra veckan så lite att jag bara behövde trosskydd. Men nu för två dagar sedan tokblöder jag. Riktigt mycket. Klarrött blod. Kan detta vara vanlig mens fast avslaget aldrig riktigt hann försvinna? Väldigt tacksam för svar!

Länkningsprocessen är ganska lång efter ks och ju fler du gör desto längre tid tar det för kroppen att återhämta sig med tanke på ärrbildningen i snittet. Har du fortsatt bekymmer och mycket ont så snör du ringa din mvc och rådfråga. Ang avslaget så säger vi. Så länge det inte luktar unket och du inte har feber så är det ok. Man kan blöda upp till 12 efter förlossning.
  • Anonym
    Loth skrev 2012-10-09 21:00:24 följande:
    Hmm en sak jag funderat på länge men aldrig kommit mig för att fråga, har gjort två snitt på kort tid emellan, men upplever fortfarande efter 2 år att det känns fruktansvärt obehagligt när man tar på magen under naveln. Det gör t om ont vid svag beröring och känns bortdomnat hela tiden.

Tror du att detta någonsin försvinner eller är det nerver som har skadats och inte kan återgå till normalt igen? Förstår om du inte kan svara på detta men jag testar ändå :)
    Samma här! Bra att du frågade, mitt är snart 3 år gammalt och det är en skum känsla :S
  • Lilla W

Passar på och ställa en annan fråga oxå ;) Jag fick en muskelbristning på livmodern i samband med förlossningen vilket upptäcktes några veckor efteråt iom att jag fick feber o hade ont. Kan det påverka min livmoder vid en ev. till graviditet o förlossning? Fick ingen direkt förklaring till varför det sker o vad det är, bara penicillin, eftersom min snabbsänka va jättehög, som jag inte behövde egentligen vad jag har förstått?...Muskelbristning

Svar på tråden Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!