• Anonym (Barnmorskan.)

Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!

Som texten lyder. Jag svara på allt, utom frågor som involverar sekretess.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-09 15:54
    Nu försvinner jag lite från tråden. Ska på husvisning men jag kikar in ikväll. Fortsätt ställa era frågor;)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-09 18:04
    Jag vill tillägga att jag svarar på frågor utifrån vad jag vet, kan och har erfarenhet av. Att ge helt konkreta svar går aldrig!!! Vill ni ha statistik så googla.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-09 21:53
    Från och med kl 22 ikväll svarar jag inte på fler frågor. Ni får gå och lägga er så svarar jag mer imorgon. Vad skoj med alla era frågor ni fantastiska kvinnor;) All kärlek till er

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-10 13:09
    Det var någon som undrade om vi kör dragkamp under förlossningen, den sk Norska metoden och det gör vi hos oss. Min absoluta favorit för att få ner en liten bäbbe i förlossningskanalen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-10 21:20
    Jag vill framföra ett STORT TACK för alla era frågor och funderingar. Jag har endast delat med mig av min erfarenhet och kunskap. Man kan aldrig veta hur en förlossning ska börja eller sluta. Det samma gäller en graviditet...

Nästintill alla av er har varit positiva och det har varit en fin stämning här inne. Det har varit en fröjd att titta in och svara på era frågor så gott det går.

Men jag har också barn och familj och nu drar jag mig tillbaka. Kommer fortfarande svara på frågor men inte lika intensivt. Det för ont i mina fingrar av allt skrivande...
    Vem vet. Kanske ses vi på förlossningen eller BB. Lycka till ni fantastiska kvinnor.

• Svar på tråden Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Mitjka skrev 2012-10-09 20:06:20 följande:
    Jag som äter subutex, kan jag ta smärtlindring som alla andra? Kan ju ej ta morfin då subutexen slår ut det. Mvh

Rådfråga med doktorn på mvc men jag tror nog att du kan få den vanliga smärtlindringen på förlossning.
  • Anonym (Barnmorskan.)
    hjertat skrev 2012-10-09 20:06:59 följande:
    Hur ser du och dina kollegor på sen avnavling/klampning? Och nu menar jag mer än tre minuter, mer tills navelsträngen fått pulsera färdigt? För övrigt: bra tråd! Synd att vissa mest gnäller..

En del strävar efter att få sina ph prover tagna. Medan många av oss tycker att det är bra med sen avnavling så länge mor och barn mår bra.
  • Bradbury

Oj... Försöker igen.
    Förstår ni inte hur viktig fikabrickan är? Har fött två gånger och ingen av dem har jag fått bricka. Var uppe på op och sydde båda gånger men ingen bricka när jag väl kom till bb och fick hålla bebisarna heller! För mig var det en stor sorg, som om min bedrift och mina bebisar inte var värda att fira. Blir arg och ledsen bara jag tänker på det.

• Anonym (Barnmorskan.)
    granbarr skrev 2012-10-09 20:07:52 följande:
    Jag är också nyfiken att höra varför man tar hål på hinnorna och vad som händer om man inte gör det. För mig gick fl inte särskilt långsamt, men efter de tagis hål på hinnorna gick allt superfort och blev så intensivt och värkarna gjorde verkligen superont. Gör inte värkarna lika ont om man inte tar hål på hinnorna eller tar de bara längre tid tills de börja göra lika ont? Om de nu går att svara på detta alltså :)

Jag har svarat på det och man tar hinnorna då man vill ha progress på förlossningsförloppet. Oftast blir det progress = intensivare värkar som gör ont.
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Anonym (Varför?) skrev 2012-10-09 20:10:57 följande:
    Då jag kom in på förlossningen var jag 10 cm öppen, vattnet hade inte gått och den där "kanten" var kvar. Jag fick vänta ca 5 timmar innan dom tog hål på hinnan för att dom skulle vänta på att "kanten" skulle försvinna. Vad är den där "kanten" för nått och måste den vara helt "utplånad"?

Man kan vara 10 cm öppen men man måste vara retraherad ( dvs inga kanter kvar av modermunnen) innan bäbben kan komma.
  • Anonym

Hej!
    har en son på 2 år och vi börjar nu planera syskon. Jag känner dock en stor rädsla inför förlossningen som jag inte kände första gången. Min förlossning gick jätte bra men jag glömmer aldrig den paniken jag hade och känslan av att tappa kontrollen. Detta kan göra att jag nästan drar mig för att bli gravid igen. Min fråga är: Får man lika mycket stöd under förlossningen som omföderska som vid första förlossningen där jag fick känslan att vi fick väldigt mycket hjälp och stöd och en barnmorska närvarande under större delen. Jag känner mig orolig för att bli bortprioriterad för att jag hade en normal förlossningen förra gången..

• IngGa

Men hur blir förloppet, vad händer om man inte tar hinnorna?

• Anonym
    Bradbury skrev 2012-10-09 21:09:01 följande:
    Förstår ni inte hur viktig fikabrickan är? Har fött två gånger och ingen av dem har jag fått bricka. Var uppe på op och sydde båda gånger men ingen bricka när jag väl kom till bb och fick hålla bebisarna heller! För mig var det en stor sorg, som om min bedrift och mina bebisar inte var värda att fira. Blir arg och ledsen bara jag tänker på det.
  • V79

Tack för svar, fick ungefär dom svar jag trodde:) Är dock livrädd för att få en för stor bebis denna gång. Bm jag hade med andra barnet sa att jag nog inte skulle få så stora barn då jag själv är liten både i vikt och längd.

Bf 27/1-13
  • Anonym

Hej Barnmorskan

Undrar varför jag fortfarande har ont runt blygdbenet efter förlossningen? Jag fick barn i Maj. På Mölndals sjukhus, fick bebisen genom vaginal förlossning. Jag har haft foglossning på denna graviditet, tur den kom senare typ 1månad innan förlossning. Hade sjukt ont och kunde inte ens lyfta upp mitt ben, gick kors och tvärs och väldigt konstigt, hade jätte ont i benen. Om jag skulle föda en till, skulle foglossningen bli värre? Eller skulle jag helt kunna avstå från det tror du? 

Svar på tråden Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!