• Anonym (Barnmorskan.)

Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!

Som texten lyder. Jag svara på allt, utom frågor som involverar sekretess.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-09 15:54
    Nu försvinner jag lite från tråden. Ska på husvisning men jag kikar in ikväll. Fortsätt ställa era frågor;)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-09 18:04
    Jag vill tillägga att jag svarar på frågor utifrån vad jag vet, kan och har erfarenhet av. Att ge helt konkreta svar går aldrig!!! Vill ni ha statistik så googla.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-09 21:53
    Från och med kl 22 ikväll svarar jag inte på fler frågor. Ni får gå och lägga er så svarar jag mer imorgon. Vad skoj med alla era frågor ni fantastiska kvinnor;) All kärlek till er

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-10 13:09
    Det var någon som undrade om vi kör dragkamp under förlossningen, den sk Norska metoden och det gör vi hos oss. Min absoluta favorit för att få ner en liten bäbbe i förlossningskanalen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-10 21:20
    Jag vill framföra ett STORT TACK för alla era frågor och funderingar. Jag har endast delat med mig av min erfarenhet och kunskap. Man kan aldrig veta hur en förlossning ska börja eller sluta. Det samma gäller en graviditet...

Nästintill alla av er har varit positiva och det har varit en fin stämning här inne. Det har varit en fröjd att titta in och svara på era frågor så gott det går.

Men jag har också barn och familj och nu drar jag mig tillbaka. Kommer fortfarande svara på frågor men inte lika intensivt. Det för ont i mina fingrar av allt skrivande...
    Vem vet. Kanske ses vi på förlossningen eller BB. Lycka till ni fantastiska kvinnor.

• Svar på tråden Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!
  • Anonym

Tycker du dig se att det blir mindre bristningar vid vissa förlossningställningar  tex mer upprätt än ligga på rygg eller halvsitta i sängen? Eller tycks det inte spela någon roll alls med ställningarna utan det är mer strukturen på kroppens vävnad som avgör?

Såg en tidigare fråga om du förlöst ett dödfött barn vilket du ännu inte gjort men jag har fött ett dödfött barn och ett råd jag vill ge dig och dina kollegor är att se att även vi föräldrar till dödfödda barn faktiskt också precis som alla andra BLIVIT FÖRÄLDRAR TILL VÄRLDENS FINASTE BARN  och vi vill också få bli gratulerade! Man kan beklaga situationen men gratulera till det vackraste barn som fötts på jorden! jag är jätteledsen över att jag inte fick någon flagga på min fikabricka efteråt, jag hade också blivit MAMMA precis som alla andra. Kom ihåg att sorgen efter ett förlorta barn är LIVSLÅNG och går aldrig över, jag önskar att man ca ett år efter förlossningen fick komma dit igen och prata om förlossningen och sånt när man fått lite perspektiv. Uppmuntra föräldrarna till att göra saker med barnet, bada, tvätta, byta blöja, klä på osv och hålla i barnet mycket och ta massor av fotografier. Hjälp dem med att ta kort om dom själva inte orkar. Det aboslut svåraste av allt (nej det är inte själva förlossningen som många tror) det svåraste av allt är att lämna BB utan sitt barn, att bestämma sig för att NU åker vi hem och vi får aldrig mer se vårt barn!  

• Anonym (Barnmorskan.)
    Curious skrev 2012-10-09 22:28:10 följande:
    När min dotter föddes gick allt väldigt smidigt och bra. Epiduralen tog precis perfekt och jag kunde utan någon smärta alls sitta och läsa skvallertidningar fram till krystvärkarna startade. När krystvärkarna startade tog det ca 30 minutet innan dottern var ute och allt gick väldigt bra. MEN, det som störde mig enormt mycket var att mitt i krystarbetet blev jag och sambon lämnade helt ensamma i ca 10 minuter eftersom det var väldigt många som födde just då så de var tvugna att springa iväg en stund med motiveringen att "det här går ju jättebra pch du är jätteduktig, så fortsätt precis som du gör nu så kommer vi strax tillbaka". När vi blev själva tappade jag verkligen all motivation till att fortsätta eftersom jag ville ha en barnmorska med och jag var rädd att något skulle gå snett om bebisen skulle komma ut när vi var helt själva. Detta var min första förlossning och jag visste inte alls hur det brukar gå till, och detta gjorde att jag kände mig extremt utsatt vilket jag inte alls kände innan båda barnmorskorna försvann iväg. Min fråga är om det över huvud taget är ok att lämna någon helt ensam (dvs. utan någon personal) mitt i krystvärkarna? Är det vanligt att man gör på det här sättet och i så fall varför?

Det sker tyvärr. Vi är för få och det är ett otroligt tryck på patientantalet:( Ibland vill man klona sig. Det gäller att prioritera.
  • Anonym (Mor)

Vid vilken ålder anser ni barnmorskor att man är äldre föderska? Jag har fött två barn. Den första när jag var 26 år tog 8 Tim, den andra förlossningen hade jag när jag var 29 tog 1,5 timme och var lätt. Om jag föder ett tredje barn när jag är 36. Kan jag då förvänta mig en mer komplicerad förlossning för att jag är äldre?

• Anonym (Barnmorskan.)
    Gravid20 skrev 2012-10-09 22:33:58 följande:
    Hej. jag undrar en sak om moderkakan. Jag hade en lätt förlossning på ca.6 timmar. Efteråt så avtog värkarna ut och jag fick ökat dropp, tablett under tungan, spray under tungan och akupunktur i lilltån för att få igång värkarna men inget hände, detta resulterade i att massa olika "krysstningsställningar" för att hjälpa till.. inget hände så jag blev skickad för att skrapas.. hur ofta händer detta? varför och kan man göra något för att undvika att det händer.. jag är rädd att det ska hända nästa förlossning också :( tack på förhand

Det händer ibland att man får göra en manuell placentalösning. Hur det ser ut statistiskt vet jag inte. Är för trött för att kolla upp men jag kan se mig för på jobbet imorgon.
  • FruEnarsson

Jag undrar om prematur födslar kan vara ärftligt?
    Min pappa föddes i v 34, min brors son föddes i v 34, min son föddes i v 34 och min syster son i v 35. Eller är detta bara ett rätt lustigt samman träffande?

• taru

Hej !! 😊😊 Vilken härlig tråd !!! Jag har några frågor , förstår att du inte han svara helt men iaf .. Är en 6 barnsmamma , som sååå gärna skulle vilja ha 1 liten till ! Men det vill sig inte !! Julen 09 så åkte blev jag allvarligt sjuk ( höll på att stryka med själv ) Gravitetiskt fett lever .. Blev akutsnitt i vecka 30 .. Hösten -10 var jag gravid igen , höll mig på benen , snittad i vecka 37 Moderkakan ville inte dra ihop sig så fick sammandragande och han stimulera den ... Gick ihop efter ett tags kämpande .. Nu till min fråga .. Kan dom skadat nåt ? Jan snitten göra så att jag inte blir gravid ? Är jag/ kroppen för sleten ? 3 barn på mindre än 3 år ! Försökt nu i snart 1 år .. Men nä.. Det går inte !! Vad är det gör fel ?!? :(((((

• Anonym (Älgen)

Hej och tack för en bra tråd!!

Har några frågor:

1. När man läser om förlossningar och ser program etc så visas det ju alltid kvinnor som har vansinnigt ont under värkarna, men sedan får de här pauserna mellan värkarna där de dricker/pratar med sin man/kan hämta andan och lyssna på delfinsång och allt annat de planerat in ;)
    Under min förlossning upplevde jag inte att värkarna lättade alls mellan 4-10cm, vilket tog cirka 3,5 timme. Jag hade lustgas och bm var på mig mycket att jag måste ta bort den i värkpauserna, problemet var ju att jag inte HADE pauser, så för att få behålla gasen fick jag ta bort dem med jämna mellanrum trots att det fortfarande gjorde lika ont.
    Min fråga är då, hur vanligt är det att man inte har värkpauser? Och ser det verkligen ut så där för de flesta, att det gör ont i värkarna och "Nästan inget" mellan? Eller har jag en skev bild av hur det ska vara?

2. Hur lång tid är det normalt att krystandet tar? Vad är "För lång tid"?

3. Jag hade uppfattningen att det var normalt att barnet åker ut lite mer (eller ska göra) för varje värk men också glider tillbaka lite igen varje gång. Är det så? När jag födde åkte nämligen bebisen hela tiden tillbaka delvis igen (men lite mer ut för varje gång givetvis) och jag reagerade inte på det då, men min man gjorde det och var väldigt orolig för att det inte gick "som det skulle". Borde jag varit oroad där?

Svar på tråden Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!