• Anonym (Barnmorskan.)

Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!

Som texten lyder. Jag svara på allt, utom frågor som involverar sekretess.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-09 15:54
    Nu försvinner jag lite från tråden. Ska på husvisning men jag kikar in ikväll. Fortsätt ställa era frågor;)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-09 18:04
    Jag vill tillägga att jag svarar på frågor utifrån vad jag vet, kan och har erfarenhet av. Att ge helt konkreta svar går aldrig!!! Vill ni ha statistik så googla.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-09 21:53
    Från och med kl 22 ikväll svarar jag inte på fler frågor. Ni får gå och lägga er så svarar jag mer imorgon. Vad skoj med alla era frågor ni fantastiska kvinnor;) All kärlek till er

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-10 13:09
    Det var någon som undrade om vi kör dragkamp under förlossningen, den sk Norska metoden och det gör vi hos oss. Min absoluta favorit för att få ner en liten bäbbe i förlossningskanalen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-10 21:20
    Jag vill framföra ett STORT TACK för alla era frågor och funderingar. Jag har endast delat med mig av min erfarenhet och kunskap. Man kan aldrig veta hur en förlossning ska börja eller sluta. Det samma gäller en graviditet...

Nästintill alla av er har varit positiva och det har varit en fin stämning här inne. Det har varit en fröjd att titta in och svara på era frågor så gott det går.

Men jag har också barn och familj och nu drar jag mig tillbaka. Kommer fortfarande svara på frågor men inte lika intensivt. Det för ont i mina fingrar av allt skrivande...
    Vem vet. Kanske ses vi på förlossningen eller BB. Lycka till ni fantastiska kvinnor.

• Svar på tråden Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!
  • Anonym (Jenny)

Jag har en fråga om epidural. Vid min första förlossning pratade vi om att jag ville ha en sådan när det blev aktuellt. Dom ville inte sätta nån eftersom det gick lite trögt att öppna mig efter 6 cm, så vi skulle avvakta och sätta en när det gick framåt igen. Annars fanns risken att det avstannade helt om dom satte den för tidigt.
    Låg länge med lustgasen och när jag var öppen 9,5 cm så tog dom hinnorna för att snabba på lite.Efter mindre än en timme så började krystvärkarna. Då sa barnmorskan att jag inte skulle hinna på en epidural.
    I efterhand har jag fått höra att det i stort sett aldrig är försent att få epidural, stämmer det?

• Längtar nr 2

Är bara nyfiken, men jag fick tvillingar i somras barn nr 2&3. De är nog tvåäggs allt tyder på det, hur stor är chansen/risken att få det igen? Och har du varit med att förlösa någon med mer än ett tvillingpar? Vi hade en super bra förlossning med en fantastisk BM, men blev lite ledsen att maken var förvissad till ett hörn av rummet då de var 5st inne med oss i rummet och vid sidorna av huvudändan av sängen stod ctg maskinen och ultraljuds apparaten.

• dinfina85

Hej barnmorskan.

Jag har ett jätte skämigt problem.

Eller rättare sagt ett problem jag inte vågar prata med någon om.

Jag tror inte på att jag är gravid, och går omkring och tänker att bebisen i magen är död.
    Kollar i toaletten varje gång jag kissar om jag fått missfall eller blöder.
    Är i vecka 18 nu.
    Förstår inte hur jag ska orka med denna oror resten av graviditeten.
    Vad ska jag ta mig till?
    Är detta vanligt?

• Anonym (AnnaPanna)

Usch nu får jag dåligt samvete. Jag snittades akut för några månader sedan men det var alltså ingen brådska. Bm som frågade om de fick ta blod från navelsträngen (tidig avnavling) sa att man inte avnavlar sent vid ks och jag hade läst att man inte brukar göra det pga infektionsrisken - men jag hade alltså kunnat få sen avnavling? Känner mig lurad och dum...

• 3 barns mamma84
    Anonym (Barnmorskan.) skrev 2012-10-09 14:52:06 följande:

Beror på hur länge kvinnan går som gravid och hur hon har levt under graviditeten också.

Jaha okej
    1:a 4140g och 52cm (åt skitmat dagligen) BF+9
    2:a 5810g och 62cm (åt sallad och hemkost) BF+10
    3:a 4150g och 51cm (åt sallad och hemkost) BF-15 honom var man tvugna att ta ut 15 dagar innan BF  Skulle ha blivit 5.600g ..

Så man ska alltså inte äta något alls då barnen blir större o större.
    Vi kvinnor som får stora barn är livrädda av oss.      
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • Elejla

Jag blev klippt på min första förlossning och undrar hur det brukar vara nästkommande förlossning om man blivit klippt. Är det vanligt att man blir klippt igen eller spricker? Har du nån erfarenhet av detta?

• Milleman

Minns du hur mycket den största bebisen vägt som du förlöst? Min son vägde 5300 g och chockade de flesta i rummet :P Och på BB kallades han Buddha ;)

• Alvi

Hejsan barnmorskan!

När jag födde mitt första barn sprack jag "normalmycket". Dock lyckades min bm sätta stygn rätt över slidöppningen så att jag helt enkelt blev ihopsydd. Fick sövas och klippa upp det och sy om 3 månader senare.

Jag har även efter min andra förlossning insett att jag blev för tight sydd i mellangården, för högt upp liksom, så hålet blev minskat, om du förstår. Detta sprack upp under andra förlossningen och blev inte sytt på nytt så därför är det nu normalt igen.

När jag ringde upp förlossningen och fick prata med henne och en annan sade de att det "blir så ibland, det är ju så svullet och svårt att se.".

ÄR det verkligen så?? Händer såna misstag och det är inget att göra åt?!?

Svar på tråden Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!