• Anonym (Barnmorskan.)

Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!

Som texten lyder. Jag svara på allt, utom frågor som involverar sekretess.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-09 15:54
    Nu försvinner jag lite från tråden. Ska på husvisning men jag kikar in ikväll. Fortsätt ställa era frågor;)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-09 18:04
    Jag vill tillägga att jag svarar på frågor utifrån vad jag vet, kan och har erfarenhet av. Att ge helt konkreta svar går aldrig!!! Vill ni ha statistik så googla.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-09 21:53
    Från och med kl 22 ikväll svarar jag inte på fler frågor. Ni får gå och lägga er så svarar jag mer imorgon. Vad skoj med alla era frågor ni fantastiska kvinnor;) All kärlek till er

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-10 13:09
    Det var någon som undrade om vi kör dragkamp under förlossningen, den sk Norska metoden och det gör vi hos oss. Min absoluta favorit för att få ner en liten bäbbe i förlossningskanalen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-10 21:20
    Jag vill framföra ett STORT TACK för alla era frågor och funderingar. Jag har endast delat med mig av min erfarenhet och kunskap. Man kan aldrig veta hur en förlossning ska börja eller sluta. Det samma gäller en graviditet...

Nästintill alla av er har varit positiva och det har varit en fin stämning här inne. Det har varit en fröjd att titta in och svara på era frågor så gott det går.

Men jag har också barn och familj och nu drar jag mig tillbaka. Kommer fortfarande svara på frågor men inte lika intensivt. Det för ont i mina fingrar av allt skrivande...
    Vem vet. Kanske ses vi på förlossningen eller BB. Lycka till ni fantastiska kvinnor.

• Svar på tråden Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!
  • Anonym (mfmf)

Om jag börjar ha oskyddat samlag den 27 oktober.
    När kan jag tidigast få en bebis?
    Har mens den 24 kanske.

• Anonym (emma)

jag blev igångsatt dagen efter BF datumet pga min ulcerös colit. (fick alltså inte föda fram ett för stort barn). ja va 4 cm öppen när ja kom in till FL för igångsättningen. de tog hinnan. 5 timmar efter e tog hinnan va min son ute. sprack ingenting. sydde endast 2 stygn pga den tråden han hade på huvudet skavde lite. första barnet detta. Nu ska det bli samma sak igång med barn nr 2. är i vecka 34 nu. och ska prata om igångsättning nästa vecka när dte ska ske osv. Jag hoppas att ja får komma in nån vecka innan bfdatum. då jag ha ett svårt skov med magsjukdomen nu. och nu min fråga... kan ja vänte mig en snabbare fl med nr 2? eller kan det bli väldigt utdraget.? barnet är fixerad med ruckbart nu. och ja har en väldig press neråt. mycket Sd. även i vilandes. tacksam för svar. sen vill ja ge er alla bm en stor eloge! jag hade en underbar tid både på FL och eftervården :)

• Anonym (emma)

ursäkta alla stavfel, hade lite bråttom :)

• Anonym (vad hände?)

Hej barnmorskan! Jag har läst och läst hela tråden och jag tycker den är jättebra!
    Du gör ett bra jobb och jag vill ge dig en stor eloge, både för detta i tråden och du verkar vara en bm som verkligen bryr sig om mor, far och barn.

När jag födde min dotter 2009 fick jag EDA. Kom in vd 16-tiden och var då öppen 6 cm. Dock verkade förloppen avstanna lite så vid 22 fick jag värkstimulerande dropp och smärtan var det värsta jag varit med om. I samband med att värkstimulerande dropp sattes in stängdes EDA'n av. Jag fick fullständig panik (klarade inte av att använda lustgasen eftersom jag började må illa av den) och jag öppnade mig från 7 cm till 10 på ett några få minuter. Jag var så chockad av smärtan och det kändes som att jag hela tiden hade en enda extremt kraftig värk. Detta resulterade i att jag krystade helt fel, hela tiden och sprack ordentligt hela vägen längs mellangården.
    Jag fick inga instruktioner i hur eller när jag skulel krysta, jag upplevde det som att jag låg helt ensam i min smärta.

Nu är jag gravid igen och jätterädd för att spricka lika mycket. Hade stora problem och har problem till viss del fortfarande.
    Vad bör jag skriva i mitt förlossningsbrev för att inte uppleva samma sak igen?

• Anonym

Häromdagen så såg jag ett avsnitt av Star Trek där man teleporterade ut barnet ur den födande mamman.

Låt säga hypotetiskt att man kunde göra detta, eller göra kejsarsnitt helt utan risk... skulle du ändå se något slags egenvärde i att genomlida förlossningar då?

• Anonym (Undrande)
    Anonym (undrande) skrev 2012-10-10 08:52:46 följande:

Du snodde mitt nick

Det var inte jag som skrev detta iaf.   

Oj så de kan bli när vi är många som är undrande Skrattande
  • Anonym (Undrande)
    Lajkie skrev 2012-10-10 08:53:47 följande:
    Är ingen BM, men vet att Det är väldigt vanligt att få klåda av ryggm.bedövning.

Ok bra att höra att de verkar vanligt, fick aldrig nå svar på plats.
  • Anonym (oxå BM)
    Anonym (Barnmorskan.) skrev 2012-10-09 19:16:06 följande:

Varför ska det vara oproffsigt menar du???? Jag svarar utifrån mina kunskaper och erfarenheter vilket nu även står i ts.
    Därför att kvinnor i allmänhet har en överskattad tro på vilka svar man kan få på sina högst individuella frågor på internet. Och det utnyttjar du. Har du tänkt på att om ditt svar blir helt fel pga att du inte hade alla fakta så kommer kvinnor att börja undra varför vi bm säger olika och tvivla på vem som har rätt, du eller dom som övervakade hela deras graviditet och förlossning? Vad tror du själv?
  • Forumvärd

Hej hej!

Jag har tyvärr varit tvungen att ta bort en del inlägg i tråden.
    Ett av inlägg innehöll inklistrat material och med det följde trasig kod vilket gjorde att hela tråden fick spunk.

Hojta till igen om det krånglar!

Ha det gott

Svar på tråden Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!