• Anonym (Barnmorskan.)

Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!

Som texten lyder. Jag svara på allt, utom frågor som involverar sekretess.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-09 15:54
    Nu försvinner jag lite från tråden. Ska på husvisning men jag kikar in ikväll. Fortsätt ställa era frågor;)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-09 18:04
    Jag vill tillägga att jag svarar på frågor utifrån vad jag vet, kan och har erfarenhet av. Att ge helt konkreta svar går aldrig!!! Vill ni ha statistik så googla.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-09 21:53
    Från och med kl 22 ikväll svarar jag inte på fler frågor. Ni får gå och lägga er så svarar jag mer imorgon. Vad skoj med alla era frågor ni fantastiska kvinnor;) All kärlek till er

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-10 13:09
    Det var någon som undrade om vi kör dragkamp under förlossningen, den sk Norska metoden och det gör vi hos oss. Min absoluta favorit för att få ner en liten bäbbe i förlossningskanalen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-10 21:20
    Jag vill framföra ett STORT TACK för alla era frågor och funderingar. Jag har endast delat med mig av min erfarenhet och kunskap. Man kan aldrig veta hur en förlossning ska börja eller sluta. Det samma gäller en graviditet...

Nästintill alla av er har varit positiva och det har varit en fin stämning här inne. Det har varit en fröjd att titta in och svara på era frågor så gott det går.

Men jag har också barn och familj och nu drar jag mig tillbaka. Kommer fortfarande svara på frågor men inte lika intensivt. Det för ont i mina fingrar av allt skrivande...
    Vem vet. Kanske ses vi på förlossningen eller BB. Lycka till ni fantastiska kvinnor.

• Svar på tråden Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-10-10 09:27:46 följande:
    Häromdagen så såg jag ett avsnitt av Star Trek där man teleporterade ut barnet ur den födande mamman. Låt säga hypotetiskt att man kunde göra detta, eller göra kejsarsnitt helt utan risk... skulle du ändå se något slags egenvärde i att genomlida förlossningar då?

vill oxå veta.
  • Anonym (mamma till tre)

Hej barnmorskan Skulle vilja fråga varför ni inte erbjuder Västerviksmetoden mer under förlossningar? Då ingen i min umgängeskrets hört talas om den! Min första förlossning fick jag epidural, det min barnmorska berätta var det bästa, men kan säga hade ont, mådde dåligt efter och de första veckorna var som en dimma. Min andra förlossning, tog barnmorskan upp på förlossningen och fråga om jag inte ville ha västerviksmetoden, kan säga att jag verkligen älskar den, helt bedövad, kände ingenting satt och läste tidning under tiden, tills krystningsarbetet var igång, och mådde hur bra som helst efter (klar i huvudet) samma med min tredje...den är helt underbar :)

• Alvi

Anonym(mamma till tre): Jag blev erbjuden den men den lät helt förfärlig i tillvägagångssätt, så jag tackade vänligt men mycket bestämt nej.

Detta var förvisso i just Västervik, kanske ett samband...?

• Anonym

En fråga, fick en tjej för snart 6 v sen. Efter förlossningen fick jag åka upp på op för moderkakan hade gått sönder. Min fråga är om du vet, hur länge blöder/avslag man efter det? 

• Anonym (Barnmorskan.)
    Ramborg skrev 2012-10-10 08:19:43 följande:
    Har du märkt någon skillnad mellan olika läkare, när det gäller om och hur mycket kvinnan spricker vid sugklocka?
    42.

Nej det tycker jag inte.
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Anonym (Undrande) skrev 2012-10-10 08:39:53 följande:
    Hej Mitt första barn fick jag föda utan ryggmärgsbedövning då narkos läkaren var upptagen med annat hela kvällen... Vilket gjorde galet ont trots lustgas. Och när jag hela dagen verkligen sagt hur viktigt smärtlindring var för mig så blev de mer panikartat när jag inte fick pga att han inte hade tid med mig. Hur som helst...20 min innan jag födde ut mitt barn kom han in och sa att han ville försöka...men de verkade misslyckas osv... började sen blöda massa och de skulle skicka in mig på typ lättare operation och ev ta bort rester eller likanade. Nu fick jag ryggmärgsbedövning som fungerade. Men sen när jag låg och vilade/ ev/bedövingen började släppa... så började de klia något galet mycket på magen. Jag ville riva sönder mig och rev ibland så jag började blöda. Kan de vara så att man är allergisk mot ryggmärgsbedövning? eller är det en vanlig biverkning? Tänker inför kommande graviditet om man redan nu måste utesluta denna bedövningsmetod.

Det är väldigt vanligt att det kliar efter EDA pga att det ger samma effekt som morfin i kroppen.
  • Elin 885

jag har inga barn och är inte gravid. projekt skapa bebis kommer börja när jag har gått ut skolan om 2 år. men efter att ha sett uppdrag granskning vete fan om jag ens vill föda :(.
    att spricka osv har jag inget problem med, utan eftervården.
    jag menar är det verkligen för mycket begärt att kunna njuta av sex, kunna hålla sig tills man hittar toa, och att kunna bära sina barn?, menar inte på en gång förståss eftersom det ska läka ihop när nere men efter 2-3 månader i alla fall och resten av livet så att säga.
    Min man är väldigt snäll men han har lovat att han ska tala för mig om jag inte kan.
    med tanke på hur arg jag kan bli *fniss* så är det nog inga problem.
    det känns ändå olustigt jag vill kunna lita på att barnmorska, läkare etc vet vad de håller på med, framför allt eftersom jag inte vet.

• Anonym (Barnmorskan.)
    Fluffig skrev 2012-10-10 08:55:30 följande:
    Hur blir det om man vagrar att ta sprutorna hemma i magen efter kejsarsnitt? Gar det att fa hjalp med det pa sjukhuset om man inte vill ta det sjalv? Blodpropp ligger inte i slakten hos oss men sa min syster kommer inte ta dom for hon fick inget sant nar hon snittades med sin dotter.

Jag kan bara svara utifrån hur vi gör och hos oss rek dess sprutor med fragmin. Om du kommer hem och vägrar ta de är det ju upp till dig men du utsätter dig för en risk. Kan tänka mig att du kan få hjälp av BVC, mvc eller få komma tillbaka till BB hemvård för hjälp annars.
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Anonym skrev 2012-10-10 08:57:05 följande:
    Varför får man ingen fikabricka om man blivit tvungen att sys ihop på OP efter förlossningen? Varför har inte personalen på BB samma riktlinjer vad gäller amning? Alla som försökte hjälpa mig sa olika saker... Vad innebär ett utskrivningssamtal? Jag har hört talas om flera som råkat ut för att de, när de fått sin förlossningjournal, insett att det saknas saker i journalen eller att det står saker som inte har hänt. Är det vanligt förekommande att BM inte riktigt bryr sig om journalföringslagen? Eller är det bara uppriktigt slarv som drabbar så många?  

Fika bricka tycker jag att man bör få på BB om mamman blir tvungen att gå in på op. Varför det inte är så vet jag inte. Kanske borde tas upp till diskussion.
Svar på tråden Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!