• Anonym (Barnmorskan.)

Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!

Som texten lyder. Jag svara på allt, utom frågor som involverar sekretess.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-09 15:54
    Nu försvinner jag lite från tråden. Ska på husvisning men jag kikar in ikväll. Fortsätt ställa era frågor;)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-09 18:04
    Jag vill tillägga att jag svarar på frågor utifrån vad jag vet, kan och har erfarenhet av. Att ge helt konkreta svar går aldrig!!! Vill ni ha statistik så googla.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-09 21:53
    Från och med kl 22 ikväll svarar jag inte på fler frågor. Ni får gå och lägga er så svarar jag mer imorgon. Vad skoj med alla era frågor ni fantastiska kvinnor;) All kärlek till er

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-10 13:09
    Det var någon som undrade om vi kör dragkamp under förlossningen, den sk Norska metoden och det gör vi hos oss. Min absoluta favorit för att få ner en liten bäbbe i förlossningskanalen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-10 21:20
    Jag vill framföra ett STORT TACK för alla era frågor och funderingar. Jag har endast delat med mig av min erfarenhet och kunskap. Man kan aldrig veta hur en förlossning ska börja eller sluta. Det samma gäller en graviditet...

Nästintill alla av er har varit positiva och det har varit en fin stämning här inne. Det har varit en fröjd att titta in och svara på era frågor så gott det går.

Men jag har också barn och familj och nu drar jag mig tillbaka. Kommer fortfarande svara på frågor men inte lika intensivt. Det för ont i mina fingrar av allt skrivande...
    Vem vet. Kanske ses vi på förlossningen eller BB. Lycka till ni fantastiska kvinnor.

• Svar på tråden Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!
  • SuperMumy
    Anonym (Varför?) skrev 2012-10-10 07:12:38 följande:
    Hej! Varför kan man inte få sen avnavling vid kejsarsnitt?

Hittade en jätte bra tråd här på FL om sen avnavling vid kejsarsnitt. Med evidensbaserad forskning som den BM hänvisar till!
    Cogito, ergo sum
  • SuperMumy

Sök på "viktig info som MVC och förlossningspersonal brukar hoppa över" tror det var det. Kan net länk från mobilen.

Cogito, ergo sum
  • Ramborg

Har du märkt någon skillnad mellan olika läkare, när det gäller om och hur mycket kvinnan spricker vid sugklocka?

42.
  • Anonym (Undrande)

Hej
    Mitt första barn fick jag föda utan ryggmärgsbedövning då narkos läkaren var upptagen med annat hela kvällen...
    Vilket gjorde galet ont trots lustgas. Och när jag hela dagen verkligen sagt hur viktigt smärtlindring var för mig så blev de mer panikartat när jag inte fick pga att han inte hade tid med mig.

Hur som helst...20 min innan jag födde ut mitt barn kom han in och sa att han ville försöka...men de verkade misslyckas osv... började sen blöda massa och de skulle skicka in mig på typ lättare operation och ev ta bort rester eller likanade. Nu fick jag ryggmärgsbedövning som fungerade. Men sen när jag låg och vilade/ ev/bedövingen började släppa... så började de klia något galet mycket på magen.
    Jag ville riva sönder mig och rev ibland så jag började blöda.

Kan de vara så att man är allergisk mot ryggmärgsbedövning? eller är det en vanlig biverkning?
    Tänker inför kommande graviditet om man redan nu måste utesluta denna bedövningsmetod.

• Anonym (undrande)
    Anonym (Undrande) skrev 2012-10-10 08:39:53 följande:
    Hej
    Mitt första barn fick jag föda utan ryggmärgsbedövning då narkos läkaren var upptagen med annat hela kvällen...
    Vilket gjorde galet ont trots lustgas. Och när jag hela dagen verkligen sagt hur viktigt smärtlindring var för mig så blev de mer panikartat när jag inte fick pga att han inte hade tid med mig.

Hur som helst...20 min innan jag födde ut mitt barn kom han in och sa att han ville försöka...men de verkade misslyckas osv... började sen blöda massa och de skulle skicka in mig på typ lättare operation och ev ta bort rester eller likanade. Nu fick jag ryggmärgsbedövning som fungerade. Men sen när jag låg och vilade/ ev/bedövingen började släppa... så började de klia något galet mycket på magen.
    Jag ville riva sönder mig och rev ibland så jag började blöda.

Kan de vara så att man är allergisk mot ryggmärgsbedövning? eller är det en vanlig biverkning?
    Tänker inför kommande graviditet om man redan nu måste utesluta denna bedövningsmetod.

Du snodde mitt nick

Det var inte jag som skrev detta iaf.   
  • Lajkie

Är ingen BM, men vet att Det är väldigt vanligt att få klåda av ryggm.bedövning.

• Fluffig

Hur blir det om man vagrar att ta sprutorna hemma i magen efter kejsarsnitt? Gar det att fa hjalp med det pa sjukhuset om man inte vill ta det sjalv? Blodpropp ligger inte i slakten hos oss men sa min syster kommer inte ta dom for hon fick inget sant nar hon snittades med sin dotter.

• Anonym

Varför får man ingen fikabricka om man blivit tvungen att sys ihop på OP efter förlossningen?

Varför har inte personalen på BB samma riktlinjer vad gäller amning? Alla som försökte hjälpa mig sa olika saker...

Vad innebär ett utskrivningssamtal?

Jag har hört talas om flera som råkat ut för att de, när de fått sin förlossningjournal, insett att det saknas saker i journalen eller att det står saker som inte har hänt. Är det vanligt förekommande att BM inte riktigt bryr sig om journalföringslagen? Eller är det bara uppriktigt slarv som drabbar så många?

• Anonym
    SuperMumy skrev 2012-10-10 08:02:43 följande:

Hittade en jätte bra tråd här på FL om sen avnavling vid kejsarsnitt. Med evidensbaserad forskning som den BM hänvisar till!
    Ifall vi tanker pa samma TS, sa ar inte n hon en BM. Hon har en USK-utbildningen, eller jobbar som det.
  • Anonym (smärträdd)

Va e skillnaden på bäckenbottenbedövning och epidural? Gör epiduralen också att man blir lite bedövad i vaginan? Dom vill ju helst inte använda bäckenbottenbedövning så mkt längre, mest när barnet ska tas ut med ex sugklocka. Efter vad jag läst iaf. Jag undrar för att det gör ju förödande jävla ont när man krystar ut bebisen, jag har fött tre barn. Tacksam för svar.

Svar på tråden Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!