• Anonym (Barnmorskan.)

Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!

Som texten lyder. Jag svara på allt, utom frågor som involverar sekretess.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-09 15:54
    Nu försvinner jag lite från tråden. Ska på husvisning men jag kikar in ikväll. Fortsätt ställa era frågor;)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-09 18:04
    Jag vill tillägga att jag svarar på frågor utifrån vad jag vet, kan och har erfarenhet av. Att ge helt konkreta svar går aldrig!!! Vill ni ha statistik så googla.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-09 21:53
    Från och med kl 22 ikväll svarar jag inte på fler frågor. Ni får gå och lägga er så svarar jag mer imorgon. Vad skoj med alla era frågor ni fantastiska kvinnor;) All kärlek till er

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-10 13:09
    Det var någon som undrade om vi kör dragkamp under förlossningen, den sk Norska metoden och det gör vi hos oss. Min absoluta favorit för att få ner en liten bäbbe i förlossningskanalen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-10 21:20
    Jag vill framföra ett STORT TACK för alla era frågor och funderingar. Jag har endast delat med mig av min erfarenhet och kunskap. Man kan aldrig veta hur en förlossning ska börja eller sluta. Det samma gäller en graviditet...

Nästintill alla av er har varit positiva och det har varit en fin stämning här inne. Det har varit en fröjd att titta in och svara på era frågor så gott det går.

Men jag har också barn och familj och nu drar jag mig tillbaka. Kommer fortfarande svara på frågor men inte lika intensivt. Det för ont i mina fingrar av allt skrivande...
    Vem vet. Kanske ses vi på förlossningen eller BB. Lycka till ni fantastiska kvinnor.

• Svar på tråden Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!
  • Anonym (Frågande)

Hej

Jag har en fråga får man byta barnmorksa på förlossning varför jag frågar är därför jag har flera gånger fått barnmorskor som är utlänningar på mvc och man förstår inte vad de säger och jag blir väldigt stressad av detta speciellt om detta skulle hända på förlossningen också.

• Anonym (torris)

För 3½ år sedan fick jag kejsarsnitt. allt gick bra förutom att såret läkte långsamt. Tog ett år innan det var helt läkt i yttersta lagret. Varje höst (torr luft) kommer det tillbaka att huden spricker lite och blöder på ett par ställen längst ärret, och det fortsätter så tills det blir vår igen. Vad ska jag göra åt detta? Smörjer med mjukgörande men det hjälper inte. 

• Anonym (Barnmorskan.)
    Anonym (S) skrev 2012-10-09 20:11:56 följande:
    Hej, tror du missade min fråga, och jag vill verkligen veta. Kallar ni in någon till förlossningen som har vattenavgång och med ruckbart huvud? Förstår ju att ni kallar in då barnet inte är fixerat, men om det är ruckbart då? Är det risk för navelsträngsprolapps med ruckbart?

Inte alla barn fixerar sig! Om hinnorna ska tas och huvudet står högt och rörligt brukar vi på mitt arbeta involvera läkare. Men det är olika och säkert olika från bm till bm och dennes erfarenhet.
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Lilla W skrev 2012-10-09 20:16:51 följande:
    Kan inte citera från mobilen. Det var jag som frågade om att föda prematurt. Det var väl just det som var grejen, att jag mådde jättebra hela graviditeten, tog väl hand om mig, motionerade, vilade, åt bra, drack inte ens kaffe, ingen stress....inga infektioner, alla värden konstant jättebra, 30 år, oså poff så gick vattnet bara....har lite svårt att smälta att det bara "händer", varför går vattnet bara lixom. Förstår att du inte har svar på det ville bara dela mina tankar lite :) Har du nån uppfattning om hur vanligt det är att man föder prematurt igen om det skedde första gången?

MYCKET svårt för mig att säga vännen. Att du födde tidigt är inte ditt fel och tydligen visste inte heller personalen varför det hände. Hoppas det forskas mer inom detta.
  • Anonym (undrande)
    IngGa skrev 2012-10-09 21:13:58 följande:
    Men hur blir förloppet, vad händer om man inte tar hinnorna?
    Haha det kan jag svara på tills du får svar från barnmorskan. Jag vägrade håltagningen så två av mina barn har kommit ut i säcken. Man plockar bort den när de är ute. Det var jättebra för jag hade GBS och då var det nästan ingen smittorisk i och med att de var skyddade hela tiden. Men det kan ju bli lite mer långdraget än om man tar hål. Det är värt det för min del, hellre det än att man riskerar att smitta barnet.
  • tilj75

Ville bara säga till dig och andra barnmorskor i tråden:
    TACK för att ni finns och gör ett underbart jobb.
    Jag har enbart positiva upplevelser av de barnmorskor som jag träffat och jag tycker ni gör ett fantastiskt jobb som jag aldrig skulle klara av.

Återkommer nog med lite frågor senare =)

♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥ bf 130314 ♥
  • klagusvik

Hur många av de barn du har förlöst har varit dödfödda eller dött vid, eller strax efter, förlossningen? Hur hanterar du en sån situation? Hur bemöter du föräldrarna?

• Anonym (tvångssydd)

Efter min förlossning sydde bm fast bedövningen inte tog. Jag har hört flera säga att det var värre att bli sydd än att föda. En blindtarmsop skulle avbrytas om patienten kände varje stygn. Varför respekteras inte kvinnors smärta?

• Anonym (Barnmorskan.)
    Anonym skrev 2012-10-09 21:13:49 följande:
    Hej! har en son på 2 år och vi börjar nu planera syskon. Jag känner dock en stor rädsla inför förlossningen som jag inte kände första gången. Min förlossning gick jätte bra men jag glömmer aldrig den paniken jag hade och känslan av att tappa kontrollen. Detta kan göra att jag nästan drar mig för att bli gravid igen. Min fråga är: Får man lika mycket stöd under förlossningen som omföderska som vid första förlossningen där jag fick känslan att vi fick väldigt mycket hjälp och stöd och en barnmorska närvarande under större delen. Jag känner mig orolig för att bli bortprioriterad för att jag hade en normal förlossningen förra gången..

Skriv förlossningsbrev och berätta för din bm på mvc som kan ta med det i journalen. De ser personalen på förlossningen detta. Par som behöver extra stöd får vanligtvis detta. Självklart i mån av personal och patientantal.
  • Anonym (Barnmorskan.)
    IngGa skrev 2012-10-09 21:13:58 följande:
    Men hur blir förloppet, vad händer om man inte tar hinnorna?

Långsammare progress kan det bli.
Svar på tråden Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!