• Anonym (Barnmorskan.)

Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!

Som texten lyder. Jag svara på allt, utom frågor som involverar sekretess.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-09 15:54
    Nu försvinner jag lite från tråden. Ska på husvisning men jag kikar in ikväll. Fortsätt ställa era frågor;)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-09 18:04
    Jag vill tillägga att jag svarar på frågor utifrån vad jag vet, kan och har erfarenhet av. Att ge helt konkreta svar går aldrig!!! Vill ni ha statistik så googla.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-09 21:53
    Från och med kl 22 ikväll svarar jag inte på fler frågor. Ni får gå och lägga er så svarar jag mer imorgon. Vad skoj med alla era frågor ni fantastiska kvinnor;) All kärlek till er

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-10 13:09
    Det var någon som undrade om vi kör dragkamp under förlossningen, den sk Norska metoden och det gör vi hos oss. Min absoluta favorit för att få ner en liten bäbbe i förlossningskanalen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-10 21:20
    Jag vill framföra ett STORT TACK för alla era frågor och funderingar. Jag har endast delat med mig av min erfarenhet och kunskap. Man kan aldrig veta hur en förlossning ska börja eller sluta. Det samma gäller en graviditet...

Nästintill alla av er har varit positiva och det har varit en fin stämning här inne. Det har varit en fröjd att titta in och svara på era frågor så gott det går.

Men jag har också barn och familj och nu drar jag mig tillbaka. Kommer fortfarande svara på frågor men inte lika intensivt. Det för ont i mina fingrar av allt skrivande...
    Vem vet. Kanske ses vi på förlossningen eller BB. Lycka till ni fantastiska kvinnor.

• Svar på tråden Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!
  • Catasita81

Hej!
    Lisa heter jag. Fick en dotter för en månad sedan, mitt andra kejsarsnitt. Detta blev urakut och jag har haft mer ont efter denna gången. Det känns i magen på högersidan om jag försöker sätta mig upp utan att hjälpa till från liggandes, eller nyser eller liknande. Det känns som ett stick nästan. Eller som om det är sytt på insidan och att det "dras åt" i ett stygn. Ååå så svårt att förklara. Bara ett par sekunder, men tillräckligt för att jag inte ska sätta mig upp utan att trycka ifrån med armarna eller liknande. Vad kan det vara? Är det något jag behöver kolla upp eller tillhör det läkningen? Jag kommer inte ihåg att det kändes såhär efter sonen.

Avslaget var aldrig mycket, det var hela tiden, men avtog sakta. Förra veckan så lite att jag bara behövde trosskydd. Men nu för två dagar sedan tokblöder jag. Riktigt mycket. Klarrött blod. Kan detta vara vanlig mens fast avslaget aldrig riktigt hann försvinna?
    Väldigt tacksam för svar!

• Mitjka

Jag som äter subutex, kan jag ta smärtlindring som alla andra?
    Kan ju ej ta morfin då subutexen slår ut det.
    Mvh

• Anonym (Barnmorskan.)
    Anonym (Läckage) skrev 2012-10-09 19:10:50 följande:
    Jag fick barn för 14 månader sedan och det var konstaterat redan innan att jag inte skulle amma pga mina mediciner som går över i bröstmjölken. Det var ett väl avvägt beslut och redan på BB fick jag två tabletter att ta för att stoppa mjölkproduktionen, vad dessa heter minns jag inte...    En månad efter förlossningen då jag var ute med en väninna och hennes hungriga bebis började jag plötsligt läcka massor från brösten, förmodligen stimulerat av pojkens skrik. Jag gick med frekvent läckage från brösten i nästan ett år innan det började avta trots att jag aldrig ammat. Enligt min barnmorska var det naturligt att barnskrik, närheten till sitt barn osv kunde sätta igång mjölkproduktionen och att jag bara skulle avvakta.  Det har jag gjort i 14 månader nu och fortfarande kan tröjan emellanåt bli blöt. Det börjar kännas olustigt och opraktiskt, jag får inga stora läckage längre men några tuttfläckar i veckan får jag räkna med. Finns det något jag kan göra för att få stopp på detta en gång för alla?   

Kan du vända dig till amningsmottagningen? Vi har precis slutat ge dostinex till kvinnor som inte ska amma. Så länge som brösten inte stimuleras ska ju även mjölkproduktionen upphöra så småningom.
  • hjertat

Hur ser du och dina kollegor på sen avnavling/klampning? Och nu menar jag mer än tre minuter, mer tills navelsträngen fått pulsera färdigt?

För övrigt: bra tråd! Synd att vissa mest gnäller..

• granbarr

Jag är också nyfiken att höra varför man tar hål på hinnorna och vad som händer om man inte gör det. För mig gick fl inte särskilt långsamt, men efter de tagis hål på hinnorna gick allt superfort och blev så intensivt och värkarna gjorde verkligen superont. Gör inte värkarna lika ont om man inte tar hål på hinnorna eller tar de bara längre tid tills de börja göra lika ont? Om de nu går att svara på detta alltså :)

• Anonym (Barnmorskan.)
    Anonym (eklampsi) skrev 2012-10-09 19:11:43 följande:
    Hej! Jag fick diagnosen havandeskapsförgiftning i vecka 40 och blev igångsatt. Tyvärr gick det inte så bra då jag fick Eklampsi under förlossningen och det fick göras ett urakut kejsarsnitt. Barnet var ok (apgar 2 )men jag var riktigt illa ute, Har efter sökt information om eklampsi men det finns ytterst lite information på nätet och MVC säger att "det bara är sånt som kan hända"  Förstår att Eklampsi är ovanligt men Hur ovanligt är det? Har du stött på det?

Procentuellt vet jag inte hur ofta det sker men jag vet att det är mycket ovanligt. Tur att eran skatt mår bra och även du. Jag personligen har inte stött på det.
  • Anonym (Varför?)

Då jag kom in på förlossningen var jag 10 cm öppen, vattnet hade inte gått och den där "kanten" var kvar.
    Jag fick vänta ca 5 timmar innan dom tog hål på hinnan för att dom skulle vänta på att "kanten" skulle försvinna.
    Vad är den där "kanten" för nått och måste den vara helt "utplånad"?

• Anonym (S)

Hej, tror du missade min fråga, och jag vill verkligen veta.

Kallar ni in någon till förlossningen som har vattenavgång och med ruckbart huvud? Förstår ju att ni kallar in då barnet inte är fixerat, men om det är ruckbart då? Är det risk för navelsträngsprolapps med ruckbart?

• Anonym (Barnmorskan.)
    Anonym (Deppigt preggo) skrev 2012-10-09 19:22:36 följande:
    Jag är gravid med mitt 3dje och denna gång är det en liten flicka. När jag vänta grabbarna mådde jag hur bra som helst, men denna gravuditet lider jag ( v.32+0) psykiskt. Har pratat med min bm och har förstått att det är ganska vanligt och jag skäms inte längre över mig själv då tankarna kommer att jag inte är lycklig. Plus detta har jag sömnsvårigheter och jag sover c.a 4 timmar per natt och detta tar kål på mig. Nu till min fråga... Kan man få igenom en tidigare igångsättning pga detta mående?

Det är mycket svårt för mig att bedöma detta då det görs i samråd med läkare. Det är svårare att få beviljat induktion om det inte finns medicinsk indikation, speciellt då du haft två friska barn och förmodligen normala förlossningar. En igångsättning är verkligen inte lätt och bör noga tänkas igenom.
  • Anonym (Barnmorskan.)
    SuperMumy skrev 2012-10-09 19:23:33 följande:
    Jobbar ni med sen avnavling?
    Cogito, ergo sum

I wish!!!! Tycker att alla bör avnavlas sent om det inte finns fara för mor och barn.
Svar på tråden Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!