• Anonym (Barnmorskan.)

Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!

Som texten lyder. Jag svara på allt, utom frågor som involverar sekretess.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-09 15:54
    Nu försvinner jag lite från tråden. Ska på husvisning men jag kikar in ikväll. Fortsätt ställa era frågor;)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-09 18:04
    Jag vill tillägga att jag svarar på frågor utifrån vad jag vet, kan och har erfarenhet av. Att ge helt konkreta svar går aldrig!!! Vill ni ha statistik så googla.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-09 21:53
    Från och med kl 22 ikväll svarar jag inte på fler frågor. Ni får gå och lägga er så svarar jag mer imorgon. Vad skoj med alla era frågor ni fantastiska kvinnor;) All kärlek till er

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-10 13:09
    Det var någon som undrade om vi kör dragkamp under förlossningen, den sk Norska metoden och det gör vi hos oss. Min absoluta favorit för att få ner en liten bäbbe i förlossningskanalen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-10 21:20
    Jag vill framföra ett STORT TACK för alla era frågor och funderingar. Jag har endast delat med mig av min erfarenhet och kunskap. Man kan aldrig veta hur en förlossning ska börja eller sluta. Det samma gäller en graviditet...

Nästintill alla av er har varit positiva och det har varit en fin stämning här inne. Det har varit en fröjd att titta in och svara på era frågor så gott det går.

Men jag har också barn och familj och nu drar jag mig tillbaka. Kommer fortfarande svara på frågor men inte lika intensivt. Det för ont i mina fingrar av allt skrivande...
    Vem vet. Kanske ses vi på förlossningen eller BB. Lycka till ni fantastiska kvinnor.

• Svar på tråden Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Marina80 skrev 2012-10-09 19:44:04 följande:
    Så om man gjort tre kejsarsnitt så skall man inte ha fler barn?

I snitt skrev jag. På sjukhuset där jag arbetar har vi haft kvinnor som gjort 4-5 ks. Dock ökar riskerna vid varje graviditet pga ärrbildningen som ett snitt åstadkommer.
  • Anonym

Om en kvinna kommer in med misstänkt HVF i v32 och blir inlagd. Skall man då inte ge rådet att de ska vara sängliggande så mkt som möjligt?

• Anonym (Barnmorskan.)
    V79 skrev 2012-10-09 19:46:39 följande:
    Jag har lite funderingar. Jag väntar fjärde barnet och mina har varit rätt lika i storlek 3215 och 3110 gram och 48 cm. Är risken stor att fyran blir stor då eller är chansen stor att han blir ungefär lila stor som syskonen? Jag har spruckit lite under alla fl fått sy mellan 3 och fyra stygn, är risken stor att jag även spricker denna gång? Brukar fjärde fl gå fort även om dom tre tidigare tagit ungefär lika lång/kort tid. Har haft tre normal långa fl.
    Bf 27/1-13

Vanlig återkommande fråga. På mvc utgår man utifrån sf måttet men det måttet är så diffust då alla bm mäter olika. Det beror på hur länge du går som gravid och hur du lever under graviditeten . Statistisk sätt vet jag inte hur stora chanserna är att du får ett tyngre barn. Om du spricker även denna gången beror på förlossningsförloppet och dina vävnader . Hur snabbt förlossningen går beror även det på förloppet. Det är frågor som ingen kan svara på. Återstår att se;)
  • SockerStinn
    Anonym (Barnmorskan.) skrev 2012-10-09 20:38:20 följande:

Det sker tyvärr hur mycket man ändå inte strävar efter det. Beror på arbetsbelastningen och ingenting vi kan påverka. Vi får prioritera:( Jag tycker det är absurt!
    För mig kom det som sagt som en chock och jag vågade inte ta i när krystningarna kom - jag var rädd och visste inte vad jag skulle göra i det läget. Så till slut orkade inte kroppen och det blev utdraget - troligtvis i onödan. Om det förekommer då och då tycker jag det ska informeras om det innan så man är beredd. (Vid vår föräldrautbildning fick vi ist garantier att under krystningen hade man alltid en BM närvarande).
  • Anonym (Barnmorskan.)
    FraYo skrev 2012-10-09 19:48:42 följande:
    Hur stor är risken att spricka med hjälp av sugklocka (barn nr 2)?

Riskerna att spricka under en förlossning med klocka ökar då förlossningen forceras fram.
  • Zirup

Har haft två snabba förlossningen, ettan tog 7 timmar totalt varav 1 timme på förlossningen. Tvåan kom hemma i badrummet då sammandragningarna övergick i krystvärkar direkt. Vid en tredje förlossning, vilka alternativ finns för mig? Kan jag be om extrakontroller under graviditeten för att se om sammandragningarna haft en öppnande effekt (något jag tror var aktuellt men som man aldrig kollade)? Kan man be om att bli igångsatt? Vad skulle du rekommendera?

• Yiskah

Jag ber om ursäkt om min fråga redan blivit ställd (jag har inte hunnit läsa hela tråden):

Hur vanligt är det att förlossningar avslutas med sugklocka?

• Anonym (Barnmorskan.)
    IngGa skrev 2012-10-09 19:49:28 följande:
    Har funderat på det här med att ta hål på hinnorna så att vattnet går. På mina bägge förlossningar har hinnorna tagits hål på. Efter det har värkarna ändrat karaktär, intensivt ont men det har gått fort. Varför tar man hål på hinnorna? Om man låter bli att ta hål på hinnorna, gör det mindre ont men blir långdraget istället då? Mindre intensivt kanske?

Förmodligen har man önskat progress under din förlossning. Med omföderskor brukar vi på min arbetsplats komma överens med patienten om vi ska ta hål på hinnorna eller avvakta. Om det är god progress kan det gå väldigt fort när hinnorna är tagna.
  • Anonym (X)
    Anonym (X) skrev 2012-10-09 16:24:03 följande:
    Jag bor utomlands och blev tvingad till snitt för att min bebis låg i säte. Bäckenröntgen visade att jag hade 10,2 cm mellan spinaetaggarna och 10,5 cm tvärs över på bredden (minns inte riktigt vad måttet hette). Conjugata vera var 12 cm. Går det utifrån detta att säga om jag hade fått försöka att föda på vanligt sätt i Sverige?

Snittet blev akut efter att förlossningen, som gick mycket snabbt när den väl satte igång efter dagar med jobbiga fövärkar, startade före snittdatumet. Jag är lite orolig att vara för trång om nästa barn också ligger i säte och förlossningen går så snabbt att snitt inte hinns med.
    Upprepar min fråga, då det inte kan vara lätt att hålla reda på alla som ställdes medan du var borta, och trots att jag kanske borde fråga en förlossningsläkare.

Tack för att du tar dig tid att svara på frågor!
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Anonym (AnnaPanna) skrev 2012-10-09 19:52:48 följande:
    Tycker ni inte att man är en sämre mamma, lat och inte sätter sitt barn i främst? Vad säger dina kollegor, läkare och bm? 

Inte jag iaf!!! Vad mina kollegor tycker får de stå för. På min arbetsplats tillgodoser vi alla mammor oavsett hur de vill mata sina barn. Bara barnet får mat så spelar det ingen roll HUR den får det. Nej du är inte sämre mamma för att du väljer bort amningen.
Svar på tråden Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!