• Anonym (Barnmorskan.)

Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!

Som texten lyder. Jag svara på allt, utom frågor som involverar sekretess.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-09 15:54
    Nu försvinner jag lite från tråden. Ska på husvisning men jag kikar in ikväll. Fortsätt ställa era frågor;)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-09 18:04
    Jag vill tillägga att jag svarar på frågor utifrån vad jag vet, kan och har erfarenhet av. Att ge helt konkreta svar går aldrig!!! Vill ni ha statistik så googla.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-09 21:53
    Från och med kl 22 ikväll svarar jag inte på fler frågor. Ni får gå och lägga er så svarar jag mer imorgon. Vad skoj med alla era frågor ni fantastiska kvinnor;) All kärlek till er

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-10 13:09
    Det var någon som undrade om vi kör dragkamp under förlossningen, den sk Norska metoden och det gör vi hos oss. Min absoluta favorit för att få ner en liten bäbbe i förlossningskanalen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-10 21:20
    Jag vill framföra ett STORT TACK för alla era frågor och funderingar. Jag har endast delat med mig av min erfarenhet och kunskap. Man kan aldrig veta hur en förlossning ska börja eller sluta. Det samma gäller en graviditet...

Nästintill alla av er har varit positiva och det har varit en fin stämning här inne. Det har varit en fröjd att titta in och svara på era frågor så gott det går.

Men jag har också barn och familj och nu drar jag mig tillbaka. Kommer fortfarande svara på frågor men inte lika intensivt. Det för ont i mina fingrar av allt skrivande...
    Vem vet. Kanske ses vi på förlossningen eller BB. Lycka till ni fantastiska kvinnor.

• Svar på tråden Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!
  • Tigra79

Min första förlossning var ingen positiv upplevelse av olika orsaker. En stor anledning var den bm jag hade de sista timmarna. Jag är nu gravid med nr 2 och jag har fått pratat med avdelningschefen på förlossningen för att reda ut vad som egentligen hände. Enligt henne är det helt ok att skriva att jag ej vill ha just denna bm i förlossningsbrevet.

Är det vanligt att folk undanber sig specifika bm och hur reagerar ni på det?

• Marina80
    Anonym (Barnmorskan.) skrev 2012-10-09 19:27:48 följande:
    Hur många kejsarsnitt en livmoder klarar av är olika men i snitt är det ca 3 st. Vad det gäller för laparotomi så vet jag inte men det vore intressant att kolla upp. Ska kolla med våra doktorer.

Så om man gjort tre kejsarsnitt så skall man inte ha fler barn?
  • V79

Jag har lite funderingar. Jag väntar fjärde barnet och mina har varit rätt lika i storlek 3215 och 3110 gram och 48 cm. Är risken stor att fyran blir stor då eller är chansen stor att han blir ungefär lila stor som syskonen? Jag har spruckit lite under alla fl fått sy mellan 3 och fyra stygn, är risken stor att jag även spricker denna gång? Brukar fjärde fl gå fort även om dom tre tidigare tagit ungefär lika lång/kort tid. Har haft tre normal långa fl.

Bf 27/1-13
  • FraYo

Hur stor är risken att spricka med hjälp av sugklocka (barn nr 2)?

• IngGa

Har funderat på det här med att ta hål på hinnorna så att vattnet går.

På mina bägge förlossningar har hinnorna tagits hål på. Efter det har värkarna ändrat karaktär, intensivt ont men det har gått fort.

Varför tar man hål på hinnorna?

Om man låter bli att ta hål på hinnorna, gör det mindre ont men blir långdraget istället då? Mindre intensivt kanske?

• Anonym

Då kan jag fråga något jag precis kommit på då jag såg på svt play om mörkertal av förlossningsskador. Jag fick sys, 8 stygn tror jag hon sa... Men kollar man med en spegel så ser det ut som det sitter olika delar i vägen innuti som att det vore slamsor. Vet inte hur jag ska beskriva låter ju äckligt men du kanske fattar vad jag menar. Inte direkt slamsor då men ah..

• Anonym (AnnaPanna)
    Anonym (Barnmorskan.) skrev 2012-10-09 19:31:36 följande:

Vill du inte amma tycker jag ingenting om det. Vi hjälper dig att ge ditt barn mat på ett annat vis. Var inte rädd att fråga.
    Tycker ni inte att man är en sämre mamma, lat och inte sätter sitt barn i främst? Vad säger dina kollegor, läkare och bm? 
  • Anonym (AnnaPanna)

En annan fråga: Hur mycket större sannolikhet är det att barnet får allergi respektive astma om det föds genom planerat ks jämfört med vag. förlossning?

• Anonym (Barnmorskan.)
    Anonym skrev 2012-10-09 19:03:43 följande:
    Hej! mitt ena barn föddes med urakut snitt står det i mina papper, på danderyds sjukhus. Hon plockades ut pga att hjärtslagen gick ner till 50-60 vid varje värk(sen upp väldigt högt)  och sen stannade dom på 50 och gick plötsligt inte upp högre...  Jag blev ombedd att ligga på sidan och andas in syrgas medans dom larmade. In kom flertalet personer och sprang in med mig på op salen. Jag frågade flertalet ggr om min dotter kommer att dö utan att få svar.. bm bara tittade på mig allvarligt i ögonen och sa nåt i stil med att "nu ska vi snabbt ta ut erat barn" Min man fick följa med in på op salen och dom hann snabbt lägga en vad det nu heter "ryggbedövning" Hon var ute ca 10 min efter att dom larmade... Allan andra jag hört som gjort urakut har blivit sövda ovh någon har sagt till mig att det är akut och ej urakut snitt annars (?) På väg till op så sa dom att jag skulle sövas men sedan hann dom tack och lov med att lägga bedövning så jag fick vara vaken:)    Det jag undrar över är: var det ett akut eller urakut snitt?   (står ur akut i papperet) dagen efter sa dom till oss att vid sådana här fall har man ca 20 min på sig att plocka ut bebisen, annars klarar den sig troligtvis inte stämmer det? (hjärtslagen höll sig kvar på 40-50 även inne på op. Min dotter blev snittad (ej djupt) vid tinningen, är det något som brukar hända? syns fortfarande 7 år senare.. Trots att det gått många år så tänker jag fortfarande ibland på det här! Lycklig att det finns så bra sjukvård i sverige!!          

Vid urakut snitt snitt bör barnet vara ute inom några minuter och vid akut inom några timma beroende på situationen. Vilken tur att du fick vara vaken och att det gick bra.
  • Anonym (barnmorska 3)

Hej hej!  Ibland ladies, ställer ni frågor som är omöjliga att besvara om man inte har kristallkula!!

Svar på tråden Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!