• Anonym (Barnmorskan.)

Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!

Som texten lyder. Jag svara på allt, utom frågor som involverar sekretess.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-09 15:54
    Nu försvinner jag lite från tråden. Ska på husvisning men jag kikar in ikväll. Fortsätt ställa era frågor;)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-09 18:04
    Jag vill tillägga att jag svarar på frågor utifrån vad jag vet, kan och har erfarenhet av. Att ge helt konkreta svar går aldrig!!! Vill ni ha statistik så googla.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-09 21:53
    Från och med kl 22 ikväll svarar jag inte på fler frågor. Ni får gå och lägga er så svarar jag mer imorgon. Vad skoj med alla era frågor ni fantastiska kvinnor;) All kärlek till er

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-10 13:09
    Det var någon som undrade om vi kör dragkamp under förlossningen, den sk Norska metoden och det gör vi hos oss. Min absoluta favorit för att få ner en liten bäbbe i förlossningskanalen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-10 21:20
    Jag vill framföra ett STORT TACK för alla era frågor och funderingar. Jag har endast delat med mig av min erfarenhet och kunskap. Man kan aldrig veta hur en förlossning ska börja eller sluta. Det samma gäller en graviditet...

Nästintill alla av er har varit positiva och det har varit en fin stämning här inne. Det har varit en fröjd att titta in och svara på era frågor så gott det går.

Men jag har också barn och familj och nu drar jag mig tillbaka. Kommer fortfarande svara på frågor men inte lika intensivt. Det för ont i mina fingrar av allt skrivande...
    Vem vet. Kanske ses vi på förlossningen eller BB. Lycka till ni fantastiska kvinnor.

• Svar på tråden Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Anonym (Orolig) skrev 2012-10-09 17:43:59 följande:
    Hej ;) ifall man har haft 2 missfall efter varan så hur stor är risken ifall man får mf igen? Har precis plussat och tankarna finns kvar hela tiden mf,mf,mf och mf vill få bor de men är såå rädd ;( kram

Vid ett eller två missfall görs inte mycket men vid tre görs en utredning. Hur höga riskerna för ett tredje missfall vet jag inte.
  • Anonym (Läckage)

Jag fick barn för 14 månader sedan och det var konstaterat redan innan att jag inte skulle amma pga mina mediciner som går över i bröstmjölken. Det var ett väl avvägt beslut och redan på BB fick jag två tabletter att ta för att stoppa mjölkproduktionen, vad dessa heter minns jag inte... 

En månad efter förlossningen då jag var ute med en väninna och hennes hungriga bebis började jag plötsligt läcka massor från brösten, förmodligen stimulerat av pojkens skrik. Jag gick med frekvent läckage från brösten i nästan ett år innan det började avta trots att jag aldrig ammat. Enligt min barnmorska var det naturligt att barnskrik, närheten till sitt barn osv kunde sätta igång mjölkproduktionen och att jag bara skulle avvakta. 

Det har jag gjort i 14 månader nu och fortfarande kan tröjan emellanåt bli blöt. Det börjar kännas olustigt och opraktiskt, jag får inga stora läckage längre men några tuttfläckar i veckan får jag räkna med. Finns det något jag kan göra för att få stopp på detta en gång för alla?   

• Anonym (eklampsi)

Hej!
    Jag fick diagnosen havandeskapsförgiftning i vecka 40 och blev igångsatt. Tyvärr gick det inte så bra då jag fick Eklampsi under förlossningen och det fick göras ett urakut kejsarsnitt. Barnet var ok (apgar 2 )men jag var riktigt illa ute, Har efter sökt information om eklampsi men det finns ytterst lite information på nätet och MVC säger att "det bara är sånt som kan hända"  Förstår att Eklampsi är ovanligt men Hur ovanligt är det? Har du stött på det?

• Anonym (Barnmorskan.)
    E Maria skrev 2012-10-09 17:51:27 följande:
    Jag har en fråga. Vet inte om någon kanske redan ställt den.. Jag väntar mitt andra barn. På förra förlossningen sprack jag inget alls. Är chansen då större att jag även denna förlossning klarar mig utan att spricka? Har ytterligare en fråga.. När jag föddes kom jag med raketfart.. Är snabba förlossningar ärftligt?

Jag svarar åter igen att ingen förlossning är den andra lik. Att man spricker beror mycket på hur förlossningen avslutas, bm grepp och hur dina vävnader är.
  • Anonym

hur många kejsarsnitt kan man göra?

• Jojjanna

Jag fick bokstavligt talat ha en dragkamp med undersköterskan på förlossningen. Hon höll i ena änden på ett lakan och jag i den andra. När krystvärken var på gång tog jag ett djupt andetag med lustgas och sen drog jag för kung och fosterland i lakanet. Barnmorskan höll sig i den nedre regionen och såg till att allt gick rätt till. 

Det var en fantastiskt rolig och effektiv metod som jag kommer att minnas hela livet. Dessutom sprack jag inte alls den här gången.

Mina frågor till dig är:

1. Har du hört talas om denna metod, är den en etablerad metod? Det var undersköterskan som presenterade idéen för mig och barnmorskan.

2. Hur håller ni er uppdaterade om senaste forskningrön kring förlossningar osv? Hinns det med på arbetstid?

• Anonym (Barnmorskan.)
    zeppelinmamma skrev 2012-10-09 17:56:14 följande:
    När jag födde mitt första barn på sjukhus fick jag inte stå på knä och föda. De sa åt mig att lägga mig ner. När jag födde mina andra rvå barn (i bilen och hemma) stod jag på knä och födde. Sprack första gången men inte de andra två. Varför tror du de ville jag skulle föda på rygg?

Tyngdlagen när man står på knä är stor. Bm har svårt att hålla emot då och riskerna att spricka ökar därför ville de nog inte ha dig på knä.
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Anonym (oxå BM) skrev 2012-10-09 18:08:27 följande:
    Det är väl klart att jag inte tror du ljugit. Men jag ställer mig skeptisk till att starta en tråd där du svarar på allmänhetens individuella frågor om graviditet och förlossning.  Det är i mina ögon oproffsigt!!  Men fine... kör på du.

Varför ska det vara oproffsigt menar du???? Jag svarar utifrån mina kunskaper och erfarenheter vilket nu även står i ts.
  • CherstinBovington

Jag fick reda på bara ett par dagar innan min förlossning startade (2v tidig) att jag hade GBS. Åkte då in då mitt vatten gick på morgonen, fick penicillin dropp. Vid 10, öppen 2cm. Vid 15, öppen 4cm. Kl 17 hade jag ont, kl 17.35 föddes min dotter. 3 krystvärkar, huvudet ute. 2 till så kom kroppen. Enligt mig en perfekt förlossning! Hann ha lustgas i 2 värkar. Sprack ingenting! När/om jag får ett barn till, kommer jag då också måsta åka in för penicillindropp när/om vattnet går? Kommer jag alltid ha GBS?

• Anonym (Barnmorskan.)
    lilly2010 skrev 2012-10-09 18:19:49 följande:
    Jag sprack lite snett bakåt med mitt första barn! Låg på sidan och bm hjälpte till pch höll emot där nere... Nu undrar jag om jag kanske spricker igen, eller spricker upp i samma?? Det känns lite hårt och stumt precis där det sytts... Tack på förhand

Om du spricker igen kan jag inte svara på tyvärr. Det vet man aldrig.
Svar på tråden Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!