• Anonym (Barnmorskan.)

Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!

Som texten lyder. Jag svara på allt, utom frågor som involverar sekretess.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-09 15:54
    Nu försvinner jag lite från tråden. Ska på husvisning men jag kikar in ikväll. Fortsätt ställa era frågor;)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-09 18:04
    Jag vill tillägga att jag svarar på frågor utifrån vad jag vet, kan och har erfarenhet av. Att ge helt konkreta svar går aldrig!!! Vill ni ha statistik så googla.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-09 21:53
    Från och med kl 22 ikväll svarar jag inte på fler frågor. Ni får gå och lägga er så svarar jag mer imorgon. Vad skoj med alla era frågor ni fantastiska kvinnor;) All kärlek till er

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-10 13:09
    Det var någon som undrade om vi kör dragkamp under förlossningen, den sk Norska metoden och det gör vi hos oss. Min absoluta favorit för att få ner en liten bäbbe i förlossningskanalen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-10 21:20
    Jag vill framföra ett STORT TACK för alla era frågor och funderingar. Jag har endast delat med mig av min erfarenhet och kunskap. Man kan aldrig veta hur en förlossning ska börja eller sluta. Det samma gäller en graviditet...

Nästintill alla av er har varit positiva och det har varit en fin stämning här inne. Det har varit en fröjd att titta in och svara på era frågor så gott det går.

Men jag har också barn och familj och nu drar jag mig tillbaka. Kommer fortfarande svara på frågor men inte lika intensivt. Det för ont i mina fingrar av allt skrivande...
    Vem vet. Kanske ses vi på förlossningen eller BB. Lycka till ni fantastiska kvinnor.

• Svar på tråden Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!
  • Anonym (oxå BM)

Måste säga till TS att du är både modig och kanske inte så smart som startar denna tråd. Vi vet ju att det inte går att svara generellt på de flesta frågor utan att det nästan alltid är individuellt, vilket gör det omöjligt att svara på en fråga ställd på internet. Dessutom borde du upplysa dina läsare om att du lägger in personliga värderingar i dina svar...?

• Anonym (X)

Jag bor utomlands och blev tvingad till snitt för att min bebis låg i säte. Bäckenröntgen visade att jag hade 10,2 cm mellan spinaetaggarna och 10,5 cm tvärs över på bredden (minns inte riktigt vad måttet hette). Conjugata vera var 12 cm. Går det utifrån detta att säga om jag hade fått försöka att föda på vanligt sätt i Sverige?

Snittet blev akut efter att förlossningen, som gick mycket snabbt när den väl satte igång efter dagar med jobbiga fövärkar, startade före snittdatumet. Jag är lite orolig att vara för trång om nästa barn också ligger i säte och förlossningen går så snabbt att snitt inte hinns med.

• Anonym (liknande)
    cruz skrev 2012-10-09 15:28:56 följande:
    Hej, mina tvillingars födsel var ganska dramatisk och jag har lite funderingar över förlossningsläkarens agerande. Barnen föddes i vecka 34, jag fick en hel del värkstimulerande dropp mot slutet, men eftersom jag fått epidural var smärtan hanterbar och jag kände mig rätt avslappnad. Plötsligt var hela rummet fullt med personal då hjärtljuden gått ner på något av barnen och stämningen i luften var minst sagt sammanbiten. Jag uppfattade det hela som att förlossningen måste skyndas på (fick mer dropp). Plötsligt ändrade sig läkaren, beordrade att droppet skulle av och man skulle förbereda för kejsarsnitt och jag skulle bli sövd (vilket fick mig att gråta). Efter ett par minuter ändrade sig läkaren igen och bestämde att det skulle gå fortare den vanliga vägen. Det blev sugklocka. Det tog rätt lång tid och ingreppet bedömdes som mycket komplicerat. Till sist kom tvilling ett ut, mörkblå och livlös så de sprang ut med honom. Sedan trycktes tvilling två ut, men han fick jag upp på magen i tre sekunder iaf. Sedan sprang de ut med honom. Båda barnen klarade sig, apgar var 7-8 vid 5 min, men tvilling ett har idag en autismdiagnos. Jag kan inte låta bli att undra om hans förlossning orsakat det. Vad säger du, är det inte märkligt av läkaren att vela så fram och tillbaka? Varför höll han inte fast vid kejsarsnitt? Ett urakut sådant går väl fortare än att dar ut barnet med sugklocka (det kändes iaf som en evighet, men jag har ingen riktig uppfattning om hur lång tid det tog).
    Har en liknande erfarenhet med en komplicerad förlossning som i och för sig
     slutade med urakut snitt. Min son mådde bra när han kom ut men det finns indikationer på att han kan ha haft syrebrist i ett tidigare skede. Han är  diagnostiserad med autism, och jag har länge tänkt ta kontakt med förlossningen för att reda ut vad som hände. Men än har det inte blivit av.
  • Anonym (alltid krångel)

Hej!
    Jag har tre barn, 8, 5 och 9 månader. Jag har alltid haft krångliga förlossningar. Första barnet gick jag över 3 veckor och det hela slutade med katastrofsnitt utan bedövning efter 36 timmar. Jag hade eda, men den måste ha varit fel satt då jag kände smärta under snittet. Jag förstå att det inte var så mycket att göra utan att prio 1 var få ut mitt barn, pro 2 var få mig smärtfri. Innan narkosgasen fungerade var dottern ute.  Hela snittet upplevelsen var panikartad då barnet även blev skuren och de sade fel kön på barnet... Kaos helt enkelt. Hur vanligt är det att epiduralen inte riktigt fungerar?

Nästa förlossning var också långdragen, med hjärt ljud som gick ner, kejsarnitt förbereddes,  men det hela slutade med ett mycket hastigt krystnings skede och barnet föddes med mig stående och barnmorskan fångade henne i farten ;)  efter ca 24 timmar. Öppnade mig 7 cm på 2 timmar.

Barn nr 3
    Lång förlossning ca 24 timmar och hjärtljud som gick ner, barnet låg och tryckte mot ryggraden på mig och med navelsträngen kring halsen. För att skynda på det hela och slippa snitt igen hjälpte barnmorskan mig att öppna mig och barnet kunde snabbt förlösas. Även denna gång hjälpte inte epidrualen helt. Jag hade jätte ont och låg bitvis bara och skrek. Kändes märkligt att det gjorde så ont med eda. Innan läkarn lade den sade barnmorskan att då jag berättat att jag inte kände krystvärkarna vid förra förlossningen, "Det lovar jag att du kommer göra denna gång" . Gav hon inte full dos då?

Är det vanligt att om första förlossningen inte blir en vanlig förlossning att de andra också krånglar? Brukar inte latens fasen vara kortare under förlossning 2 och 3 än första?
    Hur vanlig är normal förlossningar utan problem med hjärtljud som går ner? 

• Anonym (Osynliga värkar)

Inte på någon av mina förlossningar har mina värkar synts på CTG, hur ovanligt är det?
    Båda har gått snabbt och relativt smärtfritt.

• hummena

Vilken bra tråd, så himla intressant läsning! I Sverige får man ju föda hemma, men det är (vad jag vet) bara i Stockholm man kan få förlossningspeng för detta, och då bara som omföderska med ett tidigare "bra" protokoll.

Vad anser du om detta, och vad tycker du om oss som väljer att föda våra barn hemma istället för på sjukhus?

• Anonym (journalen)

Vad betyder det att moderkakan är "osymetrisk med två bihang"? Förstår ju att det har med utseendet att göra och osymetrisk är väl inte så svårt att förstå. Men vad är dessa bihang för något och varför får man sådana?

• LillMymlan

Hej. Fick mitt första barn i april i år, jag "sattes igång" med gel vid 16-tiden, tappen var omogen och bakåtlutad, man trodde inte att det skulle hända ngt, men man kan nog säga att den tog ordentligt, började få väldigt ont runt 17-tiden, ingen kollade status "nertill" utan man utgick enbart från ctg-kurvan, jag hade skitont och låg och kved, kände mig totalt utlämnad (kan säga att bm-besöken var få under dessa timmar). Vid 20, säger bm att jag har värkstorm, får alvedon, bricanyl vid 20.45, ingen effekt, vattenavgång vid 21, bm kollar status nertill ca 21.15, öppen 4 cm, fullt retraherad 22.45, tjejen föds 23.15. Enda bedövning som jag fick var lustgas, hade så pass ont att de inte kunde sätta epidural - kunde inte sitta still, lustgasen var en skänk från ovan. Några frågor:

*När börjar man kolla hur pass öppen man är? Hur ofta sker detta?

*Lustgasen är väldigt effektiv, hur ställer du dig till att man har börjat ta bort den i vissa landsting (snart säkert i hela landet)? Vad hade jag kunnat få istället för lustgas i "mitt panikartade" tillstånd? Jag var beredd att hoppa ut genom fönstret, ngn hjälp av kontrollerad andning hade jag inte i det läget.

*Hur mäter man hur mkt blod man förlorar under en förlossning?

*Hur vanligt är det att igångsättning m. gel går så här fort? Var inte förberedd på detta, informationen jag fick var att det kommer att ta tid och absolut ingenting om att igångsättning kan resultera i värkstormar och att det kan gå fort.

PS. Ett bra initiativ av dig!

• Cloudyberry

Varför skriver du med stora bokstäver och med tre utropstecken?

Svar på tråden Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!