• Anonym (Barnmorskan.)

Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!

Som texten lyder. Jag svara på allt, utom frågor som involverar sekretess.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-09 15:54
    Nu försvinner jag lite från tråden. Ska på husvisning men jag kikar in ikväll. Fortsätt ställa era frågor;)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-09 18:04
    Jag vill tillägga att jag svarar på frågor utifrån vad jag vet, kan och har erfarenhet av. Att ge helt konkreta svar går aldrig!!! Vill ni ha statistik så googla.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-09 21:53
    Från och med kl 22 ikväll svarar jag inte på fler frågor. Ni får gå och lägga er så svarar jag mer imorgon. Vad skoj med alla era frågor ni fantastiska kvinnor;) All kärlek till er

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-10 13:09
    Det var någon som undrade om vi kör dragkamp under förlossningen, den sk Norska metoden och det gör vi hos oss. Min absoluta favorit för att få ner en liten bäbbe i förlossningskanalen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-10 21:20
    Jag vill framföra ett STORT TACK för alla era frågor och funderingar. Jag har endast delat med mig av min erfarenhet och kunskap. Man kan aldrig veta hur en förlossning ska börja eller sluta. Det samma gäller en graviditet...

Nästintill alla av er har varit positiva och det har varit en fin stämning här inne. Det har varit en fröjd att titta in och svara på era frågor så gott det går.

Men jag har också barn och familj och nu drar jag mig tillbaka. Kommer fortfarande svara på frågor men inte lika intensivt. Det för ont i mina fingrar av allt skrivande...
    Vem vet. Kanske ses vi på förlossningen eller BB. Lycka till ni fantastiska kvinnor.

• Svar på tråden Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!
  • Anonym (blomma)

Blir du irriterad när förlossningen inte går framåt som den ska? Dvs, om förlossningen går mycket långsammare än den borde.
    Är det svårt att dölja stressen när du har hand om flera fl samtidigt?
    Upplevde vid min första frlossning att bm var riktigt irriterad för att det tog så lång tid. Jag förstår att detta kan bero på stress, men detta gjorde mig mer stressad.

• hellokill3r
    Anonym (oxå BM) skrev 2012-10-09 16:04:49 följande:
    OM du är BM så vet du väl att det heter retraherad?? Retarderad är ju "mentalt efterbliven". Lite olustigt om du säger till kvinnorna att de är det! :)

tror säkert att det var autocorrect
  • Anonym (xx)

Vet inte om du redan har svarat på den frågan, men på vilket sätt brukar tredje förlossningen vara knepigare? Och vad är i så fall förklaringen till detta?

• Underbar
    Anonym (oxå BM) skrev 2012-10-09 16:04:49 följande:
    OM du är BM så vet du väl att det heter retraherad?? Retarderad är ju "mentalt efterbliven". Lite olustigt om du säger till kvinnorna att de är det! :)

Men du har ju fel även du. "Retarded" heter det på engelska, om vi nu ska vara petiga!
  • Hypnotica

Hej!

Vad är skillanden mellan akut snitt och katastrofsnitt? Jag har också hört termen urakut snitt, vad är det?

• plastkotte

Jag hade en hemsk förlossning, och fick stora skador, och fick även blodtransfusioner efteråt. Jag anser att den bm som förlöste inte gjorde något för att förhindra förlossningsskadorna som uppstog. Hur som helst så var detta utomlands. Och jag undrar vad som kommer hända i framtiden nu när jag bor i sverige igen, om jag vill ha ett barn till. Vad har man då för alternativ inför nästa förlossning? Kan man begära snitt och få det godkänt pgr av det som hände första gången? Och vad rekommenderar du om man haft en ruptur grad 3 tror jag de var, ska man våga sig på vaginalt igen eller är det bäst med ett snitt? Jag är såklart livrädd för att behöva gå igenom allt det där igen.. Nu är jag tack och lov inte gravid än, och kommer vänta flera år till med ett barn till. Men vill ha fler barn i framtiden, men de här med förlossning oroar mig oerhört.

• Indianica
    bloodymotherfuckingasshole skrev 2012-10-09 14:48:54 följande:
    Hur stor andel av kvinnorna som kommer till förlossningen och är förstföderskor har gjort så gott som hela värkarbetet hemma, är öppen nio cm och i princip börjar krysta direkt? Barnet föds inom två timmar och enda smärtlindringen är lustgas. Är detta vanligt? Hur lång tid brukar en förstföderska befinna sig på förlossningen innan miraklet fötts och vad för smärtlindring/ar brukar användas?
    Såg att du fått svar på din fråga, men det där hände mig. Jag var helt öppen och födde mitt barn på 45 minuter. Jag tillhörde den skaran som inte ville ranta till förlossningen sjuttioleva gånger utan ville avklara största delen av värkarbetet hemma (eller rättare sagt: jag sprang b.la runt på stan undertiden, det var ju mycket trevligare än att befinna sig på förlossningen)

Barnmorskan var inte ett dugg förvånad över detta, hon sa bara: Du är helt öppen, så nu ska det blir barn. Födde barnet klockan 23 på kvällen och åkte hem på förmiddagen nästa dag.
  • Anonym (oxå BM)
    Underbar skrev 2012-10-09 16:10:32 följande:

Men du har ju fel även du. "Retarded" heter det på engelska, om vi nu ska vara petiga!
    Fast nu skrev jag på svenska och då heter det retarderad, att vara mentalt efterbliven. Med betoning på sista e:et.
  • Anonym (3:an)

Väntar tredje barnet. Har två "lätta" förlossningar bakom mig men har hört att tredje kan bli struligare. Stämmer det och i så fall varför? Blir ju minst sagt lite nervös...

Svar på tråden Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!