Inlägg från: Anonym (oxå BM) |Visa alla inlägg
  • Anonym (oxå BM)

Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!

Anonym (Barnmorskan.) skrev 2012-10-09 13:33:59 följande:

Hejsan. Det beror på. Är man retarderad- dvs helt öppen och CTG kurvan är så pass påverkad att man vill ha ut barnet snabbt tar läkaren beslut om det går att lägga en sugklocka. Det beror på vart barnet står i förhållande till förlossningskanalen. Går inte det så anmäls mamman till akut snitt eller katastrofsnitt beroende på barnets välmående. Ang skulderdystoci så är det inte alls vanligt och tyvärr kan man aldrig förutspå något sådant. Men vi kan alltid utgå att det kommer födas ett stort barn och förbereda oss utifrån det. Man kan föda vaginalt efter en sådan förlossning.
    OM du är BM så vet du väl att det heter retraherad?? Retarderad är ju "mentalt efterbliven". Lite olustigt om du säger till kvinnorna att de är det! :)
  • Anonym (oxå BM)
    Underbar skrev 2012-10-09 16:10:32 följande:

Men du har ju fel även du. "Retarded" heter det på engelska, om vi nu ska vara petiga!
    Fast nu skrev jag på svenska och då heter det retarderad, att vara mentalt efterbliven. Med betoning på sista e:et.
  • Anonym (oxå BM)

Måste säga till TS att du är både modig och kanske inte så smart som startar denna tråd. Vi vet ju att det inte går att svara generellt på de flesta frågor utan att det nästan alltid är individuellt, vilket gör det omöjligt att svara på en fråga ställd på internet. Dessutom borde du upplysa dina läsare om att du lägger in personliga värderingar i dina svar...?

• Anonym (oxå BM)
    Underbar skrev 2012-10-09 16:24:16 följande:

storaordlistan.se/synonymer/retardera
    Jaha? Vad är ditt problem? När livmoderhalsen är helt öppen är kvinnan retraherad- inte retarderad. Frågor på det?? Retarderad kan kanske ha flera betydelser (inklusive mentalt efterbliven) men inte fasiken betyder det nåt med livmodermunnen iallafall!
  • Anonym (oxå BM)
    Anonym (Barnmorskan.) skrev 2012-10-09 18:01:50 följande:

Ja du barnmorskan du har helt rätt. Jag har ljugit och hittar på allt här inne;) Ibland vill min IPad skriva något annat förstår du;)
    Det är väl klart att jag inte tror du ljugit. Men jag ställer mig skeptisk till att starta en tråd där du svarar på allmänhetens individuella frågor om graviditet och förlossning.  Det är i mina ögon oproffsigt!!  Men fine... kör på du.
  • Anonym (oxå BM)
    Anonym (Barnmorskan.) skrev 2012-10-09 19:16:06 följande:

Varför ska det vara oproffsigt menar du???? Jag svarar utifrån mina kunskaper och erfarenheter vilket nu även står i ts.
    Därför att kvinnor i allmänhet har en överskattad tro på vilka svar man kan få på sina högst individuella frågor på internet. Och det utnyttjar du. Har du tänkt på att om ditt svar blir helt fel pga att du inte hade alla fakta så kommer kvinnor att börja undra varför vi bm säger olika och tvivla på vem som har rätt, du eller dom som övervakade hela deras graviditet och förlossning? Vad tror du själv?
  • Anonym (oxå BM)
    Anonym (Barnmorskan.) skrev 2012-10-10 12:36:44 följande:

Då borde kvinnor inte ställa några frågor varken på mvc, gyn, förlossning eller BB. Generella frågor ger de flesta av oss samma svar på. Hur och varför det blir på ett viss sätt för olika individer är väldigt svårt att svara på och det poängterar jag i mina svar. Jag delar med mig av mitt arbete vilken även framgår i min ts.
    Jag tror att du faktiskt bara sitter och känner dig duktig jag om jag ska vara ärlig. Kanske en läkare skulle erbjuda samma tjänst med: Jag har ont "här" vad kan det vara tror du? Och sen får doktorn sitta och spåna... :( 
    Nä, DISS för mig och de flesta av dina kollegor skulle jag tro! 
  • Anonym (oxå BM)
    abuelita skrev 2012-11-19 20:03:36 följande:
    1. Har kvinnan/paret då fått chans att ge sitt godkännande till att en skalpelektrod skruvas in i hjässan på barnet  - informerat val alltså?   

2. Handen på hjärtat, hur ofta händer det att navelsträngen får vara intakt tills moderkakan avgått?     

1. De flesta går med på skalpelektrod om man säger att det är för att kunna säkerställa att det är barnet man lyssnar på och inte mammans puls med yttre dopton, något som fått väldigt tragiska konsekvenser för ett par barn där jag jobbar. Skalpeletroden skruvas INTE in i hjässan, utan enbart i huden på huvudet.

2. Barnet avnavlas när navelsträngen slutat pulsera, och att vänta på moderkakan fyller då ingen funktion eftersom inget blod eller syre längre delas mellan mor och barn.

Ps du behöver inte sitta och länka till en massa sajter som du brukar. Spara dig det besväret ;) 
Svar på tråden Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!