• Anonym (Barnmorskan.)

Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!

Som texten lyder. Jag svara på allt, utom frågor som involverar sekretess.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-09 15:54
    Nu försvinner jag lite från tråden. Ska på husvisning men jag kikar in ikväll. Fortsätt ställa era frågor;)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-09 18:04
    Jag vill tillägga att jag svarar på frågor utifrån vad jag vet, kan och har erfarenhet av. Att ge helt konkreta svar går aldrig!!! Vill ni ha statistik så googla.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-09 21:53
    Från och med kl 22 ikväll svarar jag inte på fler frågor. Ni får gå och lägga er så svarar jag mer imorgon. Vad skoj med alla era frågor ni fantastiska kvinnor;) All kärlek till er

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-10 13:09
    Det var någon som undrade om vi kör dragkamp under förlossningen, den sk Norska metoden och det gör vi hos oss. Min absoluta favorit för att få ner en liten bäbbe i förlossningskanalen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-10 21:20
    Jag vill framföra ett STORT TACK för alla era frågor och funderingar. Jag har endast delat med mig av min erfarenhet och kunskap. Man kan aldrig veta hur en förlossning ska börja eller sluta. Det samma gäller en graviditet...

Nästintill alla av er har varit positiva och det har varit en fin stämning här inne. Det har varit en fröjd att titta in och svara på era frågor så gott det går.

Men jag har också barn och familj och nu drar jag mig tillbaka. Kommer fortfarande svara på frågor men inte lika intensivt. Det för ont i mina fingrar av allt skrivande...
    Vem vet. Kanske ses vi på förlossningen eller BB. Lycka till ni fantastiska kvinnor.

• Svar på tråden Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Anonym (oxå BM) skrev 2012-10-09 16:04:49 följande:
    OM du är BM så vet du väl att det heter retraherad?? Retarderad är ju "mentalt efterbliven". Lite olustigt om du säger till kvinnorna att de är det! :)

Ja du barnmorskan du har helt rätt. Jag har ljugit och hittar på allt här inne;) Ibland vill min IPad skriva något annat förstår du;)
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Hypnotica skrev 2012-10-09 16:10:39 följande:
    Hej! Vad är skillanden mellan akut snitt och katastrofsnitt? Jag har också hört termen urakut snitt, vad är det?

Skillnaden är att ett akutsnitt kan vänta på sig lite. Vanligtvis kan det göras då mamman är vaken. Vid Katastrofsnitt tar man sängen och springer in på operation och mamman får sövas för att plocka ut barnet så snabbt det snabbt det bara går.
  • Anonym (oxå BM)
    Anonym (Barnmorskan.) skrev 2012-10-09 18:01:50 följande:

Ja du barnmorskan du har helt rätt. Jag har ljugit och hittar på allt här inne;) Ibland vill min IPad skriva något annat förstår du;)
    Det är väl klart att jag inte tror du ljugit. Men jag ställer mig skeptisk till att starta en tråd där du svarar på allmänhetens individuella frågor om graviditet och förlossning.  Det är i mina ögon oproffsigt!!  Men fine... kör på du.
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Anonym (alltid krångel) skrev 2012-10-09 16:40:42 följande:
    Hej! Jag har tre barn, 8, 5 och 9 månader. Jag har alltid haft krångliga förlossningar. Första barnet gick jag över 3 veckor och det hela slutade med katastrofsnitt utan bedövning efter 36 timmar. Jag hade eda, men den måste ha varit fel satt då jag kände smärta under snittet. Jag förstå att det inte var så mycket att göra utan att prio 1 var få ut mitt barn, pro 2 var få mig smärtfri. Innan narkosgasen fungerade var dottern ute.  Hela snittet upplevelsen var panikartad då barnet även blev skuren och de sade fel kön på barnet... Kaos helt enkelt. Hur vanligt är det att epiduralen inte riktigt fungerar? Nästa förlossning var också långdragen, med hjärt ljud som gick ner, kejsarnitt förbereddes,  men det hela slutade med ett mycket hastigt krystnings skede och barnet föddes med mig stående och barnmorskan fångade henne i farten ;)  efter ca 24 timmar. Öppnade mig 7 cm på 2 timmar. Barn nr 3 Lång förlossning ca 24 timmar och hjärtljud som gick ner, barnet låg och tryckte mot ryggraden på mig och med navelsträngen kring halsen. För att skynda på det hela och slippa snitt igen hjälpte barnmorskan mig att öppna mig och barnet kunde snabbt förlösas. Även denna gång hjälpte inte epidrualen helt. Jag hade jätte ont och låg bitvis bara och skrek. Kändes märkligt att det gjorde så ont med eda. Innan läkarn lade den sade barnmorskan att då jag berättat att jag inte kände krystvärkarna vid förra förlossningen, "Det lovar jag att du kommer göra denna gång" . Gav hon inte full dos då? Är det vanligt att om första förlossningen inte blir en vanlig förlossning att de andra också krånglar? Brukar inte latens fasen vara kortare under förlossning 2 och 3 än första? Hur vanlig är normal förlossningar utan problem med hjärtljud som går ner? 

Hejsan hoppsan vad du har fått gå igenom. Ingen förlossning är den andra lik. Ännu en gång måste jag påpeka att det beror på hur förlossningen framskrider och hur barnet står i förlossningskanalen. Det sker ibland under förlossning att edan inte tar som den ska men då får man ringa in narkos igen. Det är deras uppgift att bedövningen fungerar korrekt. Ibland hinner dock inte bedövningen ta ordentligt innan mamman vill trycka på. Och ja är man omföderska tenderar latensfasen vara kortare just för att du fött barn tidigare.
  • Anonym (Förvirrad!)

Hej! Den 24/8 fick jag missfall i v 6, allt kom ut å jag mådde bra. Den 21/9 fick jag min mens. Men nu en v tillbaka så har jag fått ont/öm i brösten små skvätter lite blod till å från, ont i svanken. Kan jag har blivit gravid nu igen?!?!?!

• Anonym (Barnmorskan.)
    hummena skrev 2012-10-09 16:51:31 följande:
    Vilken bra tråd, så himla intressant läsning! I Sverige får man ju föda hemma, men det är (vad jag vet) bara i Stockholm man kan få förlossningspeng för detta, och då bara som omföderska med ett tidigare "bra" protokoll. Vad anser du om detta, och vad tycker du om oss som väljer att föda våra barn hemma istället för på sjukhus?

Det är väldigt mycket man kan tycka. Jag minns under mitt studentliv då vi hade studenter från Holland på besök. I Holland föder tydligen de flesta hemma;) Är man omföderska med normal graviditet och en tidigare förlossning som varit ok så varför inte. Dock håller jag fast vid att en mamma kan blöda mycket och fort och är det en bra bit till sjukhuset så kan det verkligen vara på liv och död. Det samma gäller barnet. Att födas är naturligt men också kritiskt.
  • lilly2010

Jag sprack lite snett bakåt med mitt första barn! Låg på sidan och bm hjälpte till pch höll emot där nere...

Nu undrar jag om jag kanske spricker igen, eller spricker upp i samma?? Det känns lite hårt och stumt precis där det sytts...

Tack på förhand

• Anonym (Barnmorskan.)
    Anonym (journalen) skrev 2012-10-09 17:01:55 följande:
    Vad betyder det att moderkakan är "osymetrisk med två bihang"? Förstår ju att det har med utseendet att göra och osymetrisk är väl inte så svårt att förstå. Men vad är dessa bihang för något och varför får man sådana?

Det har med utseendet att göra ja. Vi inspekterar ju att moderkakan ser hel och fin ut. Att alla hinnor är med och att inga kärl går ut. Att den har bihang så är det moderkakans utskott.
  • Anonym (Barnmorskan.)
    LillMymlan skrev 2012-10-09 17:02:05 följande:
    Hej. Fick mitt första barn i april i år, jag "sattes igång" med gel vid 16-tiden, tappen var omogen och bakåtlutad, man trodde inte att det skulle hända ngt, men man kan nog säga att den tog ordentligt, började få väldigt ont runt 17-tiden, ingen kollade status "nertill" utan man utgick enbart från ctg-kurvan, jag hade skitont och låg och kved, kände mig totalt utlämnad (kan säga att bm-besöken var få under dessa timmar). Vid 20, säger bm att jag har värkstorm, får alvedon, bricanyl vid 20.45, ingen effekt, vattenavgång vid 21, bm kollar status nertill ca 21.15, öppen 4 cm, fullt retraherad 22.45, tjejen föds 23.15. Enda bedövning som jag fick var lustgas, hade så pass ont att de inte kunde sätta epidural - kunde inte sitta still, lustgasen var en skänk från ovan. Några frågor: *När börjar man kolla hur pass öppen man är? Hur ofta sker detta? *Lustgasen är väldigt effektiv, hur ställer du dig till att man har börjat ta bort den i vissa landsting (snart säkert i hela landet)? Vad hade jag kunnat få istället för lustgas i "mitt panikartade" tillstånd? Jag var beredd att hoppa ut genom fönstret, ngn hjälp av kontrollerad andning hade jag inte i det läget. *Hur mäter man hur mkt blod man förlorar under en förlossning? *Hur vanligt är det att igångsättning m. gel går så här fort? Var inte förberedd på detta, informationen jag fick var att det kommer att ta tid och absolut ingenting om att igångsättning kan resultera i värkstormar och att det kan gå fort. PS. Ett bra initiativ av dig!

Status kollas alltid när en patient har värkar. Varför det inte gjordes på dig vet jag inte. Bedöms du vara i latensfas och behöver sova så blir du erbjuden bricanyl för att ta bort pinvärkarna och smärtlindring och sömntablett för att vila. Det är bättre att ha en utvilad mamma när den aktiva fasen sätter igång. Vad jag vet ska inte gasen bort. Vi vill ha kvar den men det måste bli bättre och säkrare apparatur just för att vi som arbetar inte ska behöva andas in lustgaslågorna. Du hade kunnat få en PCB om det finns kanter kvar dvs att du inte är fullt öppen. Du hade kunnat få spinal och kvaddlar. Blödning mäter vi i struten som ligger i sängen och vi väger bindor och liggunderlag om det behövs..
  • BertaFilippa Krattkquist

När mitt första barn föddes lossnade en del av moderkakan under förlossningen. dem upptäckte ett område på ca 5x8 cm som var koagulerat. Förlossningen var långdragen och inte helt komplikationsfri eftersom sonen förlorade en del blod pga moderkakan. Grejen är den att ingen berättade för mig vad som hänt med moderkakan.. jag fick själv läsa mig till det i förlossningsjournalen efteråt.. eller ja, det var min pappa som upptäckte det. Vad finns det för orsaker till att en moderkaka kan lossna? När min andra son föddes upptäckte dem att jag hade UVI när jag kom in och troligtvis har GBS. kan GBS vara en orsak till att moderkakan lossnar? 
    Hoppas du har svar på det här!  

Svar på tråden Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!